مونتاژ قانونی نیاز به مکان و مجوز دارد

مونتاژ قانونی نیاز به مکان و مجوز دارد

روز جدید حمید شجاعی: موضوع در نظر گرفتن مکان هایی برای تجمع مسالمت آمیز مردم همواره یکی از مطالباتی بوده که همه آن را ضروری می دانستند، اما هیچ گاه عزمی برای تحقق این موضوع وجود نداشت. جدای از برخی اعتراضات که به دلیل اتفاقات مختلف رخ داده و معترضان در نقاط مختلف شهرهای مختلف تجمع می کنند، گاهی اعتراضات صنفی و گروهی در مقابل نهادها، وزارتخانه ها و شورای اسلامی شهر برگزار می شود و مکان خاصی برای اعتراضات مردمی در نظر گرفته نشده است. در همین راستا رئیس جمهور در گفت و گوی تلویزیونی به این موضوع اشاره کرد و گفت: چه اشکالی دارد که کانون هایی برای بحث، نقد و حتی اعتراض ایجاد کنیم تا مرکز بحث، نقد و حتی اعتراض به برخی مسائل باشد. چه اشکالی دارد که مراکزی برای بحث، انتقاد و حتی اعتراض ایجاد کنیم؟ این در قانون اساسی جای دارد». این موضوع باعث شده تا با توجه به اتفاقات اخیر در جامعه و به قول خود رئیس جمهور با شنیدن اعتراضات و تفکیک مفهوم اعتراض از آشوب و اخلال در نظم عمومی، مکان هایی برای اعتراض مسالمت آمیز در نظر گرفته شود. در همین راستا اصل 27 قانون اساسی به صراحت می گوید: «تشکیل اجتماعات و راهپیمایی ها تا زمانی که مخل به مبانی اسلام نباشد، بدون حمل سلاح آزاد است». آنچه مسلم است افکار عمومی و حتی نمایندگان نیز موافق این رویکرد هستند، همانطور که دبیر کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس اخیراً با استقبال از اظهارات رئیس جمهور مبنی بر لزوم نظام مندی پیشنهادها، انتقادات و احیاناً اعتراضات، اظهار داشت: و همچنین تغییر در برخی قوانین و رویه ها؛ «مجلس در ایفای وظیفه قانونی خود آمادگی دارد لوایح دولت در این حوزه را در اولویت مراحل قانونگذاری قرار دهد و در قالب یک قانون مجری به دولت ارائه کند. حتی مرتضی طاهری مداح اهل بیت علیهم السلام به این موضوع واکنش نشان داد و گفت: باید مجاری و راه های قانونی اعتراضات مردم را در نظر گرفت، حال باید منتظر ماند و دید آیا واقعاً دولت عزم و اراده جدی در این زمینه دارد یا خیر. در یک قطعنامه مکان هایی را برای اعتراض مسالمت آمیز در نظر بگیرید وگرنه این سوال مانند دوره های قبل فراموش می شود.

این تصمیم لغو شده است

هیأت وزیران دولت دوازدهم در جلسه ای به پیشنهاد وزارت کشور و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 30 خرداد 1376، مکان های مناسب برای تجمع اقشار مختلف را تصویب کرد. افراد باید مشخص شود در این مصوبه آمده بود در دبیرستان های تهران دستجردی، تختی، معتمدی، آزادی و شهید شیرودی (با هماهنگی وزارت ورزش و جوانان)؛ پارک های بحث، طالقانی، ولایت، پردیسان، هنرمندان و شهر و ضلع شمالی شورای اسلامی را باید تجمع اعتراضی دانست. در سایر شهرها، هیئت های تامین باید یک کرسی برای شهرهای زیر یک میلیون نفر و دو کرسی برای شهرهای بالاتر از آن تعیین کنند. شرایطی مانند دسترسی این مکان ها در محیط شهری نیز. اندازه محل ملاقات باید متناسب با جمعیت باشد. این مکان ها قابلیت دیده شدن و شنیدن توسط سایر شهروندان و رسانه ها را دارند و قابلیت محافظت از مکان را در برابر نیروهای انتظامی و امنیتی دارند. وجود امکان حضور فوری نیروهای امدادی در محل در صورت لزوم. دور شدن از مکان‌های دارای دسته حفاظتی؛ عدم ایجاد اختلال جدی در خدمات روزمره دولت و بخش عمومی به مردم. از مناطق پرتردد دور باشید و موانعی (ترافیک) ایجاد نکنید که قابل انتقال به مسیرهای دیگر نباشد. سایر شرایط این است که سهواً بر روی تجمع قرار نگیرد و یا به منظور تسهیل در پیوستن افراد با انگیزه های دیگر و ایجاد اختلال جدی در کسب و کار و فعالیت های روزمره سایر شهروندان نباشد. اما در همان زمان با رای دیوان عدالت اداری لغو شد.

با درخواست طرفین موافقت می کند

یک حقوقدان در خصوص لزوم در نظر گرفتن محل انتقاد، گفتگو و اعتراض قانونی گفت: اصل 27 قانون اساسی به صراحت می گوید راهپیمایی در صورتی که مخل به مبانی اسلام نباشد و حمل سلاح نداشته باشد آزاد است. نعمت احمدی به آرمان ملی گفت: اگر دولت به این موضوع اعتقاد داشته باشد می تواند مکان را مشخص کند و اجازه تجمعات را بدهد. البته این دست رئیس جمهور و وزیر کشور است. رئیس‌جمهور می‌تواند به وزیر کشور دستور دهد که درخواست تشکل طرفین درخواست کننده را تأیید کند. به محض صدور مجوز از سوی وزارت کشور، مشکل حل می شود. احمدی تصریح کرد: اعتراضات قانونی نیاز به مکان ندارد بلکه مجوز دارد.

اجازه برگزاری مجامع قانونی در دانشگاه های بزرگ

دبیرکل انجمن اسلامی اساتید دانشگاه با بیان اینکه باید فضاهای نقد و اعتراض وجود داشته باشد، تصریح کرد: صحبت های اخیر آقای رئیس جمهور در این زمینه باعث ایجاد امید و توقع در جامعه شده است که امیدوار است در عمل محقق شود. محمود صادقی به آرمان ملی گفت: در دوره آقای روحانی دولت رسما مصوبه ای را تصویب کرد و طرحی که در مجلس تصویب کردیم شبیه این طرح بود و برای نظم بخشی به مکان های این طرح در شهرهای مختلف نگاه کرد. که نشان داد دولت برای اجرای اصل 27 قانون اساسی آن اراده را دارد. اما دادگاه اتحادیه اروپا به دلیل مغایرت این طرح با اصل 27 آن را رد کرد، نماینده تهران در مجلس دهم گفت: آقای رئیسی اگر واقعا اراده جدی برای تحقق این اصل دارند، اکنون اجرای این طرح بسیار آسان است. در بیانیه انجمن اسلامی مدرسین دانشگاه ها پیشنهاد دادیم که در برخی از دانشگاه های بزرگ و جامع کشور تشکل های دانشجویی و معلمان بتوانند در فضایی آرام جلسات برگزار کنند. آنها باید مطمئن باشند که اگر بستر قانونی برای برگزاری اینگونه تجمعات فراهم شود، این شعله ور شدن ها منطقی و آرام می شود.

منبع: آرمان ملی

دیدگاهتان را بنویسید