من در این انتخابات با هاشمی طبا موافق نبودم اما او رئیسش بود

ساعت: 18:37
تاریخ انتشار: 14/04/1400
کد خبر: 1803079

معاون سابق تربیت بدنی سازمان قانون منع به کارگیری مستاجران دوبل و بازنشستگان در فدراسیون ها را مضر به ورزش می داند و از مجلس خواسته است در آن تجدید نظر کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ میدان، سعید فائقی از مدیران موفق سازمان تربیت بدنی وقت بود و در دوران مسئولیتش بیش از هر چیز صداقت او اهمیت داشت.


فائقی خوب صحبت می کند، همیشه نقد و تحلیل خودش را از اتفاقات روز ورزش دارد. در روزهایی که ورزش ایران از طریق انتخابات کمیته ملی المپیک، اخبار و حواشی زیادی را در اطراف خود به خود دید، سراغ آن رفتیم. گفتگوهای این نماینده سابق ورزش سازمان تربیت بدنی با میدان را در زیر می خوانید:


صحبت های زیادی درباره انتخابات کمیته ملی المپیک شنیده می شود، هرچند وزیر ورزش حضور وی در این انتخابات را تکذیب کرد اما هنوز صحبتی در این باره نشده است.


من نمی دانم که آیا قانون اکنون اجازه می دهد یا نه، هرچند نمی دانم که آیا این مشکلی است یا خیر. فکر نمی کنم در انتخابات شرکت کند. یعنی امیدوارم وزیر ورزش در انتخابات کمیته ملی المپیک شرکت نکند.


دلایل شما برای صحبت کردن چیست؟


اما کار وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک متفاوت است، البته یکی دو بار در گذشته که سازمان تربیت بدنی داشتیم، این اتفاق افتاده است. به هر حال وزارت ورزش وابسته به دولت و دولت است، اما کمیته ملی المپیک یک نهاد عمومی غیردولتی است و جایگاه ویژه ای مشابه NGO دارد. به نظر من حضور یک کارمند دولتی در این سمت اصلا مناسب نیست. مثلاً فردی را فرض کنید که کمیته بین المللی المپیک را تأسیس کرد. این یک سازمان مردم نهاد بود که یک سازمان مردم نهاد با چهره ای خاص ایجاد کرد. فقط در کشورهایی که نوعی سلطنت دارند ممکن است نگاه کمی متفاوت باشد، البته مقامات دولتی را در رأس امور قرار نمی دهند، اما مثلاً وارث تاج و تختشان می آید تا جواب یک دولت را ندهند.


صالحی امیری چندی پیش گفته بود در صورت ادغام بودجه وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک، کمیته بین المللی المپیک روی این موضوع حساس می شود و ممکن است تعلیق شویم. اما وزیر ورزش این گفته را تایید نکرد و گفت که تعلیق و تعلیق تنها با ارسال یک انگیزه از درون به مقامات بین المللی اتفاق می افتد و آنها کاری به امور داخلی کشورها ندارند.


البته این بحث دیگری است. یک موضوع حضور وزیر در انتخابات کمیته ملی المپیک است و موضوع دیگر بحث تجمیع بودجه است که فکر می کنم به نوعی توسط کمیته ملی المپیک اتفاق افتاد. کمیته ملی المپیک مدت هاست ردیف بودجه جداگانه ای دارد و من قطعا با بحث تجمیع بودجه موافق نیستم. وقتی بودجه این دو نهاد را با هم ترکیب می کنیم باید از این ادغام منافعی حاصل شود که در عمل نه تنها به نفع ما نیست، بلکه ضرر هم می کنیم، اما با حمید سجادی هم موافقم که اگر نهادهای بین المللی هرگز چنین کاری را انجام ندهند. شکایتی از طرف طرف نیست آنها در تاپیک گنجانده نشده اند.


– پس نظر شما این است که آنها درونگرا هستند.


امروزه فضای مجازی بسیار به مسائل می پردازد و رصد این فضا برای اطلاع مراجع بین المللی کافی است. من به شدت با تجمیع بودجه مخالفم، اشتباه است، اما تا زمانی که سیاستی داده نشود، حساسیت نخواهند داشت. البته رازی که به درد نمی خورد با دستمال پوشانده نمی شود، اینجا چه مشکلی دارد که بودجه جداگانه ای داشته باشیم که دنبال یکپارچگی باشیم. اتفاقا در این مدت رابطه مثبتی بین نوبخت و صالحی امیری وجود داشت که کار را بسیار سریع کرد.


– در آخرین انتخابات فدراسیون تکواندو اتفاق جنجالی داشتیم و صحبت از احتمال ابطال انتخابات است. به عنوان معاون سابق سازمان ورزش می خواهم نظر شما را در این مورد بدانم.


رسم بر این است که بیش از 50 درصد آرا یا نصف به علاوه یک رای به دست بیاورند. به نظر من وقتی دیدیم یک نفر 50 درصد رای را رد کرده است اینجا هم عملا می تواند قبول کند. البته طبق قانون ممکن است قبول نکنند. در گذشته یکی دو مورد بوده است. یک بار با دوچرخه مصطفی هاشمی طبا رای را پس داد چون 51 درصد نبود. انتخابات در زمانی تکرار شد که من با هاشمی طبا موافق نبودم اما او رئیس آن بود و تصمیمش را گرفت.


– یکی دیگر از ابهامات در بحث بازنشستگی علی مرادی است.


بگذارید یک واقعیت را به شما بگویم که این یک شمشیر دو لبه است و بازنشستگی برای ورزش کاملاً مضر است. ورزش بازنشستگی بردار نیست. فدراسیون ها اکثراً داوطلبانه هستند، این قهرمانان تلاش می کنند تا زمانی که دوره های قهرمانی شان تمام می شود موثر باشند و من این موضوع بازنشستگی را قبول ندارم و از مجلس می خواهیم در این ورزش تجدید نظر کند.


آیا با تلاش علی مرادی برای بازگشت به وزنه برداری موافقید؟!


خوب وقتی قانونی ابلاغ می شود چاره ای جز وضع آن نیست. الان نمی دانم بازنشستگی علی مرادی کامل شده یا نه. البته 35 سال سابقه یعنی کسر حق بیمه تامین اجتماعی و عدم امکان بازنشستگی در مراکز دولتی و خصوصی. آقای وزیر که به تنهایی نمی تواند کسی را بازنشسته کند، باید پرونده اش را بررسی کند. ما باید قانون را رعایت کنیم، اما اگر علی مرادی مخالفت کرد از دیوان عدالت اداری خارج شدند تا این کار را انجام دهند. شاید مرادی در این مرحله مجبور به تمکین باشد، اما می تواند به دیوان عدالت اداری اعتراض کند که تصمیم وزیر برای من عادلانه نیست، اگر لغو شود، به فدراسیون خود برمی گردد.


روابط کمیته ملی المپیک با چند فدراسیون از جمله جودو و کشتی تیره شده است. سران هر دو رشته با صالح امیری مصاحبه کردند.


بله، دیدم علیرضا دبیر و آرش میراسماعیلی نقد دارند. البته من به شخصه معتقدم باید به این گونه مسائل در داخل مجموعه پرداخت و اجازه ندهیم رسانه ای شود، چون زمینه سازی می شود. اگر منشی عزیز و میراسماعیلی نور چشمان در بحث با خود صالحی امیری مشکل دارند، سعیدی که در کمیته ملی المپیک حضور دارد در نوع خود است و می تواند به حل مشکلات کمک کند. مخصوصا الان که در آستانه انتخابات هستیم اجازه ندهیم از این مسائل برای تقویت یا تضعیف کسی استفاده شود. آقای صالح امیری به عنوان بزرگ و پدر خانواده ورزش باید این دو بزرگوار را صدا بزند و حرف حرفه ای آنها را بشنوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید