من رضا (ع) را دارم. دنیای خانواده در یک ماموریت


ساعت: 10:41
تاریخ انتشار: 1390/03/21
کد خبر: 1854976

مهتاب زرای گفت: امام از دیدگاه امام رضا (ع) نه تنها صلاحیت و توانایی این را دارد که در بیان احکام و تبیین قانونی و غیرقانونی جامعه مسئولیت داشته باشد، بلکه بتواند نفوذ و رهبری سیاسی و سیاسی نیز داشته باشد. جریان‌های اجتماعی حاکم بر جامعه اسلامی.»

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ مختاب زرای کارشناس مذهبی در گفتگو با مرآت با اشاره به شرایط مختلف سیاسی و اجتماعی در دوران امامت گفت: امامان شیعه به دلیل شرایط سیاسی و اجتماعی متفاوت نسبت به امامان قبل از خود وظایف خود را انجام می دهند. ، در طول زندگی ائمه شیعه (ع) حرکتی پیوسته و بی وقفه یکی پس از دیگری جریان دارد که در نهایت به حفظ و غنای فرهنگ شیعه انجامیده است.

این کارشناس مذهبی افزود: امام از دیدگاه امام رضا (ع) نه تنها در بیان احکام و تبیین قانون و شرع جامعه بلکه بر اساس جایگاه صحیح نیز صلاحیت و توانایی دارد. از ایشان، در عین حال بر جریان های سیاسی بوده است: «و جامعه حاکم بر جامعه اسلامی دارای نفوذ، نظارت و رهبری باشد.

وی با اشاره به مظلومیت جامعه در دوران امام موسی کاظم (ع) اذعان داشت: اگرچه بعد از شهادت امام موسی کاظم (ع) وضعیت مبارزه علنی و رسمی برای امام رضا (ع) اتفاق نیفتاد، اما وقتی مدتی ظلم و اختناق در دوران حکومت عباسیان نسبتاً برطرف شد و فشار حکومت بر امام رضا (ع) کاهش یافت. امام (ع) نیز شیوه مبارزه با امام کاظم (ع) را در پیش گرفت و نقش و رسالت امام خود را به درستی ایفا کرد.

زرای در تشریح اهمیت امام زمان حضرت رضا (ع) گفت: مامون عباسی همواره خود را به علویان نشان داده است، اما گرایش های مذهبی مامون و همچنین گرایش های سیاسی او بر اساس علایق شخصی و به گونه ای است که او. تلاش در سیاست، گردآوری احزاب مختلف سیاسی مانند علویان و عباسیان. او در جهت گیری مذهبی خود، راه میانه را برای جذب مردم انتخاب کرد، اما سیاست تربیتی امام رضا (ع) در افشای چهره زشت مامون در آن زمان بسیار مؤثر بود.

وی با بیان اینکه امام رضا(ع) با در نظر گرفتن مصالح عمومی جامعه مسلمین، علیرغم انگیزه های پنهان، امر ولایت را پذیرفته است، گفت: ایشان هیچ فرصتی را برای بیان این حقیقت و نشان دادن نارضایتی خود از دست ندادند.

این کارشناس مذهبی در ادامه گفت: موضوع امام در کنار مسائل توحید و عدالت یکی از موضوعات بحث برانگیز و چالش برانگیز در محافل علمی عصر امام رضا (ع) بود، اما محدودیت هایی که عباسیان برای شیعیان ایجاد کردند. و همچنین پیشوایان آنها به امامان دسترسی پیدا کردند و در بررسی مسائل اعتقادی مشکلات زیادی داشت و البته امام رضا (ع) بسیاری از مسائل را در مباحث علمی مطرح می کردند و به شبهات پاسخ می دادند.

وی با اشاره به شخصیت بزرگ علمی امام رضا (ع) خاطرنشان کرد: شخصیت علمی امام رضا (ع) و مناظرات و مناظرات علمی و اقتصادی امام رضا (ع) به قدری مهم و ممتاز بود که به عنوان مقام معظم رهبری شناخته شد. عالم خاندان پیامبر(ص) می دانند که امام (ع) در مورد مسائل مختلف علما در ادیان و مکاتب بر اساس ایمان مخاطب سخن گفته و به استدلال و ترغیب انسان پرداخته است و همچنین جلوه های دیگر شخصیت علمی آن حضرت (ع) است. ع ) ) دانش کامل او به زبانهای مختلف دنیا این بود .

زری ضمن بیان اهمیت پذیرش ولایت از سوی امام رضا (ع) گفت: امام با پذیرش مسئله ولایت حرکتی کرد که در تاریخ ائمه (ع) پس از پایان خلیفه اهل بیت مصادف شد با شهادت امام علی (ع) در سال چهل هجری قمری تا به امروز منحصر به فرد است و برای رساندن ادعای امام شیعیان در سطح عالی اسلام و خودداری از تقیه و رساندن پیام شیعه به همه مسلمانان است. .

این کارشناس مذهبی در پایان گفت: بدین ترتیب سخنگوی خلیفه در اختیار امام رضا(ع) قرار گرفت و این امام با استفاده از ظرفیت ولایت، سخنانی را که در 150 سال بیان کرده بود، جز به صورت مخفیانه و به صورت تقیه بیان کرد. جز به رفقای نزدیکش. او با صدای بلند فریاد زد و از امکانات آن زمان که فقط در اختیار خلفای عباسی و نزدیکان آنها بود، بهره برد; او آنچه را که برای بقای فرهنگ شیعی حیاتی است به همه می رساند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید