هاشمی طبا: لایحه بودجه به امید مذاکره تکمیل شده است

هاشمی طبا: لایحه بودجه به امید مذاکره تکمیل شده است

روز جدید هاشمی طبا بر حفظ خاک ایران به هر قیمتی تاکید می کند و می گوید: اگر تحریم ها برداشته شود خیلی خوب است و باید روزی این کار را انجام دهیم، یعنی فکر می کنم نجات سرزمین ایران به هر قیمتی از این قاعده مستثنی نیست.

سید مصطفی هاشمی طبا، کاندیدای سابق ریاست جمهوری معتقد است که بودجه با شرایط کنونی کشور ناسازگار است.

، دولت ابراهیم رئیسی در حالی لایحه بودجه را در مجلس ارائه کرد که با انتقادات فراوانی مواجه شد، از افزایش بودجه موسسات غیرمتعهد مانند صداوسیما گرفته تا کاهش بودجه برخی نهادها و حوزه هایی مانند محیط زیست و ….

سید مصطفی هاشمی طبا، کاندیدای سابق ریاست جمهوری معتقد است که بودجه با شرایط کنونی کشور ناسازگار است.

به گفته این چهره سیاسی، در لایحه 1401 به موضوعات مهمی مانند آب و کشاورزی پرداخته نشده است.

وی در گفت و گو با نواندیش تاکید کرد: اهدافی که ابراهیم رییسی تعیین کرده است، دست یافتنی نیست مگر اینکه با پول صادرات نفت بتوان به این اهداف دست یافت.

هاشمی طبا بر حفظ خاک ایران به هر قیمتی تاکید می کند و می گوید: اگر تحریم ها برداشته شود خیلی خوب است و باید روزی این کار را انجام دهیم، یعنی فکر می کنم باید خاک ایران را به هر قیمتی نجات دهیم و هیچ استثنایی وجود ندارد.
مشروح این مصاحبه را در ادامه می خوانید؛

لایحه بودجه به امید مذاکره بسته شد/ به هر قیمتی باید بحث نجات سرزمین ایران را در دستور کار خود قرار دهیم.

*****

* آقای هاشمی با طبا! بودجه 1401 را چگونه می بینید؟ چرا بودجه نهادهایی مانند صداوسیما که پاسخگو نیستند افزایش یافته اما در عین حال بودجه برخی نهادها کاهش یافته است؟

در لایحه بودجه امسال به طور متوسط ​​10 درصد به حقوق کارمندان اضافه می شود. بر این اساس به نظر می رسد باید 10 درصد به صدا و سیما اضافه می شد، به خصوص که می گویند بودجه ما در حال کاهش است. البته انقباض به این معنا نیست که بیشتر از قبل نباشد، اما وقتی تورم 40 درصد پیش بینی می شود، 7 درصد به بودجه ما اضافه می شود.

بنابراین بودجه ما نسبت به تورم در حال کوچک شدن است، نه به صورت مطلق، در حال کوچک شدن است، اما به نظر من کوچک شدن یا انبساطی بودن بودجه فرقی نمی کند، باید دید بودجه در آینده چقدر موثر است، بخشی از آن. حقوق کارمند است اما باید حقوق کارمندان را پرداخت کنند و به نظر من فرم پلکانی فرم خوبی است به طوری که کسانی که حقوق کمتری دریافت می کنند درصد بالاتری دریافت می کنند و کسانی که حقوق بیشتری دریافت می کنند. درصد کمتر فعلا خوبه درصد نیز مطلوب به نظر می رسد، اما باید این گونه باشد که همه نهادها هزینه های خود را کاهش دهند و اگر قرار است کوچک شوند، حداقل درآمدها و هزینه ها باید هماهنگ باشد.

در لایحه بودجه به اولویت های کشور توجهی نشده است

مرکز پژوهش های مجلس گفت ما 150 هزار میلیارد تن کسری بودجه داریم، البته گفتند روزانه 1.2 دهم میلیون بشکه نفت صادر می کنیم که این بحث دیگری است. به نظر من اینکه بیش از 10 درصد بودجه به برخی نهادها اختصاص داده می شود، خلاف برهان انقباضی است و هر ادله ای که مطرح می کنند، استدلال ها پاسخگو نیست، چون وقتی می گویند انقباضی! یعنی همه باید فشار بیاورند. جایی که نکته مهم در بودجه کشور این است که باید دید در هزینه ها و حقوق های پرداخت نشده به اولویت های کشور توجه شده است یا خیر؟

فکر نمی کنم توجه کردم چون مثلا می گفتند 18 درصد پروژه ها پروژه های عمرانی است اما بعداً گفتند در همه پروژه ها توزیع می کنند در حالی که الان خیلی از پروژه ها لازم نیست انجام شود، هرچند ممکن است خوب باشید تا زمانی که همه پروژه ها باید باشد که می توان آن را به بخش خصوصی واگذار کرد تا بخش خصوصی بتواند آن را انجام دهد، اما متأسفانه مهم ترین مسئله کشور که بحث آب، فاضلاب و کشاورزی است، انجام نشده است. اصلاً در نظر گرفته شده است، یعنی برای پروژه های آب و فاضلاب گلخانه هایی که با شدت و ظرفیت اجرا شود اصلاً در بودجه پیش بینی نشده بود، مثلاً بودجه زیست محیطی آنقدر ناچیز در نظر گرفته شده است که 2 دهم درصد کل بودجه است.

بودجه با شرایط فعلی کشور سازگاری ندارد/ مصوبات سفر استانی به خوزستان اعلام نشد

بنابراین به نظر من این بودجه با شرایط فعلی کشور سازگاری ندارد و می‌توانند پروژه‌های مختلف کشور را به بخش خصوصی صادر کنند و سپس پولی را که برای پروژه‌های عمرانی اختصاص داده‌اند، خرج کنند که دولت را نابود کند. . متاسفانه این کار انجام نشده است. حتی شنیده ام که هنوز مصوباتی برای سفر استانی آقای رئیسی به خوزستان که فکر می کنم دو ماه پیش بوده اعلام نشده است، بنابراین فکر می کنم ضعف بودجه همین نکته است.

اهداف بودجه ریاست جمهوری قابل دستیابی نیست مگر اینکه ….

سوال: به نظر شما وعده های رئیس جمهور یا اهداف تعیین شده در رابطه با بودجه محقق می شود؟ مثلا رشد 8 درصدی یا تورم تک رقمی امکان پذیر است؟

اولاً این اهداف قابل دستیابی نیست و ثانیاً در صورت تحقق، با پول نفت قابل تحقق است. در صورت توافق در برجام، صادرات نفت افزایش می یابد. به عبارت دیگر، هر بار که تولید ناخالص داخلی ما رشد کرده، ناشی از نوسانات نفت است، نه رشد کشاورزی، صنعت و تولید داخلی. بنابراین اگر این اتفاق بیفتد فقط از این طریق امکان پذیر خواهد بود.

متأسفانه وزرای اقتصاد ما در طول سالیان گذشته همواره به دنبال مبادلات، بودجه و مسائل مالی بوده اند و باید بیشترین توجه را به زیرساخت های اقتصادی داشته باشند، این یکی از مهمترین بخش های بخش کشاورزی است که متاسفانه به آن توجه نشده است. . متاسفانه وزرای سابق کشاورزی ما هم همین مشکل را داشتند.

لایحه بودجه به امید مذاکره بسته شده است

سوال: به نظر شما بحث مذاکرات و امید به تعامل با خارج چقدر بر لایحه بودجه سایه انداخت؟ یا اصولگرایان فکر می کنند دولت باید به درون نگاه کند که به نظر شما کدام قابل قبول است؟

وقتی می گوییم 1.2 دهم بشکه نفت را برای صادرات گذاشته ایم، منظورمان این است که به بیرون نگاه کنیم. اگر نفت را صفر کردیم اصولگرایان درست گفتند اما وقتی می گویند 1.2 دهم میلیون بشکه نفت را به قیمت 23 هزار تن گذاشته ایم یعنی ما مراقب هستیم.

نتیجه مذاکرات به نفع ما نیست

سوال: شما می گویید آقای رئیسی به مذاکره نگاه می کند؟

خودشان گفته اند که ما به دنبال رفع تحریم ها هستیم و این خیلی خوب است اما به نظر نمی رسد که نتیجه مذاکرات اینقدر مثبت و به نفع ما باشد.

نجات سرزمین ایران باید به قیمت لغو تحریم ها تمام شود

* طرف ایرانی باید بیشتر تلاش کند یا طرف مقابل؟

ما که میگیم خائنیم و بد مذاکره میکنیم پس نباید به دهنشون نگاه کنیم! بالاخره اوضاع داخلی سرزمین ما در خطر بزرگی است و متأسفانه هیچکس علاقه ای ندارد. اگر تحریم ها برداشته شود خیلی خوب است و بالاخره یک روز باید این کار را انجام دهیم، یعنی به هر قیمتی شده به فکر نجات سرزمین ایران هستم و این را به هر قیمتی می گویم و هیچ استثنایی وجود ندارد. . این بسیار دقیق است. من می گویم به هر قیمتی باید بحث نجات سرزمین ایران را در دستور کار خود قرار دهیم.

دیدگاهتان را بنویسید