میقاتی از فراخواندن سفیر عربستان سعودی در لبنان ابراز تاسف کرد

بر اساس این گزارش، نجیب میقاتی گفت: ما همواره مخالفت خود را با هرگونه توهین به عربستان اعلام کرده ایم و در گذشته نیز خواستار اصلاح مشکلات موجود بین دو کشور برادر بوده ایم.

میقاتی افزود: ما در بیانیه وزارتخانه خود تاکید کردیم که احیای روابط تاریخی لبنان و برادران عرب یکی از اولویت های دولت است.

وی ادامه داد: دو روز پیش نیز تاکید کردیم که موضع جورج کاردای وزیر اطلاعات که قبل از شروع به کار اعلام کرده بود، نظر دولت نیست.

میقاتی همچنین با بیان اینکه لبنان متعهد به حفظ روابط با کشورهای حوزه خلیج فارس است، افزود: امیدواریم روابط لبنان و عربستان به طور خاص و روابط لبنان و کشورهای عربی به طور کلی قدرت و ثبات خود را بازیابد.

اظهارات میقاتی زمانی بیان شد که عربستان سعودی روز جمعه به سفیر لبنان 48 ساعت فرصت داد تا کشور را ترک کند.

علاوه بر این، واردات تمامی کالاهای لبنانی به عربستان سعودی متوقف شده و عربستان سعودی سفیر خود را از بیروت خارج کرده است.

وزارت خارجه عربستان سعودی اعلام کرد که اقدامات بیشتری برای تغییر رفتار دولت لبنان در مداخله در امور داخلی لبنان انجام خواهد داد.

تنش ها بین سعودی ها و لبنان پس از آنکه وزیر اطلاع رسانی لبنان از حمله ائتلاف سعودی به یمن خبر داد، تشدید شد.

جورج کرداحی، وزیر اطلاع رسانی لبنان، قبل از پیوستن به نجیب میقاتی، مجری، فعال رسانه ای و روزنامه نگار برجسته لبنانی بود که در یک برنامه تلویزیونی موسوم به برلمان شعب (مجلس خلق) به صراحت بر لزوم توقف تجاوز به یمن تاکید کرد.

وی در پاسخ به این سوال که توسعه کنونی یمن را چگونه ارزیابی می کنید، گفت: تجاوزات وحشیانه علیه یمن که هشت سال است ادامه دارد باید متوقف شود. کاری که یمنی ها انجام می دهند حق قانونی آنها برای دفاع از خود است و من به مقاومت مردم یمن در برابر این تجاوز احترام می گذارم.

پس از این مصاحبه، برخی از رسانه های لبنانی به شدت از اظهارات کرداحی انتقاد کردند و منابع لبنانی نزدیک به عربستان نیز اعلام کردند که این سخنان به یک بحران دیپلماتیک جدید بین بیروت و ریاض منجر خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید