نامه محمود صادقی خطاب به رئیس دانشکده…

نامه محمود صادقی خطاب به رئیس دانشکده…

نامه محمود صادقی خطاب به رئیس قوه قضائیه؛ به جای احضار منتقدان دلسوز، لحظه ای به حرف معترضان گوش دهید

محمود صادقی فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به خبر احضارش به دادسرا در نامه ای خطاب به رئیس قوه قضاییه نوشت: شما تا جایی که می توانید در مناسبت های مختلف درباره لزوم رعایت عدالت صحبت کنید. در قوه قضائیه اگر این اظهارات در عمل به منصه ظهور نرسد.

محمود صادقی، فعال سیاسی اصلاح طلب در واکنش به خبر احضار رئیس قوه قضاییه به دادسرا نامه ای به رئیس قوه قضائیه نوشت. صادقی در بخشی از این نامه خطاب به غلامحسین محسنی آژه ای نوشت: شما هر چقدر در مناسبت های مختلف از لزوم رعایت عدالت در دستگاه قضایی صحبت کنید، اگر این ادعاها در عمل به منصه ظهور نرسد، مطرح نخواهد شد. ارزش بسیار

به گزارش اعتمادآنلاین مشروح نامه محمود صادقی را در زیر می خوانید:

به نام خدا

حجت الاسلام والمسلمین آقای محسنی آژه ای

رئیس محترم قوه قضائیه

با عرض سلام و احترام

یادآور می شویم، خبرگزاری میزان با کد ۴۵۲۰۵۶۴ روز شنبه مورخ ۲۸/۰۸/۱۳۰۱ خبر زیر را منتشر کرد:

برخی از چهره ها از جمله محمود صادقی، پروانه سلش شور، یحیی گل محمدی برای توضیح در خصوص انتشار مطالب غیرمستند یا توهین آمیز به دادسرا احضار شدند.» و سپس با ذکر نام برخی از هنرمندان، آنها را متهم کرد. این خبر علاوه بر انتشار در سایت خبرگزاری میزان، همزمان در شبکه‌های اجتماعی مختلف مرتبط با قوه قضائیه از جمله توییتر و تلگرام (که سال‌ها به دستور قوه قضاییه فیلتر شده بودند) منتشر شد و پس از آن بازتاب گسترده‌ای داشت. در رسانه های مختلف داخلی و خارجی در روز یکشنبه 29/08/1401، رادیو جمهوری اسلامی ایران به منظور ایجاد رعب و وحشت و جوسازی علیه فعالان سیاسی و اجتماعی، این خبر را با شور و اشتیاق فراوان در بخش های مختلف خبری خود به همراه تصاویر افراد ذکر شده برای کانال ها و گروه های کوچک و بزرگ مجازی شد.

این در حالی بود که قبل از انتشار این خبر از این احضاریه اطلاعی نداشتم و هیچ اطلاعی در این زمینه دریافت نکرده بودم و پس از انتشار آن در پیامک های دریافتی و در سامانه ثنا و در نهایت ساعت 8 چیزی نیافتم: 41 دقیقه روز دوشنبه 30/08/1401 یعنی دو روز بعد از انتشار خبر پیامک مربوطه را دریافت کردم!

وی با اشاره به اینکه بر اساس ماده 96 قانون آیین دادرسی کیفری، انتشار عکس و سایر اطلاعات مربوط به هویت متهم در تمامی مراحل تحقیقات مقدماتی توسط رسانه های گروهی و مراجع انتظامی و قضایی ممنوع است، تصریح می کند: به استثنای افراد زیر که صرفاً بنا به درخواست بازپرس و تأیید دادستانی شهرستان، انتشار تصویر یا سایر مشخصات مرتبط با هویت آنها مجاز است:

الف- متهمان به ارتکاب جرایم عمدی موضوع بندهای (الف)، (ب)، (ج) و (ت) ماده (302) این قانون که متواری بوده و دلیل کافی برای اتهام آنها وجود دارد و امکان رسیدن به آنها وجود دارد. از طرق دیگر در صورتی که برای شناسایی یا تکمیل مدارک در دسترس آنها نباشد، تصویر اصلی یا تصویری که با رنگ آمیزی صورت آنها به دست آمده است منتشر می شود.

ب- متهمان دستگیر شده که در حضور بازپرس به ارتکاب جرایم متعدد نسبت به افراد متعدد و مجهول الهویه اقرار کرده و عکس آنها جهت آگاهی مالباختگان و جهت شکایت یا تشکیل پرونده خصوصی منتشر می شود.

جناب آقای محسنی اژه!

از صدا و سیما که در انحصار یک جناح سیاسی با ده ها شبکه رادیویی، تلویزیونی و مجازی است و با این روش های غیراخلاقی و غیرحرفه ای اعتبار و اقتدار رسانه ای خود را از دست داده و به طرز مشکوکی زمینه را برای اقتدار بیگانه ایجاد کرده است. رسانه و جنگ ترکیبی علیه نظام انتظار نمی رود. اما از خبرگزاری میزان که ویترین قوه قضائیه است و توسط فردی اداره می شود که از زمان تصدی این مسئولیت بر رعایت موازین قانونی در محاکم و نهادهای ذیربط تاکیدی نداشته است، چنین نقض آشکار آیین دادرسی و حقوق قضایی است. از شهروندان دور از انتظار

آری به فرموده امیرمؤمنان علی علیه السلام:

حق وسيع، في التواسف و مضیق فی التنصیف است.

هرچقدر هم که از لزوم اجرای عدالت در دادگاه صحبت کنید، اگر این ادعاها در عمل مطرح نشود، ارزش چندانی نخواهد داشت.

اگر واقعاً دادستان محترم نگران تبلیغات علیه نظام و تشویش اذهان عمومی است، به جای فراخواندن منتقدان دلسوز، کمی به حرف معترضان گوش دهد. در این صورت مشخص می شود که این گونه اقدامات ناقض حقوق مردم، تشویش اذهان عمومی و تضعیف و تبلیغ علیه نظام، مخدوش کردن چهره قوه قضائیه در نزد مردم و دستاویزی برای تبلیغات رسانه های بیگانه علیه نظام است. نظام و نه برای اظهارات و انتقادات فعالان اجتماعی و سیاسیون که هدفی جز جلب رضایت مردم ندارند.

در رابطه با موارد فوق تقاضا داریم دستور اکید تعقیب و مجازات مسئولین و عاملان این اقدام غیرقانونی را در خبرگزاری میزان صادر نمایید. همچنین با توجه به اصل 175 قانون اساسی در خصوص وظیفه نظارتی قوای سه گانه از جمله قوه قضائیه بر سازمان صدا و سیما دستور رسیدگی در هیات نظارت بر صدا و سیما و مراجعه به کارکنان ذیربط و جلوگیری از آن را صادر فرمایید. از تکرار دوباره در آینده لطفا

با احترام جدید

محمود صادقی

دانشیار حقوق دانشگاه تربیت مدرس، دادستان کل کشور و دبیرکل انجمن اسلامی اساتید دانشگاه

9/2/1401

دیدگاهتان را بنویسید