نان استاندارد است! | روز جدید

نان استاندارد است!

روز جدید : قیمت آرد در این ماه 10 برابر شده است. این روند باعث سردرگمی مردم و بازار نان، پاستا، شیرینی و … شده است. از یک طرف وزارت جهاد کشاورزی و وزیر اقتصاد می گویند که قیمت آرد به دلیل جلوگیری از قاچاق آرد به کشورهای همسایه و همچنین جنگ در اوکراین که قیمت غلات را افزایش داده است، افزایش یافته است. از سوی دیگر، دولت گفته است که می‌خواهد برای فروش نان سهمیه بندی کند تا هر ایرانی روزانه «یک هفتم نان سنگک» را به عنوان یارانه دریافت کند و مازاد آن به صورت رایگان به مردم عرضه شود. این در حالی است که قاچاق گندم و آرد به دلیل ارزان بودن آن در ایران و گرانی در کشورهای همسایه همچنان ادامه دارد. جنگ در اوکراین قیمت غلات را نیز افزایش داد.البته اکثر کالاهای اساسی دیگر نیز افزایش قیمت داشتند. موضوع حذف ارز دولتی و تضمین خرید گندم کشاورزان سیاستی است که دولت دنبال می کند. در حالی که قیمت آرد و گندم در ایران گرانتر از افغانستان، پاکستان، عراق و ترکیه نیست، شاهد قاچاق آرد و گندم و تورم در کشورمان خواهیم بود. در مورد این موضوع بیشتر بخوانید.

خرید نان با کد ملی و کارت بانکی

ابراهیم صیامی، مدیرکل آینده پژوهی، مدل سازی و مدیریت اطلاعات اقتصادی وزارت اقتصاد گفت: با استفاده از زیرساخت های بانکی، مردم همان قیمت قبل از خرید نان را پرداخت می کنند و دولت مابه التفاوت را پرداخت می کند. مزیت این کار این است که افرادی که بیشتر از مدل مصرف می کنند باید مدل مصرف را تغییر دهند یا به صورت رایگان خریداری کنند. یارانه نان برای هر کد ملی ثبت می شود و امکان خرید نان با هر کارت بانکی وجود دارد. آفتاب نیوز : ابراهیم صیامی افزود: براساس استاندارد مصرف خانوار و تغییر قیمت نان، یارانه مستقیم نان به همه مردم پرداخت می شود. با استفاده از زیرساخت های بانکی، مردم هنگام خرید نان همان قیمت قبلی را پرداخت می کنند و دولت مابه التفاوت را پرداخت می کند. وی گفت: هر ایرانی به طور متوسط ​​300 گرم نان مصرف می کند که سالانه 9.5 میلیون تن گندم مصرف می کند. اما آمار عرضه گندم نشان می دهد که سالانه 11.5 میلیون تن گندم در کشور مصرف می شود که نشان می دهد مقداری گندم و آرد به صورت قاچاق یا هدر می رود. وی با اشاره به برنامه دولت برای اصلاح یارانه آرد و نان افزود: با این اقدام 2 میلیون تن در مصرف گندم صرفه جویی می شود و دولت می تواند با اعتبارات به مردم کمک کند. البته یارانه را لغو نمی کنیم، اما می خواهیم در اختیار خانوارها قرار دهیم. این مقام دولتی اضافه کرد: یارانه اصلی که با ارز 4200 تنی در ابتدای زنجیره می دهیم از بین می رود و به دست مصرف کننده نمی رسد. پس یارانه را به جای ابتدای زنجیره در انتهای زنجیره می دهیم.

جنگ اوکراین و قاچاق آرد باعث گرانی آن شده است

ساداتی نژاد گفت: در آن سوی مرز آرد تا 600 هزار تن قیمت دارد که از نظر فیزیکی نمی توان از قاچاق آن جلوگیری کرد. بر اساس قانون بودجه، دولت باید نظام توزیع یارانه ها را تغییر دهد و دولت قصد دارد یارانه را مستقیما به مردم بدهد. جواد ساداتی نژاد وزیر جهاد کشاورزی در گفت و گو با شبکه یک سیما با اشاره به افزایش شدید قیمت جهانی مواد غذایی گفت: 70 درصد کره و 30 درصد غلات دنیا در اوکراین و روسیه تولید می شود. به دلیل جنگ در اوکراین، قیمت مواد غذایی در جهانی شدن بین 34 تا 60 درصد افزایش یافته و منجر به جیره بندی در کشورهای اروپایی شده است. وزیر جهاد کشاورزی از کمبود جدی حدود 3 میلیون تن گندم در یکی از کشورهای همسایه خبر داد که این کشور قصد دارد با قاچاق گندم از ایران آن را تامین کند. ساداتی نژاد بابیان اینکه یک کیسه 50 کیلوگرمی آرد در ایران 38 هزار تن قیمت دارد، گفت: این تصمیم اگرچه سخت بود اما از فساد جلوگیری می‌کند و با پرداخت یارانه مستقیم به مردم هزینه‌ها جبران می‌شود.

حذف یارانه آرد و نان

افزایش احتمالی قیمت نان پس از سه اتفاق مهم رخ خواهد داد. حذف 4200 تن افزایش قیمت خرید تضمینی گندم و همچنین افزایش قیمت جهانی گندم به دلیل جنگ روسیه و اوکراین. بر این اساس طی چند روز اخیر نرخ جدید آرد اصناف و صنعت بنا به درخواست وزارت جهاد کشاورزی و موافقت سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولیدکنندگان به صورت رسمی اعلام شده است. از آنجایی که نرخ آرد سبوس دار 18 درصد 15700 تن در کیلوگرم تعیین شد، سبوس 21 درصد 16000 تن و آرد 27 درصد سبوس 16900 تن تعیین شد. پس از این تصمیم، صنایع و صنایع دستی که آرد یکی از مواد اولیه آنهاست، مانند نان، ماکارونی و شیرینی، شروع به گرانی محصولات خود کردند. همانطور که رئیس اتحادیه نان های فانتستیک در گفت و گو با خبرآنلاین در ۱۳ اردیبهشت ماه اعلام کرد، مکانیسم یارانه نان تغییر کرده است. محمدجواد کرمی گفت: به ما اعلام شده است که با مصوبه ستاد تنظیم بازار قیمت هر کیلوگرم آرد واحدهای نان مرغوب از 1750 تن به 16 هزار تن افزایش یافته است. با این حال هنوز دقیقاً نمی دانیم قیمت آردی که به ما تحویل می شود چقدر است و در صورت باز بودن سامانه با چه قیمتی می توانیم آرد بخریم. به گفته وی، متاسفانه لغو یارانه آرد و نان با بی نظمی زیادی همراه است و این وضعیت شرایط بهره برداری را مبهم کرده است.

راه اندازی طرح فروش نان کارتی در زنجان

مدیرکل روابط عمومی استان زنجیانگ از آغاز تجهیز نانوایی ها به دستگاه کارت خوان هوشمند خبر داد و گفت: بر اساس این طرح تغییری در حجم و قیمت نان خریداری شده توسط مردم ایجاد نمی شود و تنها خرید با کارت بانکی انجام می شود. . .

فارس: مدیرکل روابط عمومی استانداری زنجان از آغاز تجهیز نانوایی ها به دستگاه کارت خوان هوشمند خبر داد و گفت: بر اساس این طرح تغییری در حجم و قیمت نان خریداری شده توسط مردم ایجاد نمی شود و فقط خرید انجام می شود. با کارت های بانکی انجام می شود.

مهدی ورقای مدیرکل روابط عمومی استانداری زنجان در خصوص راه اندازی طرح مبارزه با قاچاق آرد گفت: به صورت مستقیم به نانوایان پرداخت می شود، مدیر روابط عمومی منطقه زنجان افزود: بر این اساس نانوایی ها به هوشمند متصل می شوند. کارتخوان ها به ازای تعداد نان فروخته شده به نانوا یارانه دریافت کنند.»

افزایش قیمت آرد

محمدجواد کرمی، رئیس اتحادیه نان های حجیم و نیمه حجیم در این باره توضیح داد: آرد واحدهای نان مرغوب از 67 هزار تن به 630 هزار تن (نزدیک به 10 برابر) در یک نوبت افزایش یافته است که در کنار آن سایر هزینه های تولید از جمله آن است. در فضای مجازی منتشر می شوند صحیح نیست.

سود یارانه آرد در جیب همسایگان ایران

احسان هندوزی، سخنگوی اقتصادی دولت، بلافاصله پس از اصلاح یارانه آرد، اعلام کرد که قیمت نان مصرف کنندگان نهایی امسال افزایش نخواهد یافت.

وزیر اقتصاد درباره لزوم تغییر نحوه پرداخت یارانه کالاهای اساسی گفت: بیش از هزار میلیارد تن یارانه کالاهای اساسی به جیب مردم ایران نمی رود، بلکه به جیب واردکنندگان و واردکنندگان می شود. اکثر محصولات خارج از کشور».

به گفته وی، بخش زیادی از یارانه کالاهای اساسی به همسایگان تعلق می گیرد و در سال گذشته 33 درصد وزن واردات کالاهای اساسی را داشتیم که نشان می دهد به دلیل اینکه مصرف انسانی افزایش نیافته به خارج از کشور قاچاق می شود. . وی خاطرنشان کرد: با جنگ در اوکراین، وضعیت تجارت کالاهای اساسی پیچیده‌تر شده و قیمت گندم و کره به شدت افزایش یافته و منجر به کاهش قیمت کالاهای اساسی در ایران به یازده در کشورهای همسایه شده است. منجر به قاچاق می شود. وزیر اقتصاد در خصوص گرانی نان گفت: با زیرساخت های طراحی شده توسط دولت تا پایان امسال قیمت نان سنتی برای مردم افزایش نمی یابد. هرچند قیمت آرد برای جلوگیری از قاچاق تعدیل می شود. اما تاکید می کنم با زیرساخت های بانکی دیده شده نان مردم زیاد نمی شود.

طرح دولت؛ حدود هفدهمین سنگک نان برای هر نفر

اما در پاسخ به این طرح، ارکانی یکی از اعضای برنامه، کمیسیون بودجه مجلس گفت: در قالب کارت یارانه فعلی سازوکاری طراحی می شود که سرانه حدود 17 نان سنگک را شناسایی و مازاد را محاسبه می کند. «چیزی که شنیده ام این است که در قالب کارت یارانه فعلی سازوکاری در حال ایجاد است که مثلاً سرانه حدود هفده نان سنگک تعریف شود و مازاد آن محاسبه شود تا نانی که خریداری می کنید و کارت یارانه. که از طریق دستگاه کارت خوان نانوایی دود می کنید، معادل سرانه در یارانه لحاظ می شود و با همان قیمت روز محاسبه می شود و مازاد بر الگوی مصرف از حساب بانکی برداشت و آزادانه محاسبه می شود.عضو کمیته خانه امور و شوراهای مجلس همچنین تاکید کرد: در صورت ادامه روند حذف ارز ترجیحی کالا، یارانه هر و انسان باید حداقل به 600000 تن افزایش یابد. وی با اشاره به لغو یارانه آرد و افزایش قیمت نان و ماکارونی گفت: اینکه تاکید می کنیم حذف ارز ترجیحی به مردم فشار می آورد، یکی از پس لرزه ها را ببینید بحث ماکارونی. و نان صنعتی.”دولت باید نظارت خود را بر توزیع ارز ترجیحی قبل از حذف آن افزایش دهد. حذف ناگهانی ارز ترجیحی منجر به افزایش قیمت ها می شود.

دیدگاهتان را بنویسید