موج ششم تاج زیر خاکستر غفلت / رعایت کامل پروتکل های بهداشتی تنها راه مقابله با سویه جدید است

ساعت: 09:52
تاریخ انتشار: 1400/09/14
کد خبر: 1789602

عدم توجه جدی به اقدامات شناخته شده بهداشتی، ترس از موج جدید تاج در سیستان و بلوچستان را به میزان قابل توجهی افزایش داده است.

اگرچه تاج این روزها کمی بی حال شده است، اما این روزها با شروع فصل زمستان و شیوع آنفولانزا؛ بار دیگر بی توجهی به پروتکل های بهداشتی در اماکن عمومی، بازارها و بازارها کاملا مشهود است و برخی از مردم تمایلی به رعایت توصیه های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا ندارند.

تجربه امواج کرونا در گذشته نشان می دهد که هر بار که مردم در رعایت پروتکل های بهداشتی بی احتیاطی می کردند، تاج خروشان و غافلگیر کننده به نظر می رسید و بالعکس، هر بار که مردم پروتکل ها را جدی می گرفتند، بیماری فروکش می کرد.

محمدهادی عباسی، عضو هیأت علمی گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی زاهدان گفت: بر اساس آخرین به روز رسانی سامانه ملی ماسک، خوشبختانه تمامی شهرستان های استان آبی و تنها زابل است. زرد است.”

وی خاطرنشان کرد: ضوابط و آمار تعداد بیماران و بستری های جدید یا تعداد فوتی های مثبت را از این رنگ مشخص می کند و این وظیفه ادارات و دستگاه های اجرایی است که میزان فعالیت و نوع آنها را مشخص کنند. در دستورالعمل های بهداشتی برای افرادی که در این جمعیت زندگی می کنند.

مدیر روابط عمومی و امور بین الملل دانشگاه زاهدان افزود: مشاهدات میدانی نشان می دهد که در حال حاضر اقدامات بهداشتی در سیستان و بلوچستان به خوبی رعایت نمی شود و بهداشت تنفسی جدی گرفته نمی شود و این امر منجر به افزایش آنفولانزا می شود.

وی ادامه داد: با توجه به شناسایی نوع جدیدی از تاج به نام omicron در کشورهای همسایه و با توجه به گزارش های اولیه مبنی بر انتقال بالای ویروس و عدم توجه جدی به اقدامات شناخته شده بهداشتی، نگرانی از موج جدید کرونا در منطقه وجود دارد. استان را به میزان قابل توجهی افزایش دهد.

این مقام مسئول افزود: اگر این ویروس در شرایط فعلی بهداشتی وارد استان شود، نتایج بسیار تلخی را به دنبال خواهد داشت، بنابراین با توجه به گسترش این سمت از تاج، درخواست ما از فعالان حوزه سلامت استان ها برای رعایت این امر است. اقدامات بهداشتی شامل استفاده از ماسک، شستن دست ها، فاصله گذاری اجتماعی و پرهیز از اجتماعات و دوچرخه سواری است.

وی اذعان داشت: خوشبختانه روز جمعه 13 آذرماه 248 هزار و 197 نفر از افراد بالای 18 سال اولین واکسن خود را در سیستان و بلوچستان دریافت کردند که معادل 77 درصد افراد واجد شرایط در این زمینه نسبت به هفته گذشته به 2 به 3 رسید. درصد علاوه بر این، 54 درصد دوز دوم واکسن کراون را دریافت کردند که بهبودی بین سه تا چهار درصد بود.

عباسی گفت: خوشبختانه نوبت اول به 85 درصد و نوبت دوم به 50 درصد در جمعیت دانش آموزی 12 تا 18 ساله استان رسیده و در هر دو نوبت نسبت به هفته گذشته حدود 4 تا 5 درصد افزایش داشته است.

وی گفت: افرادی که تاکنون در استان واکسینه نشده اند هرچه سریعتر به مراکز جامع واکسیناسیون مراجعه کنند تا دامنه واکسیناسیون افزایش یابد.

زاهدان، عضو هیئت علمی گروه آموزش بهداشت و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی گفت: از میزان دوز، واکسن دوم پس از تزریق واکسن تزریق می شود و افراد در این گروه ها می توانند به مرکز واکسیناسیون مراجعه کنند. .

عباسی افزود: افراد بالای 60 سال در استان که سینوفارم یا برکت تزریق شده اند نیز در صورتی که چهار ماه از تزریق دوز دوم گذشته باشد می توانند به نوبت سوم مراجعه کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید