ناتوانی دولت در تولید بنزین یا زمینه سازی برای حذف یارانه و گرانی؟

ناتوانی دولت در تولید بنزین یا زمینه سازی برای حذف یارانه و گرانی؟

با توجه به اینکه بیشتر واردات بنزین سوریه از ایران انجام می شود، کارشناسان کاهش تولید بنزین در دولت سیزدهم را دلیل افزایش قیمت بنزین در سوریه می دانند.

در حالی که در سال ۱۳۹۸ با بهره برداری از تأسیسات جدید تولید بنزین، ظرفیت تولید این محصول در کشور به ۱۱۵ میلیون لیتر در روز رسید. در حال حاضر به گفته جواد اوجی، وزیر نفت، این رقم در خوشبینانه ترین حالت روزانه 106 میلیون لیتر در روز است.

بر اساس آمارهای حسابداری شرکت ملی نفت که هر سه ماه یکبار با بنزین نفت خام و مبادلات مالی مبادله می شود، برخی میزان تولید واقعی بنزین در کشور را زیر 100 میلیون لیتر در روز اعلام می کنند.

به عنوان یکی از دلایل کاهش تولید بنزین در کشور، تحولات مدیریتی در پالایشگاه ستاره خلیج فارس ذکر شده است. انتصابات اخیر در هر دو سهامدار آن پالایشگاه (شرکت پالایش و پخش و شستا) از سوی منتقدان با عناوین بی کفایتی و ارتباطات پشت پرده توصیف شده است.

ناتوانی مدیران جدید در تعمیر تجهیزات فرسوده نیز مشکلاتی را در فرآیند تولید ایجاد می کند.

این در حالی است که مسئولان وزارت نفت تلاش کردند توپ را در زمین سکوت این وزارتخانه پرتاب کنند. مدیرعامل شرکت ملی پالایش و صدا و سیما با اشاره به مصرف 10 لیتری خودروی پراید در 100 کیلومتر، خودروسازان را عامل افزایش مصرف و رویکرد کشور به عقب افتادن واردات بنزین دانست.

اگرچه به نظر می رسد این ادعاها درست باشد، اما با توجه به اینکه خودروهای داخلی قبلا مصرف بالایی داشتند، به نظر نمی رسد این دلیل توجیهی برای از دست دادن خودکفایی بنزین در کشور باشد.

پیش بینی ها حاکی از آن است که ایران به زودی واردکننده بنزین می شود.

خبرگزاری دولتی ایرنا نیز در کنار سایر رسانه ها با اشاره به اختصاص بودجه دولتی برای یارانه بنزین، این یارانه را غیر منطقی خواند و تلویحا خواستار حذف آن شد.

دیگر شخصیت های سیاسی نزدیک به دولت نیز اخیرا اظهارات مشابهی را مطرح کرده اند. این در حالی است که علاوه بر کاهش تولید داخلی بنزین و امکان واردات، بر اساس آمار سازمان توسعه تجارت، برخی از پالایشگاه های کشور ده ها هزار تن بنزین صادر کرده اند. چند ماه اول 1401.

شایان ذکر است در حالی که قیمت جهانی بنزین بیش از یک دلار و 30 سنت است، این بنزین به ازای هر لیتر 27 سنت صادر می شود. این بدان معناست که بنزین صادر شده بسیار ارزانتر از بنزینی بود که به مردم ایران فروخته می شد. حتی قیمت جهانی بنزین بی کیفیت تقریبا 50 سنت و دو برابر آن است.

اگرچه وزارت نفت اعلام کرده این بنزین متعلق به پالایشگاهی است که کیفیت بالایی ندارد، اما با توجه به مقررات جهانی صادرات بنزین و گزارش سازمان استاندارد از بنزین تولیدی در پالایشگاه های خصوصی، به نظر می رسد مقصد این بنزین ارزان قیمت است. احزاب مثل سوریه و لبنان بود.

این صادرات بنزین ارزان در حالی صورت می گیرد که حامیان دولت همواره از حذف یا کاهش یارانه بنزین صحبت می کنند.

در حالی که دولت بنزین 27 سنت آزاد کرده است، در چند روز اخیر کولبر به دلیل حمل 20 لیتر بنزین در مرز باین کشته شده است. هر ساله صدها تانکر و تانکر سوخت در مرزهای شرقی و غربی به دلیل قاچاق اندک بنزین با سرنوشت مشابهی روبرو می شوند.

ولید فیاض، وزیر انرژی لبنان اخیرا اعلام کرد که نمی تواند طرح جمهوری اسلامی برای اهدای سوخت رایگان به این کشور را بپذیرد، زیرا این طرح هدیه بوده و شامل تحریم نیست.

دیدگاهتان را بنویسید