مینی؛ حامیان توسعه / سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد ریالی در معادن آذربایجان غربی

ساعت: 16:48
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۸/۲۷
کد خبر: 1785387

توسعه معادن می تواند چرخ لکوموتیو اقتصادی را به حرکت درآورد و در این راستا سرمایه گذاری چهار هزار میلیارد ریالی در معادن آذربایجان غربی ثابت می کند که معادن موتور توسعه اقتصادی هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از اروم نیوز ، توسعه هر کشور مستلزم توجه به بخش های مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی آن کشور است و تدوین الگوی توسعه پایدار باید بر دو محور باشد: توسعه معادن و توسعه کشاورزی نعمت های الهی است که برای دولت ها هزینه ای ندارد.

آذربایجان غربی نیز در شمال غربی ترین نقطه کشور قرار دارد و وجود نعمت های الهی در این نقطه از کشور ظرفیت بی نظیری را برای تحرک اقتصادی فراهم کرده و موتور اقتصادی شمال غربی ترین نقطه کشور است.

وجود مزارع غنی این منطقه از کشور را به قطب تولید محصولات کشاورزی تبدیل کرده است اما در کنار این مزارع وجود معادن غنی و خدادادی فراوانی مردم این منطقه را فراهم کرده است، بنابراین این منطقه از کشور به عنوان سرزمین فرصت های منحصر به فرد شناخته می شود.

معادن آذربایجان غربی تحت پوشش سه منطقه از 20 منطقه پیمایشی سیستماتیک کشور شامل اشنویه – خوی، مریوان – مهاباد و شاهیندج – ماهنشان است و این استان سومین کشور دارای تنوع معدنی است. ذخایر معدنی با یک میلیارد و 214 میلیون تن ذخایر معدنی رتبه هفتم کشور را دارد.

اشتغال بیش از پنج هزار نفر در بخش معدن آذربایجان غربی و سرمایه گذاری بالغ بر 366 میلیارد تن در این بخش، این استان را به قطب مهم بخش اقتصادی استان تبدیل کرده است.

وجود دو معدن طلای زرشوران و آگدره در تکاب، آذربایجان غربی را به یکی از استان های طلای کشور تبدیل کرده است که در مجموع سالانه 1035 تن طلا برای فرآوری تولید می کند.

از سوی دیگر، هم مرزی با ترکیه، عراق و جمهوری خودمختار نخجوان و یافتن بازارهای هدف در این کشورها و سایر کشورهای منطقه، زمینه را برای رونق بیشتر بخش معدن و محصولات معدنی آذربایجان غربی فراهم خواهد کرد. .

برداشت سالانه 17 میلیون و 435 تن انواع مواد معدنی در آذربایجان غربی

وجود معادن سرشار از عنایات الهی است و آذربایجان غربی نیز از این قاعده مستثنی نیست و وجود بیش از یک میلیارد و 214 میلیون تن ذخایر قطعی در معادن این استان بیش از 17 میلیون و 435 تن ذخایر قطعی را در پی داشته است. مواد معدنی سالانه در استان استخراج می شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی با تایید این موضوع تاکید کرد: تاکنون بیش از 4810 میلیارد ریال در معادن استان سرمایه گذاری شده است.

غلامرضا بابایی همچنین خاطرنشان می کند: در حال حاضر 51 نوع ماده معدنی در آذربایجان غربی شناسایی و کشف شده است و با این آمار این استان از نظر تنوع معدنی رتبه سوم کشور را دارد.

توجه به این نکته بیهوده نیست که 68 نوع ماده معدنی در کشور شناسایی شده است که 51 نوع آن در آذربایجان غربی در دست اکتشاف و بهره برداری است که شامل انواع سنگ های تزئینی، طلا، یوزپلنگ، باریت، سیلیس و … پوکه سنگ معدنی است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر معادن آذربایجان غربی فعال هستند، تاکید کرد: 503 معدن در استان وجود دارد و این استان رتبه هفتم کشور را دارد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی در زمینه اشتغال مستقیم در حوزه معدنی استان نیز معتقد است در حال حاضر بیش از 5 هزار و 179 نفر به صورت مستقیم در معادن آذربایجان غربی مشغول به کار هستند.

وی با اشاره به اجرای طرح های معدنی در سال های اخیر در آذربایجان غربی گفت: در حال حاضر سه واحد فرآوری فعال در معادن شمال و جنوب استان مستقر هستند که شامل چینی پیرانشهر، تراورتن تکاب و مرمریت پلدشت است.

امسال 1200 میلیارد ریال در معادن آذربایجان غربی سرمایه گذاری شده است

توجه به این نکته بیهوده نیست که توسعه پایدار معادن می تواند زمینه اشتغال جوانان منطقه و قدردانی فراوان را برای کشور و منطقه به ارمغان آورد که الگویی هوشمند برای رونق لوکوموتیو چرخ معدنی است.

اما توجه ما به معادن آذربایجان غربی محدود به سال های اخیر نیست و توسعه معادن همچنان ادامه دارد، بنابراین به گفته معاون معدن و صنعت معدن و صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: برای دستیابی به معادن مطلوب در استان این سالانه بیش از 1205 میلیارد ریال هزینه شده است.

پاریس عابدپور خاطرنشان می کند که با سرمایه گذاری در بخش معدن، این آمار نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است.

وی به میزان سرمایه گذاری اشاره کرد و معتقد است که این مبلغ برای ساخت 24 معدن هزینه شده و با ورود این معادن به چرخه تولید، زمینه اشتغال مستقیم 622 نفر در سال جاری فراهم شده است.

معاون امور معدنی و صنایع معدنی سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی گفت: با افزایش این عدد تولید سالانه استان به سه میلیون و 543 هزار تن افزایش می یابد.

عابدپور همچنین خاطرنشان می کند: این معادن 222 میلیون تن ذخایر معین دارند.

وی از زندانیان سایر بخش های معدنی آذربایجان غربی است و تاکید کرد: آذربایجان غربی در حال حاضر دارای 179 پهنه با پروانه اکتشاف معتبر و 63 معدن با گواهی کشف معتبر با ذخیره معین 26 میلیون و 779 هزار تن مواد معدنی با حجم سرمایه گذاری است. 621 میلیارد ریال.

بزرگترین معدن طلای خاورمیانه در آذربایجان غربی قرار دارد

وجود معادن غنی در نقاط مختلف کشور این منطقه از خاورمیانه را به ظرفیتی بی نظیر برای بهره مندی از مواهب الهی توسعه چرخ اقتصاد و بهره مندی از مواهب طبیعی تبدیل کرده است.

آذربایجان غربی نیز از این مواهب الهی خالی نیست و بزرگترین معدن طلای شرق را در اختیار دارد که از این میزان 660 تن مربوط به معدن طلای زرشوران (بزرگترین معدن طلای خاورمیانه) و 375 تن از معدن طلای شرق می توان استنباط کرد. معدن اکدره تکاب.

مهسا اسلامی با اشاره به اجرای طرح توسعه 40 هکتاری معدن طلای زرشوران تکاب، تاکید کرد: طرح توسعه زرشوران توسط سازمان توسعه معادن و صنعت معدنی در حال پیگیری است.

لازم به ذکر است در سال های گذشته فعالیت های معدنی و احداث یک واحد 100 هکتاری فرآوری طلا در معدن طلای زرشوران تکاب آغاز شده است که آخرین طرح توسعه 40 هکتاری به آن اضافه شد. سال

بهینه سازی، سیستم های فرآوری کارخانه با تمرکز بر کارایی، مهندسی معکوس و تولید کلیه قطعات و تجهیزات کارخانه، بررسی و امکان سنجی استخراج فلزات مرتبط (آنتیموان و تیتانیوم)، همکاری با مراکز آموزش عالی برای پروژه های دانشجویی، امکان سنجی و اینها شامل استخراج آرسنیک و ایجاد مرکز ملی اکتشاف و تحقیقات طلا می شود.

کارشناس مسئول آمار معاونت امور معادن سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان غربی، معدن طلای زرشوران تکاب را بزرگترین معدن طلای خاورمیانه دانست که 30 درصد از ذخایر طلای کشور را در خود جای داده و در حال حاضر حدودا 700 نفر

اسلامی خاطرنشان کرد: فاز اول طرح احداث کارخانه فرآوری و استخراج طلای زرشوران با سرمایه گذاری حدود 2 هزار میلیارد ریال و ظرفیت اسمی تولید سالانه سه تن طلا در آبان ماه 1393 به بهره برداری رسید.

لازم به ذکر است معدن طلای زرشوران در نزدیکی روستای به همین نام در شهرستان تکاب در جنوب آذربایجان غربی واقع شده و با داشتن 110 تن ذخایر طلای خالص بالاترین ظرفیت تولید طلا را در کشور دارد. کارخانه تولید طلای زرشوران که در کنار این معدن احداث شده است، بزرگترین واحد تولید طلای کشور است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید