میرسلیم: انفعال مجلس در اصلاح قانون انتخابات قابل گذشت نیست/ حضور اصلاح طلبان شور و نشاط انتخاباتی را تشدید می کند

میرسلیم: انفعال مجلس در اصلاح قانون انتخابات قابل گذشت نیست/ حضور اصلاح طلبان شور و نشاط انتخاباتی را تشدید می کند

مصطفی میرسلیم نماینده تهران در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین؛ وزارت کشور انتخابات را انجام می دهد و در زمینه اجرا نیز پیشرفت هایی وجود دارد، اما هنوز با وضعیت ایده آلی که احتمال خطا و تقلب را به صفر می رساند فاصله داریم.

جواد مرشیدی: «شرکت در انتخابات» اسفند 1402 مورد تاکید رهبر انقلاب بود، اما این تاکید بر رهبری چه مسئولیتی را بر دوش نهادهای نظارتی و اجرایی می گذارد؟ مصطفی میرسلیم، نماینده تهران در مجلس و نماینده مجلس تشخیص با تاکید بر اینکه حضور گروه های مختلف سیاسی بر شور و نشاط انتخابات افزوده و احتمال انتخاب اصلح را افزایش داده است، تاکید کرد.

دستور انتخاباتی علم الهادی به مردم: با وجود همه مشکلات باید در انتخابات شرکت کنید

وی همچنین از نقش هیأت‌های نظارت برای افزایش مشارکت چشم پوشی کرد و به خبرگزاری خبرآنلاین گفت: انتظار همه از شورای نگهبان دقت در اقدامات برای احراز صلاحیت است.

مشروح گفتگوی خبرگزاری خبرآنلاین با مصطفی میرسلیم را بخوانید;

********

*آقای میرسلیم! رهبر انقلاب امسال برای چندمین بار بر حضور حداکثری در انتخابات و 4 محور رقابت، مشارکت، امنیت و سلامت تاکید کردند. الزامات عملیاتی این رویکرد رهبری از نظر نظارت و اجرا چیست؟

انتخابات راهی عملی برای اعمال حاکمیت مردمی و رکن اصلی دموکراسی است. این نشان دهنده اهمیت ناظران و ناظران و همه دست اندرکاران انتخابات است.

ما از وضعیت ایده آلی که در آن خطا و تقلب در انتخابات صفر باشد فاصله داریم

وزارت کشور انتخابات را انجام می دهد و در زمینه اجرا نیز پیشرفت هایی وجود دارد، اما هنوز با وضعیت ایده آلی که احتمال خطا و تقلب را به صفر می رساند فاصله داریم. امیدواریم در اسفندماه وزارت کشور بتواند از تجهیزات هوشمند به ویژه برای مناطق حساس تر استفاده کند.

نظارت بر انتخابات نیز بر عهده شورای نگهبان است و هر چه این نظارت دقیق تر و هوشمندانه تر باشد اثربخشی آن بیشتر خواهد بود. البته قانون انتخابات عامل اصلی موفقیت کامل در برگزاری انتخابات سالم، دقیق و آگاهانه است و متأسفانه اصلاحات مهمی در خصوص تعیین صحیح حوزه ها انجام نشده و همچنان حوزه های انتخابیه با بیش از 4 نماینده داریم. به ویژه در تهران که یک حوزه انتخابیه 30 نماینده دارد و این امر مشارکت و دقت را در این حوزه مهم کاهش می دهد.

اینکه از مردم بخواهیم از 1500 30 نام را بدانند و به آنها رای دهند، انتظار منطقی نیست! این بی عملی مجلس قابل بخشش نیست. اما امیدوارم شور انقلابی مردم بخشی از این کاستی ها را جبران کند.

این اظهارات مدیریتی به ویژه پس از ارائه هیات های اجرایی در رد صلاحیت ها تا چه اندازه باعث تشدید مسئولیت هیات نگهبان می شود؟

کار شورای نگهبان آسان نیست. البته شورا همواره سعی کرده در احراز صلاحیت ها قانون را رعایت کند. انشاءالله این بار بهتر از دفعه قبل باشد تا افرادی که توانایی قانونی برای تصرف کرسی مجلس را با فریب مردم ندارند.

مردم انتظار دارند مجلس از گسترش فساد و تبعیض جلوگیری کند

مجلس مکان شریفی برای خدمت به جمهوری اسلامی است. اگر مجلس متشکل از افراد منصف باشد، امید به نجات کشور وجود دارد وگرنه با انتخاب افراد فرصت طلب، فقط فساد و نفوذ رشد می کند. بنابراین انتظار همگان از شورای نگهبان این است که در اقدامات خود برای احراز صلاحیت خود دقت لازم را داشته باشد و در خدمت مردمی که به این نهاد بزرگ اعتماد دارند، نباشد.

* فضای سیاسی کشور را از نظر افکار عمومی چقدر برای حضور در انتخابات آماده می بینید؟

مردم از نمایندگان خود انتظار دارند که حکومتی قدرتمند و شایسته انتخاب کنند و بر عملکرد آنها و به ویژه اجرای دقیق قوانین و جلوگیری از گسترش فساد و تبعیض نظارت کنند تا کشور به درستی اداره شود و پیشرفت کند. هر که خواهان پیشرفت کشور و تحقق آرمان ها باشد، با شور و انگیزه در انتخابات حاضر می شود. اینها دشمنان ما هستند که می خواهند مردم را دلسرد کنند تا ناامید شوند و پای صندوق های رای نیایند.

دولت باید به وعده های خود عمل کند و حساب صادقانه ارائه دهد

*برخی معتقدند دولت باید سیگنال های اقتصادی مثبتی به مردم بدهد تا مردم را به حضور در انتخابات تشویق کند تا این مطالبه رهبری عملیاتی شود. آیا این فضا را از سوی دولت می بینید؟

دولت باید تلاش کند به وعده هایی که داده عمل کند و حساب صادقانه عملکرد خود را به مردم ارائه دهد. رستگاری در صداقت است. مردم نباید مورد آزار و اذیت قرار گیرند: تبلیغات دروغین نتیجه معکوس دارد.
دولت رئیس جمهور می توانست جسورانه تر عمل کند

*حضور کم رای دهندگان در انتخابات گذشته از نظر تعدادی از مخالفان آقای روحانی به عملکرد دولت وی مربوط می شود، در این دوره که پیش بینی ها و نظرسنجی ها حاکی از حضور کم رای دهندگان تاکنون است، نه روحانی و دولتش است و نه مجلس دهم. اگر مشارکت کم است اگر اتفاق بیفتد نتیجه کار مجلس یازدهم و دولت رئیس جمهور چیست؟

دولت روحانی رفته است اما آثار هشت سال فرصت طلبی پاک نشده و بدهی های آنها همچنان بر بودجه سنگینی می کند و آثار تورم راکد آن دوران از بین نرفته است. البته مصطفی میرسلیم نماینده تهران در این خصوص به خبرآنلاین گفت: انتظار همه از شورای نگهبان این است که در انجام اقدامات خود دقت لازم را داشته باشد و در خدمت مردمی که به این نهاد بزرگ اعتماد دارند، نباشد.

*حضور اصلاح طلبان و اعتدالیون در فضای انتخابات چقدر برای تشویق مردم به حضور در انتخابات موثر است.

حضور گروه های مختلف سیاسی بر شور و نشاط انتخابات می افزاید و احتمال انتخاب صحیح را افزایش می دهد.