مواضع دوگانه اصولگرایان در مورد برجام و مهاجرت به خارج از کشور؛ بد برای روحانی، خوب برای رئیس جمهور!

مواضع دوگانه اصولگرایان در مورد برجام و مهاجرت به خارج از کشور؛  بد برای روحانی، خوب برای رئیس جمهور!

روز جدید در روزهای اخیر ماجرای حضور پسر انصیر خزعلی و افشاگری های برادرش سر و صدای زیادی در رسانه ها به پا کرده است. ماجرایی که عده ای آن را با ماجرای حضور پسر ابتکار در آمریکا مقایسه می کنند که مدت هاست مورد انتقاد اصولگرایان بوده اما این روزها یا سکوت کرده اند یا انتقاد جدی از معاون رئیس جمهور ندارند.

«مهم نیست رئیس جمهور کیست»، این جمله فقط یک بیانیه نیست، بلکه یک واقعیت در رفتار برخی گروه ها و شخصیت های سیاسی به ویژه اصولگرایان است.

به طوری که دیدگاه ها در مورد یک موضوع زمانی که رئیس جمهور روحانی یا خاتمی باشد با زمانی که رئیسی یا احمدی نژاد باشد کاملاً متفاوت می شود.

مهمترین موضوع روزهای اخیر که نشان از تفاوت رفتار سیاستمداران دست راستی داشت، مذاکرات برجام و مهاجرت فرزندان مسئولان به خارج از کشور بود.

مواضع دوگانه در برجام و مذاکرات وین

اگرچه برجام در دولت روحانی امضا شد. اما با خروج دولت ترامپ از توافق هسته ای 2015، معادلات دولت روحانی به هم ریخته و نتوانسته آنطور که باید از شرایط سخت اقتصادی و حداکثر تحریم ها فرار کند. این بهانه ای شد تا اصولگرایان با تندترین و زمخت ترین ادبیات به او حمله کنند و تا آنجا پیش رفت که او را به اعدام و حوض فرح تهدید کردند. مانند مجتبی ذوالنوری نماینده مردم قم که در توئیتی خطاب به رئیس جمهور وقت نوشت: «آقای روحانی… با منطق شما رهبر انقلاب باید هزاران بار دستور اعدام شما را بدهند. دل مردم عزیز راضی خواهد شد.»

از سوی دیگر روحانی را به خاطر مذاکره با آمریکا با شعار «ای مذاکره کننده، شعار تو حوض فرح در انتظار توست» تهدید کردند. اما از سوی دیگر اعتراف کردند که اگر مذاکره کنندگان اصولگرا باشند اشکالی ندارد. همانطور که حمیدرضا ترگی، فعال سیاسی اصولگرا در گفت وگو با جماران اظهار داشت: «اگر مذاکره کنندگان اصولگرا باشند، مذاکره اشکالی ندارد. در صورت لزوم می توان از طریق کسانی که حافظ منافع ملت و غیرقابل نفوذ هستند، مذاکره کرد.» در چنین شرایطی می توان از مذاکره استفاده کرد. آیا در جاهای دیگر مانند این مذاکرات با چین شکست خورده ایم؟ این مذاکرات منطقی انجام شده و توافقات در حال انجام است. مذاکرات برد-برد معیار است و طرف چینی هرگز به دنبال برد و باخت در مذاکرات نبوده است.

اکنون یک سال از خروج دولت روحانی و روی کار آمدن دولت رئیس جمهور می گذرد. لحن و سخنان اصولگرایان تغییر کرده و آنهایی که روحانی را تهدید به مرگ کرده اند به حامیان مذاکره تبدیل شده اند. میتبی ذوالنوری، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یکی از این افراد است. وی در پاسخ به اینکه شما برجام را به آتش کشیدید، خاطرنشان کرد: سوزاندن برجام به این دلیل بود که آقای ترامپ گفت اگر پاره اش کنند، ما آن را می سوزانیم. وقتی آقای ترامپ بیرون آمد، آن را پاره کرد. حرف رهبر باید روی زمین بماند؟! ما به عنوان سربازان ارتش و ولایت وظیفه داشتیم دستور استاد را اجرا کنیم و همین کار را هم کردیم. الان هم اگر چنین شرایطی پیش بیاید باز هم همین کار را می کنم و نگران هجمه و انتقاد نیستم.»

نماینده مردم قم همچنین گفت: و زمانی که عراقچی به وین رفت و الان هم حامی سرسخت مذاکرات بودم و هستم، چون هزینه برجام را پرداخت کردیم، حالا باید بدهی خود را به ما برگردانند. با پایان مذاکرات نه تنها بدهی آنها به ما از بین می رود، بلکه محکوم خواهیم شد زیرا ایران نمی خواهد وارد مذاکره شود. به همین دلیل است که ما در حال مذاکره برای توافق قیمت هستیم.»

از معصومه ابتکار تا انسیه هزالی

در روزهای اخیر ماجرای حضور پسر انسیه هزالی و افشاگری های برادرش در رسانه ها بسیار داغ شده است. داستانی که برخی آن را با ماجرای حضور پسر ابتکار در آمریکا مقایسه کرده اند. گرچه آن روزها صدای اصولگرایان برای مهاجرت فرزند ابتکار بلند بود و انگشت اتهامشان به سمت او نشانه رفته بود، اما این روزها با چرخش 180 درجه ای سعی در توجیه ماجرای پسر هزالی دارند.

به عنوان مثال، محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصولگرا در واکنش به حاشیه سازی فرزند انسیه خزعلی معاون رئیس جمهور به رویداد۲۴ گفت: اگر مسئولان و فرزندانشان از اموال شخصی خود برای این سفرها استفاده کنند، مشکلی وجود ندارد و آنها تحت پیگرد قانونی قرار نخواهند گرفت و اعتراضی وجود نخواهد داشت.”

یا عباس سلیمی نمین که می گوید; «آیا بد است کسی برای کسب علم به کشور دیگری سفر کند؟! ما نباید این نخبگان و نابغه ها را در این بحث های عوام فریبانه بیندازیم که چرا پسر فلان مقام باید در آمریکا یا هر کشور دیگری حضور داشته باشد. چه بلایی سرش آمده؟ ما نباید کارمندان دولت و فرزندانشان را وارد این بحث های عوام فریبانه کنیم، زیرا این کاملا اشتباه است.»

دیدگاهتان را بنویسید