مهمترین وظیفه شورای نگهبان پاسداری از اسلام گرایی و نظام جمهوری است


ساعت: 14:16
تاریخ انتشار: 1301/04/26
کد خبر: 1883764

شیخی گفت: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان از جایگاه ویژه و منحصر به فردی برخوردار است و وظایف مهم و تاثیرگذاری برای حفظ و حراست از اسلام و جمهوریت نظام بر عهده دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ غلاممحمد شیخی رئیس سازمان نظارت و بازرسی شورای نگهبان رشتخوار در گفتگو با صبح توس ضمن تبریک دهه امامت و گرامیداشت پنجم تیرماه سالروز تاسیس شورای نگهبان؛ وی گفت: نهاد شورای نگهبان یکی از نهادهای نظارتی مهم و مؤثر در نظام جمهوری اسلامی ایران است که 6 فقیه آن در بهمن ماه سال 58 طی حکمی از سوی امام رحمه الله منصوب شدند. به او.

وی در ادامه علت تعیین روز ششم تیرماه را به عنوان سالروز تاسیس شورای نگهبان عنوان کرد و افزود: در پنجم تیرماه سال 59، 6 فقیه در حوزه های مختلف حقوقی از 12 نفری که توسط قوه قضائیه به شورای اسلامی راه یافتند. شورای دادگاه آن زمان با انتخاب نمایندگان شورای اسلامی و در نتیجه اعضای شورای نگهبان (متشکل از 6 حقوقدان و 6 وکیل) پایان یافت و رسماً فعالیت خود را آغاز کردند.

شیخی همچنین تصریح کرد: در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، شورای نگهبان از جایگاه ویژه و منحصر به فردی برخوردار است و این نهاد برای حفظ و حراست از اسلام و نظام جمهوری ایران وظایف مهم و تاثیرگذاری بر عهده گرفته است که مهمترین آنها عبارتند از. : نظارت بر مصوبات شوراي اسلامي و انطباق آن با قانون اساسي و احكام شرعي، تفسير قانون اساسي به موجب اصل 98 بر عهده شوراي نگهبان است، بر اساس اصل 99 قانون اساسي، نظارت بر كليه انتخابات به استثناء برای انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و برگزاری انتخابات سالم. و صیانت از صدای مردم بر عهده شورای نگهبان است.

رئیس شورای نگهبان در ادامه با یادآوری ضرورت وجود شورای نگهبان خاطرنشان کرد: از آنجایی که نظام جمهوری اسلامی ایران بر اساس قانون اساسی به عنوان یک نظام الهی و توحیدی تعریف شده است، لذا جهت گیری و حرکت نظام اسلامی منطبق با نهضت اسلام ناب محمدی (ص) و به عنوان مبنای سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و … است. رفتار قانون است، بنابراین اگر قانون مبتنی بر اسلام نباشد، در نتیجه رفتار سیاسی، اجتماعی و… مسئولان و فعالان جهت گیری غیراسلامی خواهند یافت و بر اساس اصل 4 و 91 قانون اساسی وجود و نظارت شورای نگهبان برای این امر مهم و خطیر ضروری است.

وی با تاکید بر اینکه شورای نگهبان تنها مختص ایران نیست، بلکه در اکثر کشورهای جهان سازمان هایی مشابه شورای نگهبان جمهوری اسلامی برای نظارت بر انتخابات مراجع قانونی وجود دارد، اذعان داشت: در دادگاه قانون اساسی ترکیه، شورای قانون اساسی و دیوان عالی فرانسه، دادگاه قانون اساسی در آلمان، مجلس نمایندگان و سنا در آمریکا، مجلس عوام در انگلیس نیز نقشی مشابه این نقش نظارتی دارند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید