میوه ها نیز یک کالای لوکس / جدید هستند که “جدید” هستند


ساعت: 10:19
تاریخ انتشار: 1401/02/08
کد خبر: 1834992

متاسفانه به دلیل گرانی میوه میزان خرید از خانواده ها به ویژه خانواده های کم درآمد کاهش چشمگیری داشته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصادنیوز، با وجود فرا رسیدن فصل بهار و ظهور میوه های جدید در بازار، قیمت ها به گونه ای است که حداقل تعداد کمی از مردم این میوه ها را دریافت می کنند. قیمت ها برابر با قیمت گوشت، مرغ و برنج است.

در واقع بی نظمی در بازار و سوء استفاده دلالان از جمله دلایل افزایش بی رویه قیمت محصولاتی مانند میوه است و همین امر باعث شده تا خرید میوه توسط اقشار کم درآمد کاهش چشمگیری داشته باشد.

علیرغم پیامدهای منفی حذف میوه از سبد خانوار که در درازمدت بیشتر مشهود خواهد بود، حالا میوه حتی تازه هم به یک کالای لوکس تبدیل شده است.

با توجه به آشفتگی بازار، مسئولان باید نظارت بیشتری بر عرضه و تحویل میوه داشته باشند تا با حذف دلالان و واسطه ها، اوضاع تشدید نشود.


136a6031 a971 479d 8ef8 3b92799fbf2d خبر خاکستری


کاهش 60 درصدی فروش میوه

عیسی حاجی علیانی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد گفت: با توجه به شرایط موجود قدرت خرید مردم به شدت کاهش یافته و شاهد افت 60 درصدی فروش میوه نسبت به مدت مشابه سال گذشته هستیم.

وی افزود: در حال حاضر قیمت میوه تقریباً مشابه سال گذشته و در برخی اقلام حتی کمتر است.

حاجی علیانی گفت: میوه های تازه وارد بازار نشده است، البته در ابتدا قیمت ها گران است اما بعد متعادل می شود.

وی گفت: با توجه به افزایش قیمت های چند برابری، قیمت میوه هایی مانند پرتقال و خیار کمتر از ده هزار تن در هر کیلوگرم است.

رئیس اتحادیه صنف بارفروشان کرمانشاه گفت: همچنین حمل و نقل هر کیلوگرم هندوانه دو هزار تن است و تولیدکنندگان هندوانه درآمد چندانی از فروش هندوانه ندارند.

حاجی علیانی خاطرنشان کرد: هزینه های کشاورزی از قبیل بسته بندی، خرید سبد، قیمت کرایه و دستمزد کارگران بسیار افزایش یافته است در حالی که قیمت میوه افزایش چندانی نداشته است.

وی با اشاره به اینکه 400 میوه فروشی در کرمانشاه وجود دارد، افزود: نظارت بر مراکز تحویل میوه توسط بازرسان سازمان صمت و اتاق اصناف انجام می شود.


04270981 df98 417f a486 7a9cef038107 خبر خاکستری


لزوم رسیدگی به موارد انباشت و فروش مجدد میوه

رحمت اله نوروزی در گفت و گو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب به فکر تامین معیشت آحاد جامعه هستند، مجلس قانون انتزاع را به وزارت جهاد کشاورزی محول کرد تا نسبت به تهیه پیش نویس اقدام کند. سیاست گذاری، برنامه ریزی و نظارت

وی افزود: با انتقال قانون انتزاع به وزارت جهاد کشاورزی از مسئولان این وزارتخانه انتظار داریم شرایط را به گونه ای مدیریت کنند که اقشار کم درآمد، بازنشستگان، کارمندان، کارگران و مشتریان حداقل یک بار میوه یا میوه خریداری کنند. دو بار در هفته.”

عضوکمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی گفت: سازمان تعزیرات حکومتی در کنار جلوگیری از انباشت میوه توسط دلالان و رسیدگی به پرونده های گران قیمت باید نظارت دقیقی بر بازار میوه داشته باشد.

نوروزی خاطرنشان کرد: در حالی که اقلامی مانند پرتقال با قیمت مناسب از استان های شمالی خریداری می شود اما با قیمت های بالا در بازار عرضه می شود، موز نیز با قیمت بسیار پایین تری به فروش می رسد، بنابراین باید زنجیره شود. تولیدی، تا زمانی که مصرف میوه توسط مسئولان کنترل شود.

وی افزود: بر اساس قانون، فلسفه تشکیل تعاونی های روستایی این است که میوه ها با حداقل قیمت به دست مصرف کننده برسد و تکرار نشود.

به گزارش مرصاد، اگرچه در شرایط کنونی گرانی غیرقابل انکار است، اما حضور دلالان و سودجویان این وضعیت را تشدید کرده است، از این رو انتظار می رود مسئولان نظارت بیشتری بر بازار میوه داشته باشند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید