میزان یارانه ها افزایش می یابد

افزایش 20 درصدی یارانه ماهیانه 300 هزار و 400 هزار تومانی در دستور کار دولت است.

در روزهای آینده، عرضه کامل کاتالوگ الکترونیکی سه دهک برتر درآمدی آغاز می شود.

میزان یارانه ها افزایش می یابد
همچنین در صورت خرید 9 قلم کالای اساسی مشمول طرح کاتالوگ محصولات الکترونیکی، مبلغ یارانه 20 درصد افزایش می یابد.

بر اساس اعلام رئیس سازمان برنامه و بودجه، امکان استفاده از یارانه ماه آینده برای خرید کالاهای مندرج در کاتالوگ محصولات الکترونیکی هر ماه وجود دارد.

ابتدای خردادماه بود که وزیر اقتصاد از تغییر بسته یارانه نقدی خبر داد. البته احسان خاندوزی در ادامه توضیح داد که هنوز جزئیات تغییر الگوی پرداخت یارانه ها مشخص نیست. این موضوع باعث گمانه زنی های مختلفی از احتمال افزایش میزان یارانه نقدی تا جایگزینی کالابرگ شده است. اکنون نیز برخی رسانه ها از افزایش میزان یارانه پولی خبر می دهند. در همین راستا از طیبه حسینی – سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه ها – پرسیدیم که میزان یارانه نقدی تا چه حد و برای چه گروهی افزایش می یابد؟

سخنگوی سازمان هدفمندسازی یارانه ها درباره افزایش میزان یارانه ها به تجارت نیوز گفت: در مبلغ کالابرگ 20 درصد افزایش می یابد. این افزایش یارانه فقط به دهک های اول تا سوم تحت پوشش کمیته امداد یا سازمان اجتماعی و نه به همه یارانه بگیران پرداخت می شود.

وی ادامه داد: جزییات این طرح پس از نهایی شدن اعلام می شود و تاکید کرد که شامل همه کمک گیرندگان نخواهد شد.

حسینی افزود: رقم اضافه شده به مبلغ یارانه نقدی نخواهد بود و صرفاً برای خرید کالاهای اساسی مشمول طرح کالابرگ است.

میزان یارانه چه زمانی افزایش می یابد؟
وی درباره زمان انجام این افزایش یارانه به تجارت نیوز گفت: پس از تصویب این طرح و اتمام فعالیت های اجرایی آن، روز اجرای آن اعلام می شود. تاریخ اجرا هنوز مشخص نیست. ممکن است در یک هفته یا در پایان ماه باشد.

برنامه ای برای افزایش یارانه نقدی برای همه وجود ندارد
حسینی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا برنامه ای برای افزایش یارانه نقدی برای همه یارانه بگیران وجود دارد یا خیر؟ گفت: برنامه ای نیست.

آیا تغییر بسته یارانه ای با این طرح متفاوت است؟
سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه ها درباره تغییر بسته یارانه پیشنهادی وزیر اقتصاد گفت: ما از این موضوع اطلاعی نداریم و تنها این افزایش مبلغ برای خرید کالاهای اساسی در بحث کالابرگ مطرح شده است. جزئیات اصلاح یارانه ها متعاقبا از سوی خود وزیر اعلام خواهد شد.

وی همچنین در پاسخ به این سوال که آیا افزایش میزان یارانه همان اصلاحیه مدنظر وزیر اقتصاد بوده است، تصریح کرد: ممکن است سوال دیگری در سر وزیر باشد. در حال حاضر در حال انجام این کار هستیم.

جزئیات مهم طرح محصول
طرح کاتالوگ الکترونیکی محصولات برای تمامی یارانه بگیران فعال است و می توانند 10 قلم از محصولات مشمول این طرح را با حمایت اعتبار یارانه با هزینه 1400 شهریور خریداری کنند.

طرح کاتالوگ الکترونیکی محصولات برای تمامی یارانه بگیران فعال است و می توانند 10 قلم از محصولات مشمول این طرح را با حمایت اعتبار یارانه با هزینه 1400 شهریور خریداری کنند. البته تصویب این طرح بنا به دلایلی همچنان کم است و بر این اساس دولت پیشنهاد جذابی به خانوارهای کم درآمد ارائه کرده و می خواهد در صورت استفاده این خانوارها از کاتالوگ الکترونیکی یارانه آنها را 20 درصد افزایش دهد.

فهرست کالاهای الکترونیکی پس از مصوبه مجلس مبنی بر حذف ارز ترجیحی راه اندازی شد و هدف آن تامین کالاهای اساسی مورد نیاز خانوارها با قیمت 1400 شهریور است. از آنجایی که این کالاها به دلیل حذف ارز ترجیحی مشمول افزایش قیمت شدند و دولت بنا به الزام مجلس متعهد به پرداخت مابه التفاوت به ازای هر نفر جمعیت شد.

البته در ابتدا به دلیل نبود زیرساخت های لازم برای این طرح، برای هر یارانه بگیر 300 و 400 هزار تومان یارانه نقدی اعمال می شد. اما از چند ماه پیش اجرای آزمایشی و ملی طرح کالابرگ آغاز شد و هم اکنون تمامی یارانه بگیران این امکان را دارند که از اعتبار یارانه ماه آینده خود برای خرید 10 کالای اساسی استفاده کنند.

ضمناً شرایط افرادی که به هر دلیلی تمایل به استفاده از کالابرگ ندارند تغییر نمی کند و همچنان در بیستم هر ماه کمک نقدی خود را دریافت می کنند و افرادی که از طرح کالابرگ استفاده می کنند هر مقدار اعتبار استفاده نشده را دریافت می کنند. مثل قبل به صورت نقدی دریافت خواهند کرد

حمایت ضد تورمی از هزینه های زندگی

پروژه الکترونیک کالابرگ برای حمایت از معیشت خانوارها و حفظ رژیم غذایی سالم مردم اجرا می شود و می تواند در مهار تورم ناشی از تزریق یارانه نقدی به جامعه موثر باشد. این در حالی است که دولت در نظر دارد برای تشویق به استفاده از طرح کاتالوگ محصولات الکترونیکی، 20 درصد به اقشار کم درآمد که در حال حاضر به ازای هر نفر 400 هزار تومان یارانه دریافت می کنند، پرداخت کند. برای گسترش استفاده از کالابرگ و حمایت از تغذیه سالم این خانوارهای کم درآمد.

داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه دیروز از طریق فضای مجازی این خبر را اعلام کرد. اما وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن تایید اینکه چنین تصمیمی در دست دولت است، اعلام کرد که افزایش 20 درصدی هنوز به متولیان حوزه یارانه ابلاغ نشده است. صرف نظر از این تاخیر در ابلاغ، آنچه مسلم است دولت تصمیم به افزایش کمک معیشتی به 3 دهک ضعیف جامعه دارد و با توجه به ثابت ماندن تعهد خریدار در طرح کالابرگ پیشنهاد جذابی به نظر می رسد. با این حال، هنوز عواملی وجود دارد که باعث می شود این خانوارها از کالابرگ استقبال نکنند

دلایل نادیده گرفتن کوپن

یارانه بگیران در طرح کالابرگ می توانند از یک ماه قبل از پرداخت یارانه نقدی 10 کالای اساسی شامل شیر، پنیر، ماست، روغن، برنج، مرغ، تخم مرغ، ماکارونی و شکر را از طریق اعتبار یارانه خریداری کنند و حتی برای کل اعتبار خود خرید کنند. فقط یکی از این کالاها در حجمی بیشتر از سهمیه اما نکته اینجاست که در جریان فشارهای تورمی، بسیاری از این اقلام به شکل و شیوه موجود در سبد کالابرگ از سبد مصرف خانوارهای فقیر حذف شده است و به عنوان مثال مردم ترجیح می دهند پنیر را به صورت عمده از یک فروشگاه خریداری کنند. کیفیت پایین تر و البته ارزان تر را بخرید. نکته دیگر اینکه استفاده از کالابرگ باعث سلب اعتبار خانوارها می شود و دیگر نمی توانند خلاءهای زندگی روزمره خود مانند پرداخت قبوض، بازپرداخت وام، اجاره و … را پر کنند. با اعتبار یارانه ای

نکته دیگر اینکه در شرایط فعلی، بسیاری از فروشگاه های طرف قرارداد طرح کالابرگ، فروشگاه های زنجیره ای هستند که کالاهای بسته بندی شده و گران قیمت را به فروش می رسانند و بسیاری از خانوارها از نقطه نظر قدرت خرید، تمایلی به خرید ندارند. در هر شرایطی کالاهایی را بخرید که قیمت بالاتری دارند. مشکل دیگر عدم تبلیغات محیطی در فروشگاه های طرفین قرارداد و ناآگاهی از واقعیت خرید با کالابرگ است که باعث جذب بیشتر آنها به سمت استفاده از یارانه نقدی می شود.

دولت در طرح کاتالوگ محصولات الکترونیکی متعهد شده است 10 کالای اساسی را برای تنظیم بازار بر اساس قیمت شهریور 1400 در اختیار خانوارهای یارانه ای قرار دهد و مابقی قیمت را حتی در صورت افزایش متحمل شود.

به عنوان مثال یک کیلوگرم تخم مرغ در شهریور 1400 فقط 15 هزار تومان قیمت داشت و در زمان اجرای طرح کالابرگ (بهمن 1401) قیمت مصوب آن به 47 هزار و 200 تومان رسید و اکنون به 56 هزار تومان افزایش یافته است. بر اساس طرح کالابرگ، خانوارهای یارانه‌ای می‌توانند با پرداخت 15 هزار تومان از مغازه‌های طرف قرارداد یک کیلوگرم تخم مرغ خریداری کنند و دولت باید تا سقف 47 هزار و 200 تومان از اعتبار یارانه کسر کند و مازاد بر آن به دلیل است. اگر دولت به تعهد خود عمل کند، به نظر می رسد که استفاده از کاتالوگ الکترونیکی برای دریافت کنندگان کمک هزینه برد-برد خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید