موج ششم کووید 19 و سرما دو عامل کاهش اهدای خون در جنوب شرق کشور/ هر اهداکننده خون سه نفر را می کشد


ساعت: 10:05
تاریخ انتشار: 14/01/12/01
کد خبر: 1809763

وقتی تاج و تخت به بیماران نیازمند خون رحم نمی کند.

در حال حاضر تامین خون در استان پهناور سیستان و بلوچستان که با تعداد زیادی از بیماران خاص و تعداد زیادی تصادف مواجه است، بحرانی است و تنها 3 روز ادامه دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از عصر هامون ؛ وضعیت تامین خون سرخ در استان پهناور سیستان و بلوچستان به دلیل کاهش اهداکنندگان در مراکز خون با مشکل مواجه است و این در حالی است که این منطقه از کشور پرمصرف ترین خون است. . زندگی بسیاری از بیماران به خون اهدایی بستگی دارد.

حضور بیش از سه هزار و 200 بیمار مبتلا به تالاسمی و هموفیلی از یک سو و تعداد زیاد تصادفات و موارد دیگر باعث مصرف بالای خون و فرآورده های خونی در این منطقه شده است.

با این حال، شیوع ویروس کرونا باعث کاهش چشمگیر حضور اهداکنندگان خون در مراکز انتقال خون شده است، در حالی که مسئولان بارها اعلام کرده‌اند که اقدامات بهداشتی در بالاترین سطح در مراکز اهدای خون رعایت می‌شود. که در

وضعیت قرمز بانک خون تنها تحت تاثیر شیوع بیماری عروق کرونر قلب قرار نگرفت، زیرا با شروع فصل سرما، بارش باران و برف و کوتاه شدن روز تعداد اهداکنندگان خون نیز کاهش یافت و این عوامل باعث شد تا بیماران نگران بقای خود هستند

ذخایر خون سیستان و بلوچستان قرمز رنگ

سهیلا خسروی مدیرکل انتقال خون سیستان و بلوچستان در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه این سازمان در سیستان و بلوچستان شرایط مناسبی در خصوص ذخایر خونی ندارد، گفت: ذخایر خونی استان در وضعیت قرمز قرار دارد. سیستان و بلوچستان به دلیل کثرت بیماران خاص و مجروحان تصادفات به شدت نیازمند خون و فرآورده های خونی است.


fd7f28ed dd48 4fc9 b18e 6c4b4da1e464 خبر خاکستری



وی بیان کرد: ذخایر خونی در سراسر استان کم است و این نیازمند نیاز شدید به اهداکنندگان است، چرا که شیوع بیماری عروق کرونر قلب و سردی هوا از یک سو دوران بیماری عروق کرونر قلب از سوی دیگر موجب شده است. کاهش اهدای خون.»

این مقام مسئول خواستار کمک شهروندان به اهدای خون شد و گفت: هر محصولی چندین محصول تولید می کند. بنابراین هر فردی که یک واحد خون اهدا می کند در نجات جان سه نفر نقش دارد.

خسروی ادامه داد: جریان خون از استان های دیگر به دلیل برودت هوا و گسترش تاج کاهش یافته است به طوری که ذخایر خونی در برخی گروه های خونی به سه روز رسیده است که در مواقع اضطراری خطرناک است.

وی گفت: نیاز به خون برای همه گروه های خونی ضروری است که در این میان گروه خونی O نسبت به سایر گروه های ضروری مثبت و منفی است.

به گفته مدیرکل سازمان انتقال خون استان؛ میانگین خونگیری در سیستان و بلوچستان حدود 200 واحد در روز و میزان مصرف در استان بیش از 400 واحد در روز است. ، پیرسینگ و زنان و زایمان.

اهدای خون با شکوه ترین فداکاری

مولوی عنایت الله رسولی زاده امام جمعه اهل سنت شهرستان سرباز در گفت و گو با خبرنگار ما با بیان اینکه اهدای خون یک موهبت الهی است، گفت: اهدای خون به بیماران نیازمند اعم از مبتلایان به تالاسمی، مصدومان تصادفات جاده ای و غیره. امری خداپسند و نمونه ای درخشان از ایثار و خدمت به مردم.

وی کاهش اهدای خون را دلیلی بر کاهش ذخایر خونی و به خطر انداختن جان بیماران دانست و تصریح کرد: سیستان و بلوچستان بیشترین تعداد مبتلایان به تالاسمی را دارد که اگر خون آنها به این بیماران نرسد سلامت آنها به خطر می افتد و از درد زیادی رنج می برند

این عالم اهل سنت در ادامه با بیان اینکه اهدای خون ضامن سلامت جسمی و روحی اهداکنندگان است، گفت: این اقدام نماد همدلی، نوع دوستی و احساس مسئولیت است که اهداکنندگان بدون هیچ چشمداشت و توقعی به دیگران کمک می کنند.


f84c81cb 2d1d 4913 a4b1 f454c5a42451 خبر خاکستری



وی با اشاره به اینکه مردم سیستان و بلوچستان به نوع دوستی معروف هستند، گفت: کمک به برادران و خواهران موضوعی است که بارها در آیات و روایات بر آن تاکید شده است. کم شده همه با مراجعه به مراکز و پایگاه های انتقال خون در این امر خداپسندانه شرکت کنند.

ما با کمبود پایگاه انتقال خون مشکل داریم

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز در جمع خبرنگاران با تایید کمبود خون در استان، با اشاره به اینکه در سیستان و بلوچستان برای راه اندازی مراکز انتقال خون و سازمان های پزشکی قانونی در شهرستان های مرتبط با مشکل مواجه هستیم، افزود: در این استان نیز مشکل داریم. مشکل کمبود پایگاه های انتقال خون و برق دارند که در حال پیگیری است و همچنین خونگیری در روستاها به دلایل و محدودیت های مختلف مشکل دارد. بنابراین بیشترین خون از تهران به سیستان و بلوچستان می رود.

وی گفت: بیماران تالاسمی افسرده و دارای مشکلات خاصی هستند و برخی داروهای ایرانی برای آنها اثری ندارد و دچار مشکلات مختلفی از جمله بیماری های قلبی، کلیوی و … هستند. امیدواریم هر چه زودتر مشکل این بیماران برطرف شود.»

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید