مهمانخانه کبوترخانه، دره سرسبز از سرزمین مانه و سملگان


ساعت: 08:07
تاریخ انتشار: 1401/01/08
کد خبر: 1818091

دره کفترهانه روستای مهمانک در شهرستان های مانه و سملقان دره ای سرسبز است که از باغات روستای مهمانک شروع شده و در انتهای مسیر به دره های متعددی تقسیم می شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش عصرترک از مانه و سملقان، روستای مهمانک در 55 کیلومتری شهر بجنورد واقع شده و در یکی از روستاهای مانه و سملقان شهرستان آشخانه، شمال جاده اصلی، جنوب کوه های سرسبز و شرق اسلام آباد فعالیت می کند. و از غرب به روستای کشنک محدود می شود.

این روستا در ابتدا قلعه ای مرتفع به حساب می آمد که اکنون در چند کیلومتری محل جدید روستا قرار دارد و بنا به یادگارها و سخنان بزرگان روستا ساکنان قبلی یهودیان به نام گبرنیشینی (یو) بوده اند که خانه های آنها هفت گانه است. اتاق هایی که در سه چهار متری زیرزمین ساخته شده اند و اکنون این خانه ها در زیر زمین مدفون شده اند.

از وسعت کل روستا که حدود 1500 هکتار است، زمین کشاورزی آبی 1000 هکتار و اراضی بارانی بلااستفاده 200 هکتار و باغات روستا شامل 300 هکتار است که بیشتر آن را تاکستان و مهمترین باغات کشاورزی تشکیل می دهد. محصولات آن گندم، جو و پنبه است. ، گل آفتابگردان است.

از مناظر طبیعی روستای مهمانک می توان به کوه های سرسبز اشاره کرد که مرتفع ترین آن کوه دو چنگ با ارتفاع 650 متر است که در آن چشمه های مختلفی وجود دارد (کفترهنه، باغ وحش چسمه، چسمه کافی کله، چسمه گرمک). ).

چشمه گرمک واقع در ضلع جنوبی روستا دارای آب معدنی و گوگرد است و برای درمان بیماری های پوستی استفاده می شود.

با توجه به موقعیت دشت کوه و بادهایی به نام کشکا که در زمستان از شرق و باد پاییزی که از تابستان به شرق و از سمت شرق و باد کوهستانی می وزد آب و هوای معتدل و مرطوبی دارد.

انباری مهمانسرا دارای حفره های عظیم و همواری است که به دلیل چشمه خنکی که در آن جاری است و رودخانه ای در آن جاری است باغ ها و مزارع را تشکیل می دهد.

انتهای پیام/ صدیقی

دیدگاهتان را بنویسید