مهدی آذر یزدی; ماندکار نویسنده داستان های خوب برای بچه های خوب است

مهدی آذر یزدی او در خانواده ای مسلمان به دنیا آمد. از هشت سالگی با پدرش در روستا کار کرد و سخت بزرگ شد. در 20 سالگی سنگ تراشی را کنار گذاشت و در یکی از کارگاه های یزد به جوراب بافی پرداخت. در همین زمان صاحب کارگاه جوراب بافی تصمیم گرفت کتابفروشی بزرگی در یزد راه اندازی کند. شاگردانش را به کتابفروشی برد. آذر یزدی عاشق کتاب است و از آن زمان در کتابفروشی کار می کند. این به نقطه عطفی در زندگی او تبدیل شد.

آذر یزدی در سن 35 سالگی با دیدن داستان هایی از کتاب انور سهیلی و جرقه نگارش مجموعه کتاب تصمیم به بازنویسی ادبیات کهن کودک ایران گرفت. داستان های خوب برای بچه های خوب در همان زمان زده شد. مجموعه ای که یکی از معروف ترین کتاب های داستان کودک در ایران است.

آذر یزدی امکانات مالی خوبی نداشت و زندگی بسیار ساده ای داشت. می توان گفت بزرگترین ثروت او در زندگی کتاب بود. او گاهی برای پول درآوردن کتاب هایش را می فروخت و تختش چند لایه جعبه مقوایی بود که رویش تشکی بود. برخی می گویند اگر مهدی آذر یزدی کتاب هایش را نمی فروخت، تعداد کتاب هایش به 20 هزار جلد می رسید. برخی از کتاب هایی که او بارها و بارها خوانده بود. جالب است بدانید که او هرگز ازدواج نکرد. او کارمند دولتی نشد. عشق و علاقه به خواندن و نوشتن او را تا آخرین سال های عمرش در نوشتن نگه داشت. حاصل عشق و تلاش او به فاخرترین کتاب ادبیات کودک و نوجوان ایران تبدیل شد.

تاکنون 23 عنوان کتاب از این نویسنده بزرگ منتشر شده است. کتاب های او همچنان در حال تجدید چاپ است و نسل های مختلف با این کتاب ها خاطره دارند. پدر بزرگی که کتاب هایش را برای نوه اش می خواند می تواند خاطرات کودکی خود را نیز با این کتاب ها زنده کند.

اثری که این نویسنده با استعداد بیش از همه به آن افتخار می کند مجموعه داستان های خوب برای بچه های خوب است. این مجموعه به پنج زبان زنده دنیا شامل ترکی، ارمنی، چینی، اسپانیایی و روسی ترجمه شده و بیش از 60 بار در کشورمان تجدید چاپ شده است. مهدی آذر یزدی این مجموعه را در هشت جلد به رشته تحریر درآورده است که هر جلد داستان هایی از یک منبع کهن ایرانی اسلامی دارد که برای کودکان بازآفرینی شده است. مجموعه داستان های خوب برای بچه های خوب توانست در سال 1967 برنده جایزه یونسکو شود و علاوه بر آن در سال 1345 برنده جایزه سلطنتی کتاب شد. آذر یزدی با این مجموعه داستان هایی از قرآن کریم، زندگانی معصومین، گلستان سعدی، قابوس نامه، مثنوی مولوی، مزربن نامه، سندباد نامه و کلیله و دمنه را برای مخاطبان کودک بازنویسی کرد. این کتاب ها تا به امروز یکی از برجسته ترین آثاری است که کودکان را با ادبیات کهن ما آشنا می کند. همچنین این مجموعه با توجه به مخاطبان در گروه کتاب برای سنین 12+ قرار داده شده.

از دیگر آثار مهدی آذر یزدی می توان به گربه نقاله، داستان های نو از کتاب های قدیم، داستان های پیامبران، شعر قند و عسل، یاد عاشورا، گربه تنبل و … اشاره کرد. شورای کتاب کودک کتاب های دیگری از وی را نیز به عنوان کتاب سال معرفی کرده است. مضمون اکثر کتاب‌های او آموزش اخلاق و ارزش‌ها به کودکان و نوجوانان است که از ابزارهای تربیتی خوبی محسوب می‌شوند.

سرانجام این نویسنده بزرگ در سن ۸۷ سالگی در تهران درگذشت. محل دفن وی در زادگاهش کرمشاه یزد است. با اینکه کتاب زندگی این مرد بزرگ بسته شد اما همچنان با خواندن آثارش حضور او را حس می شود.

دیدگاهتان را بنویسید