نارضایتی جانبازان و معلولان از نبود راهسازی در تربت جام


ساعت: 09:17
تاریخ انتشار: 05/08/1401
کد خبر: 1884022

درد و رنج معلولان و جانبازان در خیابان های ناهموار شهر ادامه دارد.

بیش از 90 درصد ادارات و سازمان های شهرستان تربت جام استاندارد مناسب سازی معابر را برای تردد معلولان و جانبازان اجرا نکرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح توس; با توجه به اینکه امروزه در تمامی کشورهای جهان و در کشور ما ایران، افراد دارای معلولیت حرکتی بخشی از جمعیت کشور هستند و برای رفع نیازهای روزمره خود نیازمند استفاده از محیط اطراف خود و تردد در مکان های اجتماعی و تفریحی هستند. بنابراین تنظیم سطح تردد و کیفیت دسترسی به اماکن و مراکز مختلف، ساخت و ساز و معماری این شهرها کمک شایانی به دستیابی به استقلال فردی و اجتماعی آنها می کند.


حمایت از حقوق بشر وظیفه دولت ها در همه جوامع و همه شهروندان است

افراد دارای معلولیت باید مانند سایر شهروندان از حقوق زندگی برخوردار باشند و هیچ استثنایی وجود نداشته باشد. در یک شهر سالم همه شهروندان باید از حقوق شهروندی برخوردار شوند و محیط شهری نیز باید خدمات بیشتری به اقشار آسیب پذیر این قشر ارائه دهد. و فراموش نشود؛ از آنجایی که پس از جنگ تحمیلی تعداد قابل توجهی از افراد جامعه ما دچار معلولیت شده اند، ضرورت پرداختن به این موضوع بیشتر احساس می شود. یکی از مهم ترین راه های کمک به افراد دارای معلولیت، افزایش سطح خدمات و امکانات رفاهی در محیط شهری برای آنان است.


ccbefa73 e21f 4538 aa6c c54337c0843c خبر خاکستری


اگر از منظر یک فرد دارای معلولیت به محیط شهری نگاه کنیم، نکات مثبتی را در طراحی فضاهای شهری که زندگی روزمره آنها را با مشکل مواجه کرده است، بسیار اندک می یابیم.

بیش از 1300000 معلول در کشور وجود دارد که در این میان شایع ترین معلولان معلولیت حرکتی و در رتبه دوم معلولان ذهنی قرار دارند. به عبارت دیگر بین 10 تا 15 درصد جمعیت کشور معلول هستند. جانبازان ممتاز جنگ اجباری، معلولین بدو تولد، معلولان ناشی از حوادث و بلایای طبیعی و تصادفات جاده ای از جمله این افراد هستند. جدای از آنها، سالمندان که امروزه حدود 20 درصد جمعیت کشور را تشکیل می دهند نیز از جمله گروه هایی هستند که حداکثر فعالیت و حضور آنها در جامعه مستلزم ایجاد فضاهای مناسب و در دسترس است. مناسب سازی موضوعی چند وجهی است و نیازمند همکاری بین دستگاهی وزارت کشور، شهرداری ها و دهیاری ها، وزارت صنعت، بنیاد ایثارگران، سازمان مددکاری اجتماعی و … است.

پیرو گزارش حسن ظفری مقدم رئیس اداره بهزیستی تربت جام در گفت و گو با «صبح توس»؛ وی بیان کرد: شرایط تردد جانبازان و افراد دارای معلولیت مناسب نیست. متأسفانه 14 دفتر در تربت جام داریم که هنوز مناسب سازی استاندارد برای تردد معلولان و جانبازان را اجرا نکرده اند و بیشتر معابر شهری تربت جام برای تردد افراد دارای معلولیت های حرکتی و حسی (بینایی و شنوایی) است. ) .و جانبازان خوب دردسر می آورند.

وی با اشاره به اینکه دستگاه های دولتی باید به تردد افراد دارای معلولیت اهمیت بیشتری دهند، گفت: متاسفانه الزامات قانونی مناسب سازی حتی در دستگاه های دولتی نیز رعایت نمی شود.

رئیس مراقبت های اجتماعی تربت جام تصریح کرد: بخش مهمی از وظیفه مناسب سازی بر عهده شهرداری ها است. بر اساس ماده 4 قانون حمایت از حقوق معلولان مصوب 29 اسفند 1394، شهرداری ها موظفند برای ساخت، نوسازی و تکمیل کلیه ساختمان ها و اماکن عمومی اعم از مسکونی پروانه صادر کنند. مجتمع های تجاری، اداری، درمانی و آموزشی، طبق ضوابط و استانداردهای مصوب شورای عالی شهرسازی و معماری ایران، آن را مشروط به دسترسی افراد دارای معلولیت توسط قوه مجریه قرار داده است.

ظفر مقدم خاطرنشان کرد: خود مسئولان به تعهدات قانونی خود در این زمینه به طور کامل عمل نکرده اند و پیمانکاران را موظف به اجرای قانون مصوب مناسب سازی ترافیک معلولان و جانبازان نکرده اند.

وی در خاتمه تصریح کرد: مناسب سازی یکی از مطالبات حق حضور معلولان و جانبازان در جامعه و به نمایش گذاشتن توانمندی های خود و از همه مهمتر اشتغال و مشارکت در جامعه است، اما عملا از این امر محروم هستند. امیدواریم مسئولان استانی و شهرستانی برای رفع این خواسته جامعه معلولین و جانبازان تصمیمات درست و گام های موثری بردارند.


db52e338 277c 4415 b0b3 d3ef036c5132 خبر خاکستری

معلولیت محدودیت نیست، یک معلول آمده است تا ثابت کند می تواند جزو بهترین ها باشد، هرچند محدودیت های جسمی دارد و با وجود برخی نقص های عضوی، اما با ایمان، اراده پولادین و پشتکار می تواند به اوج افتخار برسد و امید، انسان با این باور قوی و امیدبخش که آحاد جامعه با عزمی مثال زدنی و وصف ناپذیر در توسعه و پیشرفت کشور و استان نقش آفرینی می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید