مواضع دوگانه آمریکا در مورد مذاکرات ایران، اسرائیل هنوز یک شورش است

مواضع دوگانه آمریکا در مورد مذاکرات ایران، اسرائیل هنوز یک شورش است

بررسی اخبار هسته‌ای در رسانه‌های مختلف نشان می‌دهد که تمام تحلیل‌ها درباره خروج رابرت مالی از وزارت خارجه آمریکا است و برخی تلاش می‌کنند کناره‌گیری او از مسئولیتش در رابطه با ایران و پرونده هسته‌ای را به عنوان یک موضوع تحلیل کنند. محدودیت در جهت احیای توافق زیرا مالی یکی است. او یکی از شخصیت هایی بود که حضورش در تیم بلینکن را در بازگشت به توافق هسته ای خلاصه کرد.

از این منظر عده ای رفتن وی به عنوان رئیس دفتر ایران در آمریکا را نقطه منفی در راستای احیای برجام اعلام کرده اند. البته این تحلیل ها با واکنش غیرمستقیم سخنگوی کاخ سفید مواجه شد. جان کربی، مدیر ارشد رسانه ای کاخ سفید به مناسبت خروج رابرت مالی از وزارت خارجه آمریکا گفت که تغییری در رویکرد دولت آمریکا در قبال جمهوری اسلامی ایران ایجاد نشده است. این سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید ادامه داد: ما با هماهنگی با متحدان و شرکای خود به مقابله با رفتار بی‌ثبات‌کننده ایران ادامه خواهیم داد. ما به فشار بر ایران ادامه خواهیم داد. ما می خواهیم ببینیم ایران تصمیمات بهتری می گیرد و به تعامل مناسب برای دستگیری آمریکایی هایی که به اشتباه بازداشت شده اند ادامه می دهیم و این رویکرد تغییر نخواهد کرد.»

برخی دیگر از رسانه ها با انتشار خبر خروج مالی نوشتند: بسیاری از تحلیلگران می گفتند که حتی قبل از این مرخصی های با حقوق و بدون حقوق، نقش مالی در امور ایران بسیار ضعیف شده بود و نیویورک تایمز نیز در این باره نوشت که دولت بایدن غیرمستقیم از آن خودداری کرد. گفتگو با مقامات ایرانی در عمان و بهار امسال «برت مک گورک» یکی از مقامات ارشد کاخ سفید در امور غرب آسیا بود که رهبری هیئت آمریکایی را بر عهده داشت. این رسانه می گوید نقش مک گورک در قبال ایران سخت تر از رابرت مالی است!

آزادی زندانیان آمریکایی

از سخنان جان کربی می توان نتیجه گرفت که آمریکایی ها احتمالا اقدام تهران در آزادی اسرای آمریکایی را برای خود کلیدی می دانستند. در هفته‌های اخیر، تهران پس از مذاکره با سلطان عمان، تعدادی از زندانیان اروپایی را آزاد کرد که گفته می‌شود برای رایزنی با مقامات ایرانی برای آزادی زندانیان غربی در ایران به تهران سفر کرده بود و حتی امارات نیز در چند روز گذشته اخباری در این باره منتشر کرد. در گذشته مقامات دیپلماتیک ایران برای تبادل زندانیان اعلام آمادگی کرده بودند، اما به نظر می رسد با وجود آمادگی همه برای تبادل زندانیان، اراده دو طرف برای دستیابی به توافق برآورده نشده است. معلوم نیست آمریکا برای زندانیانش از ایران چه خواسته و ایران در ازای آزادی این زندانیان چه می خواهد؟ با این حال، حتی در صورت توافق در این زمینه، به نظر می رسد همچنان نقطه کوری به نام تبادل زندانیان بین ایران و آمریکا وجود داشته باشد که البته با آزادی برخی از زندانیان اروپایی توسط ایران در هفته های اخیر بازتر شده است. .

مواضع انفعالی تل آویو

در سوی دیگر ماجرای هسته ای البته به مواضع رژیم حاکم بر تل آویو برمی گردد. مقامات آن رژیم در گذشته اعلام کرده بودند که ایران و آمریکا به یک توافق موقت دست یافته اند که از سوی تهران و واشنگتن تکذیب شده است. نتانیاهو بعداً موضع خود را تغییر داد و اعلام کرد که توافق با ایران باید برنامه هسته‌ای این کشور را محدود کند. پنتاگون اخیرا اعلام کرد؛ معاون وزیر دفاع آمریکا و یکی از مقامات وزارت دفاع رژیم صهیونیستی در واشنگتن با یکدیگر دیدار کردند که یکی از موضوعات مورد بحث میان آنها ایران بود. به گزارش ایسنا، به نقل از سایت وزارت دفاع آمریکا، کالین کال بر مشارکت راهبردی آمریکا و اسرائیل و همچنین تعهد واشنگتن به تعمیق همکاری ها برای مقابله با تهدیدات منطقه ای تاکید کرد.

همچنین، تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی رژیم اسرائیل، گفت که نتیجه مذاکرات ایران و آمریکا برای محدود کردن فعالیت‌های هسته‌ای ایران هنوز نامشخص است. ایران فعالیت های غنی سازی 60 درصدی خود را متوقف کرده است و به همین دلیل آنچه او حمله پیشگیرانه علیه ایران خواند قریب الوقوع نیست. به گزارش شفقنا از رویترز، هنگبی افزود: اگر ایران از خط قرمزها عبور کند، اسرائیل از خود دفاع خواهد کرد. به گفته وی، نتانیاهو خط قرمز 90 درصدی را برای اقدام علیه تاسیسات هسته ای ایران تعیین کرده است. وی در پاسخ به این سوال که آیا اسرائیل به تصمیم گیری در مورد حمله پیشگیرانه علیه ایران نزدیک است یا خیر، گفت: ما نزدیک نیستیم زیرا ایرانی ها مدتی است که تعطیل شده اند و اورانیوم را به حدی کاهش داده اند که فکر می کنیم این یک خط قرمز است. آنها غنی سازی نمی کنند.» به نظر می رسد تل آویو به این نتیجه رسیده است که در هر صورت ایران و آمریکا توافقی برای بازگشت به برجام دارند.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید