رویکردهای دوگانه و متضاد کشورهای غربی و آمریکا در مورد تجمعات و شورش ها


ساعت: 09:10
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۹/۲۳
کد خبر: 1917718

دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران در گزارشی از حقوق بشر از رویکردهای دوگانه و رویکردهای متناقض سازوکارهای بین المللی حقوق بشر و برخی کشورهای غربی و آمریکا در رابطه با تجمعات و اغتشاشات خبر داد. مقر این مکانیسم ها و کشورهای عضو سازمان ملل متحد است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ستاد حقوق بشر کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل قوه قضائیه و دبیر ستاد حقوق بشر جمهوری اسلامی ایران از رویکردهای دوگانه و رویکردهای متضاد سازوکارهای بین المللی حقوق بشر و برخی کشورهای غربی و آمریکا خبر داد. در ارتباط با تجمعات و اغتشاشات. طی گزارش ستاد حقوق بشر، این سازوکارها و کشورهای عضو سازمان ملل مطلع شدند. در ابتدای این گزارش آمده است: «در حالی که در آمریکا و اروپا با شورش‌ها با حمایت همه‌جانبه دولت‌ها برخورد می‌شود، اما در دو ماه و نیم گذشته که از ناآرامی‌ها در ایران می‌گذرد، این کشورها دست به اقدامی زده‌اند. رویکرد کاملاً متناقض، آنها از ناآرامی ها حمایت کرده و «تجمعات مسالمت آمیز» خوانده و خواستار عدم درگیری شده اند. در حمایت از شورشیان، آنها حتی پلیس ایران را نیز تحریم کردند. متأسفانه مکانیسم‌های بین‌المللی حقوق بشر برای چنین شرایطی رفتار و سیاست‌های متفاوتی اتخاذ می‌کنند.

وی گفت: اکثر کشورهای اروپایی در ماه های اخیر درگیر تظاهرات در خاک خود بوده اند. بسیاری از این تظاهرات و اعتراضات کاملاً مسالمت آمیز بود، اما با وحشیانه ترین حملات نیروهای انتظامی مواجه شد. کشورهایی که به نظر می رسد از شورشیان در ایران حمایت می کنند، منفورترین اقدامات ممکن را برای نقض سیستماتیک حق تجمع مسالمت آمیز (چه در قانون و چه در عمل) انجام می دهند. در این چارچوب، نقش انفعالی و سیاسی برخی سازوکارهای بین المللی حقوق بشر را نباید نادیده گرفت. سکوت و انفعال آنان در قبال نقض سیستمی برخی کشورهای غربی مدعی حقوق بشر در حالی که از هرگونه تلاشی برای حمایت از آن به بهانه حمایت و ترویج حقوق بشر در رابطه با ناآرامی های ایران دست برداشته اند، برای حقوق بشر بسیار مخرب است.

وی تاکید کرد: باید توجه داشت که بین تجمعات مسالمت آمیز و غیر مسالمت آمیز (با خشونت، حمل سلاح سرد و گرم، استفاده از سخنان نفرت انگیز و…) مرز مشخصی وجود داشته باشد. باید به تجمعات مسالمت آمیز تشویق شود و با تجمعات غیر مسالمت آمیز برابر قانون برخورد شود. کشورها نیز باید در نظر داشته باشند که دیر یا زود یا در شرایط خاص، با شرایط مشابهی مواجه خواهند شد که ایران (مانند برخی کشورهای غربی) با آن مواجه است و لذا از هرگونه رفتار متناقض و دوگانه پرهیز کنند. نمی توان از شورش ها در کشور دیگری بر اساس اهداف سیاسی حمایت کرد و آنها را مسالمت آمیز خواند و آنها را با خشونت در کشور خود سرکوب کرد.

این گزارش به نمونه‌های اخیر برخورد با معترضان در برخی کشورها و دوگانگی غرب و سازوکارهای حقوق بشری اشاره می‌کند:

در سال 2019 به دستور پلیس لندن هرگونه تجمع مرتبط با مسائل زیست محیطی در لندن متوقف شد و پلیس هرگونه اعتراض بیشتر این گروه ها را ممنوع کرد. پس از این برخورد خشونت آمیز با اعتراضات، قانونی در مورد وظایف پلیس به تصویب پارلمان بریتانیا رسید که دست پلیس را برای اعمال خشونت در ارتباط با تجمعات مسالمت آمیز باز می کند. بخوانید: از یک سو باعث افزایش چشمگیر و بی سابقه اختیارات پلیس در اعمال محدودیت یا اعمال محدودیت های غیر منطقی در زمینه اعتراض مسالمت آمیز می شود و از سوی دیگر منجر به جرم انگاری هرگونه محرومیت از مردم می شود. آسایش و صدور حکم تا 10 سال حبس برای او مظاهر معمول اعتراضات مسالمت آمیز را پیش بینی می کند.

گزارشگر ویژه در مورد حق آزادی تجمعات مسالمت آمیز بارها نگرانی های خود را در مورد قانون وظایف پلیس و دادگاه ها که در پارلمان بریتانیا در پاسخ به اعتراضات آب و هوایی پیشنهاد شده است، مطرح کرده است. به گفته گزارشگر ویژه، این قانون روش های قانونی اعتراض را جرم انگاری می کند و قدرت پلیس را برای متلاشی کردن تظاهرات افزایش می دهد. به گفته وی، پس از تصویب این قانون، صدور دستورات علیه تجمعات در حوزه اعتراضات زیست‌محیطی به ویژه اعتراضات مسالمت‌آمیز ناقض این نوع فعالیت‌ها آسان‌تر می‌شود. به دنبال ایجاد و تصویب چنین قوانین ضد حقوق بشری، نیروهای پلیس در سال 2020 از هرگونه تلاش برای برگزاری تجمعات مسالمت آمیز در انگلیس، از جمله اعتراضات عدالت نژادی و برگزاری مراسم یادبود سارا اوراد که در راه ربوده و ناپدید شد، جلوگیری کردند. خانه از آن جلوگیری کردند.

در 16 مه 2021، پلیس چهار مرد جوان مسلمان ساکن انگلیس (از بلکبرن) را هنگام شرکت در راهپیمایی طرفدار فلسطین در شمال لندن به اتهام یهودی ستیزی دستگیر کرد. در همان زمان، دادگاه سلطنتی انگلستان اتهامات یهودی ستیزی را علیه دو نفر از هر چهار مسلمان ساکن انگلستان رد کرد. در اوج اپیدمی کرونا، بسیاری از تظاهرات قرنطینه ضد کرونا در لندن توسط پلیس متوقف شد و در دومین قرنطینه ملی کرونا در انگلیس، پلیس متروپولیتن بیش از 150 نفر از معترضان قرنطینه ضد کرونا را دستگیر کرد. بر اساس آمار وزارت کشور، از ابتدای اکتبر 2022، بیش از 350 معترض محیط زیست به پروژه های نفت و گاز در لندن دستگیر شده اند.

برنامه های دولت بریتانیا برای سرکوب اعتراضات به این موارد محدود نمی شود. در آخرین نمونه، «سوئل براورمن» وزیر کشور بریتانیا از برنامه های خود برای سرکوب گسترده همه نوع اعتراض از جمله سرکوب فعالان محیط زیست خبر داد. به گفته وزیر پلیس، اختیارات جدیدی برای اتخاذ رویکرد «پیشگیرانه‌تر» نسبت به برخی اعتراضات داده خواهد شد. وی این اعتراضات را نابسامانی جدی و خطرناک خواند که ربطی به آزادی بیان و حقوق بشر ندارد و باید جلوی آن گرفته شود!

در جدیدترین تحول، ریشی سوناک، نخست وزیر انگلیس اخیراً در واکنش به افزایش اعتراضات عمومی و اعتصابات سازمان ها و شرکت های مختلف در این کشور در توئیتی نوشت: «من با روسای پلیس دیدار کردم تا روشن کنم که آنها به طور کامل از من در این اقدام حمایت می کنند و مصمم به سرکوب اعتراضات غیرقانونی هستند. من به آنها گفتم که هر آنچه را که نیاز دارند در قالب اختیارات جدید از دولت دریافت خواهند کرد. وی در ادامه این پیام نوشت: مردم به اندازه کافی از این هرج و مرج رنج می برند و قانون شکنان باید حضور اقتدار را احساس کنند.

در همین حال گزارش شده است که در پی اعتراضات و اعتصابات اخیر در انگلیس، دولت قصد دارد لایحه جنجالی موسوم به «ضد اعتصاب» را تصویب کند. این لایحه اعتصاب اتحادیه ها را بسیار دشوار می کند. همچنین گفته می شد به زودی ارتش برای کنترل اوضاع وارد صحنه می شود!

در آمریکا، حمله به پلیس یا نیروهای امنیتی به شدت مجازات می شود. هر ساله پلیس آمریکا صدها نفر را فقط به دلیل احتمال و قصد حمله کشته است، در حالی که عملا هیچ حمله ای صورت نگرفته است و اکثر قاتلان پلیس در دادگاه تبرئه شده اند. علاوه بر این، رفتار خشونت آمیز پلیس آمریکا علیه کودکان، دانش آموزان و سیاه پوستان و ادامه نژادپرستی و تبعیض بین سیاهان و سفیدپوستان در آمریکا ادامه دارد.

پس از اعتراض گروهی در آلمان و تحصن در خیابان ها، وزیر کشور آلمان پاسخ داد: «این کار در آلمان غیرقانونی است و معترضان فراتر از قانون تلقی می شوند. آنها با بستن خیابان مرتکب جنایتی می شوند که مرزهای اعتراض مشروع را زیر پا می گذارد. وی ادامه داد: پلیس از حمایت کامل من برای سرکوب این معترضان برخوردار است.
از سوی دیگر بیش از 3000 پلیس و نیروهای امنیتی آلمان 250 مخالف سیاسی را به بهانه طرح کودتا دستگیر کردند. یک مرد 71 ساله نیز در میان بازداشت شدگان است. دستگیری این افراد که فقط می خواستند نظام سیاسی آلمان را بدون اسلحه، بدون بستن خیابان و بدون کشتن پلیس تغییر دهند، جرم براندازی است و ممنوعیت حمایت از آنها در شبکه های اجتماعی، سرکوب آزادی بیان و عقیده تلقی می شود.

دولت آلمان در اقدامی دیگر به دنبال تصویب قانونی است که مخالفان وی را به بهانه افراط گرایی از تمامی پست های دولتی اخراج کند.

جلیقه زردهای فرانسه پس از گذشت حدود یک ماه از آغاز اعتراضات و اعتصابات در این کشور، در چهارمین سالگرد تشکیل این جنبش، صدها هزار نفر پاریس و دیگر شهرهای فرانسه را صحنه تظاهرات کردند. ; تظاهرات با دخالت پلیس ضدشورش منجر به درگیری های گسترده شد.

در یکی از تجمعات اخیر در پاریس، پلیس فرانسه با استفاده از گاز اشک آور و باتوم علیه 680 تظاهرکننده جلیقه زرد که علیه رئیس جمهور آن کشور تظاهرات کرده و خواستار بهبود شرایط زندگی و بهبود شرایط کارگران و در برخی مناطق با تشدید درگیری ها بودند، استفاده کرد. ، وضعیت بدتر شد.

همزمان با ادامه اعتراضات در فرانسه در دسامبر امسال، بیش از 90000 نیروی امنیتی و تعدادی خودروی زرهی جنگی علیه 123000 معترض در سراسر کشور مستقر شدند. بر اساس اخبار منتشر شده، تعداد دستگیرشدگان به 1385 نفر و تعداد دستگیرشدگان به 975 نفر رسید و 118 معترض نیز مجروح شدند.

به طور کلی، اعتراضات مردمی در فرانسه علیه تورم فزاینده و بحران انرژی توسط پلیس به طرز وحشیانه ای سرکوب شده است. در یکی از تجمعات که دانش آموزان زیادی به تظاهرات پیوستند، پلیس با دانش آموزان حداقل 30 دبیرستان به شدت درگیر شد. پلیس فرانسه همچنین 170 نفر را پس از بازی فوتبال مراکش و اسپانیا به بهانه خشونت و خسارت مالی دستگیر کرد. پلیس علیه کسانی که در خیابان بودند از باتوم و گاز اشک آور استفاده کرد.


از 14 فوریه تا 23 فوریه 2022، نخست وزیر کانادا از قانون برای اعلام وضعیت اضطراری در آن کشور استفاده کرد تا به اعتراض گسترده کامیون داران معروف به کاروان آزادی پایان دهد. این رانندگان کامیون به واکسیناسیون اجباری و محدودیت های مرزی اعمال شده پس از شیوع ویروس معترض بودند.

جاستین ترودو در اعلام وضعیت اضطراری اعلام کرد که به پلیس اختیارات لازم برای دستگیری و جریمه معترضان برای سرکوب آنها داده خواهد شد. وی اعلام وضعیت اضطراری برای پایان دادن به اعتراض رانندگان در اوایل سال جاری را اقدامی سنجیده و درست دانست.

نخست وزیر کانادا در توجیه استفاده از زور برای خاموش کردن اعتراض کامیون داران گفت: «مشکل این بود که آنها فقط نمی خواستند اعتراضاتشان شنیده شود، بلکه خواستار برآورده شدن خواسته هایشان بودند.» ترودو همچنین ادعا کرد: «از زمان تهدید خشونت جدی بود و پلیس محلی هیچ برنامه روشنی برای برقراری نظم نداشت، او چاره ای جز اعلام وضعیت اضطراری نداشت.»

از سوی دیگر، نخست وزیر کانادا اخیرا در بیانیه دیگری گفته است: «تسخیر خیابان ها» با اعتراض متفاوت است. اجبار دولت به تغییر سیاست های عمومی به بهانه نارضایتی مردم، «آزاردهنده» است.

دیدگاهتان را بنویسید