میزان اهدای خون زنان یزدی 3 درصد است.


ساعت: 09:05
تاریخ ارسال: 05/05/1401
کد خبر: 1885646

آقایی میبدی مدیر کل انتقال خون استان یزد گفت: اهدای خون در ماه مبارک رمضان و در فصول سرد سال در استان یزد بسیار کاهش می یابد و این بدان معناست که اهدای خون باید به صورت مستمر انجام شود.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ محمدرضا آقایی میبدی در نشست خبری با اشاره به وظایف سازمان انتقال خون در کشور گفت: اداره اصلی انتقال خون در هر استان وظیفه جذب اهداکنندگان، جمع آوری و فرآوری خون و انتقال خون را بر عهده دارد.

وی افزود: وظیفه توسعه دانش، پژوهش و فناوری در حوزه انتقال خون از دیگر وظایف سازمان انتقال خون در کشور است.

مدیر کل انتقال خون استان یزد اهداکنندگان خون را سربازان نامرئی سلامت خواند و تصریح کرد: هر کیسه خون می تواند 2 تا 3 نفر را به زندگی بازگرداند و این نشان دهنده اهمیت و جایگاه والای انتقال خون است.

آقای می بادی از اهدای 45 هزار واحد خون در سال گذشته خبر داد و گفت: 90 تا 100 هزار فرآورده خونی از 45 هزار واحد خون در سال گذشته فرآوری و به بیمارستان ها ارسال شد.

وی استان یزد را یکی از سه استان بزرگ کشور در زمینه آمار اهدای خون نسبت به جمعیت دانست و تصریح کرد: میزان اهدای خون در کشور 25 در هزار است در حالی که این میزان در استان یزد گزارش شده است. در سال گذشته 35 در هزار بوده و این نشان دهنده اهمیت انتقال خون در بین مردم استان یزد است.

مدیر کل انتقال خون استان یزد اهداکنندگان مستمر را یکی از شاخص های مهم انتقال خون برشمرد و افزود: در سال گذشته میانگین اهداکنندگان مستمر در کشور 55 درصد گزارش شده است در حالی که این رقم معادل 65 نفر بوده است. درصد در استان یزد

وی بیان کرد: بیش از 95 درصد خون مورد نیاز استان یزد از خود استان تامین می شود و علاوه بر این استان، تامین خون استان های خاصی از یزد را نیز بر عهده داریم.

آقای می بادی با اشاره به سه مشکل اساسی استان یزد در زمینه انتقال خون تصریح کرد: اهدای خون در ماه مبارک رمضان و فصول سرد سال در استان یزد به شدت کاهش می یابد و این زمانی است که باید اهدای خون انجام شود. در تیا باید به گونه ای باشد که در تمام ماه ها و فصول سال اهدای خون منظم انجام شود.

وی افزود: میزان اهدای خون در بین بانوان به شدت پایین است و با توجه به تصور غلط رایج در مورد اهدای خون بانوان، تنها 3 درصد از 45 هزار واحد خون دریافتی در یزد توسط بانوان اهدا شده است.

مدیر کل انتقال خون استان یزد بیان کرد: 70 درصد زنان متقاضی انتقال خون واجد شرایط اهدای خون هستند و تنها 30 درصد باقی مانده نمی توانند خون اهدا کنند.

آقای میبدی با اشاره به کاهش جمعیت جوان کشور گفت: جوانان استان یزد باید به مقوله اهدای خون توجه ویژه ای داشته باشند و با توجه به آمار جمعیت سالمند استان یزد، وضعیت در این زمینه پیشرفت خواهد کرد. چند سال آینده به گونه ای که اکثر اهداکنندگان مستمر استان یزد قادر به اهدای خون نخواهند بود.

وی افزود: در زمینه نوسازی، خرید و تجهیز دستگاه های مربوط به عملیات اهدای خون و انتقال خون ورود مسئولان و خیرین محترم ضروری است.

مدیر کل انتقال خون استان یزد تعداد کل مراکز انتقال خون استان یزد را کمتر از 90 نفر اعلام کرد و از مشکل کمبود نیروی انسانی در این اداره خبر داد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید