مهاجرت پزشکان پاشنه آشیل حوزه سلامت / رفع موانع جامعه پزشکی


ساعت: 09:51
تاریخ انتشار: 06/01/1401
کد خبر: 1891906

با قدردانی از زحمات سفیدپوستان جامعه؛

با وجود جایگاه بسیار بالای رشته پزشکی در ایران، کارمندان این رشته آنطور که باید مورد حمایت قرار نمی گیرند و همین موضوع باعث مهاجرت بسیاری از پزشکان شده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، در تقویم رسمی کشور، اول شهریور مصادف با روز بزرگداشت بوعلی سینا به نام پزشک است که البته بهانه ای است برای بررسی ماموریت های پزشکان و البته قدردانی از آنان. تلاش‌ها به‌ویژه در دو سه سال اخیر تا حد امکان انجام شده است وی گفت: کرونا تنها بخشی از قربانیان جامعه پزشکی را با ارائه شهدای بهداشتی در معرض دید قرار داد.

امروزه نیز اگرچه شأن و جایگاه پزشک در کشور شناخته شده است، اما این سفید پوستان از وجود مشکلات در حرفه خود رنج می برند و تداوم این مشکلات زمینه مهاجرت آنان را فراهم کرده است.


707a2ba6 cb81 48d3 bc8a 9a1791165cd9 خبر خاکستری


لزوم برنامه ریزی برای پایداری گروه های پزشکی در مناطق فقیر

حسینعلی شهریاری در گفتگو با خبرنگار مرصاد با تبریک روز پزشک به جامعه پزشکی گفت: پزشکان چه در دوران دفاع مقدس و چه در حفظ سلامت مردم فداکاری های زیادی کردند و تعداد زیادی از آنان در نسم به شهادت رسیدند.

وی در خصوص مشکلات و چالش های موجود در جامعه پزشکی افزود: با تصمیمات اتخاذ شده در مجلس و دولت موضوع طول عمر پزشکان در مناطق محروم را از دست داده ایم و مهاجرت جامعه پزشکی از جمله پزشکان و پرستاران افزایش یافته است. .

شهریاری تصریح کرد: با همه تلاش ها و مکاتبات با سران قوا، تصمیم خوبی گرفته نشد و آنچه می خواستیم محقق نشد.

رئیس کمیته بهداشت و درمان شورای اسلامی خاطرنشان کرد: همچنان با چالش های کاهش طول عمر پزشکان در مناطق فقیرنشین و افزایش مهاجرت جامعه پزشکی مواجه هستیم که امیدواریم با این چالش ها موفق باشیم.

شهریاری تصریح کرد: از مصوبه افزایش 20 درصدی ظرفیت پذیرش در رشته های پزشکی در شورای عالی انقلاب فرهنگی دفاع کردیم که این سهمیه در مناطق فقیرنشین توزیع شود تا بتوانیم مشکلات پزشکان را کاهش دهیم که البته مورد تایید قرار گرفت.

وی افزود: با افزایش ظرفیت پزشکی در مناطق محروم می توان پزشکان را به آن مناطق اعزام کرد، اما حفظ جامعه پزشکی بسیار مهم است و البته تفاوتی بین گروه های جامعه پزشکی اعم از پزشک، پرستار، گروه سلامت وجود ندارد. و غیره

رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی گفت: برای طول عمر گروه های پزشکی باید برنامه ریزی شود و تامین امکانات در محل خدمتشان به گونه ای باشد که بتوانند با عشق و علاقه به خدمت خود ادامه دهند. شور.”

شهریاری تصریح کرد: امیدواریم مسئولان به این گونه توصیه ها گوش دهند تا اتفاقات خوبی بیفتد.

وی افزود: با گران شدن ارز قطعا در حوزه تامین تجهیزات پزشکی چه در بخش دولتی و چه در بخش خصوصی با مشکل مواجه خواهیم شد مگر اینکه دولت و مجلس برنامه ریزی جدی داشته باشند.

رئیس کمیته بهداشت و درمان شورای اسلامی گفت: در حال حاضر فضای حاکم بر مجلس چندان مناسب نیست تا همه اعضای گروه مورد سوال قرار گیرند.


74516e57 5362 46ae 9c0e 8b21e9c663ba خبر خاکستری


مهلت اجرای طرح مشارکت پزشکان در مناطق محروم کاهش یافت

حجت الاسلام احمد حسین فلاحی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: در کمیسیون آموزش مجلس در صدد بررسی وضعیت دانشجویان اجباری پزشکی هستیم و در این راستا شرایط را برای آنها آسان کرده و موانع را برطرف کرده ایم. آنها و مدت زمان اجرای طرح ادامه آموزش را کوتاهتر کردیم.

وی افزود: طرح مذکور مورد درخواست بسیاری از پزشکان شاغل در مناطق کم برخوردار و کم برخوردار بوده است.

عضوکمیته آموزش، پژوهش و فناوری شورای اسلامی با اشاره به اینکه طرح اصلاح قانون ایجاد عدالت آموزشی در پذیرش دانشجو در دوره های کارشناسی ارشد و تخصصی تکمیل شده است، خاطرنشان کرد:

حجت الاسلام فلاحی بیان کرد: در طرح مذکور انتظارات دانشجویان متعهد پزشکی که حدود یک سال و نیم است که آن را دنبال می کنند تقریبا برآورده شده است.

به گزارش مرصاد نیوز، از آنجایی که سرمایه اصلی هر کشوری نیروی انسانی آن و نخبگان آن جامعه است، باید ضمن آموزش عملی اخلاق حرفه ای به پزشکان، از مهاجرت آنها جلوگیری کرد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید