نان بی کیفیت میهمان سفره های ایلامی ها/وقتی نظارت ضعیف است


ساعت: 10:51
تاریخ انتشار: 07/09/1401
کد خبر: 1900333

کیفیت نامطلوب نان و تعطیلی مکرر نانوایی ها این روزها به معضلی تمام نشدنی برای مردم مناطق مختلف استان ایلان به ویژه شهر ایوان تبدیل شده است و این موضوع همواره اعتراض شهروندان را برانگیخته است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش ایلام بیدار، نان قوت اصلی مردم ایران است که حدود 70 تا 80 درصد کالری مورد نیاز اقشار کم درآمد جامعه را تامین می کند و از این رو کیفیت و سلامت نان در ایران جایگاه ویژه ای دارد. .

در ادوار مختلف تاریخی، نوع و کیفیت نان تغییر کرد و شیوه های جدیدی برای پخت آن به کار رفت. کم کم بر میزان مواد شیمیایی مصرفی در تولید نان افزوده شده و تا حدودی سلامت این محصول غذایی را تحت الشعاع قرار داده است.

کیفیت نامطلوب نان و تعطیلی اکثر نانوایی های شهر ایوان این روزها به معضلی بی پایان برای مردم تبدیل شده است به طوری که همواره اعتراض شهروندان و برخی مسئولان را در پی داشته است.


کیفیت نامطلوب نان در ایوان

یکی از شهروندان ایوانی در گفتگو با خبرنگار ایلام بیدار؛ وی با گلایه از بی کیفیتی نان گفت: متأسفانه با وجود افزایش قیمت نان، روندی برای ارتقای کیفیت آن حاصل نشده و به همین دلیل مجبور به خرید روزانه نان بی کیفیت هستیم.

وی افزود: از آنجایی که نان ها کیفیت لازم را ندارند، باید نان را فقط برای مصرف روزانه تهیه کنیم، زیرا ماندگاری لازم را ندارند و پس از یک روز بیات می شوند و قابل استفاده نیستند و دور ریخته می شوند.

این شهروند ادامه داد: تعداد محدودی نانوایی در سطح شهر وجود دارد که توانسته اند کیفیت مورد نیاز را حفظ کنند، بنابراین معمولا برای خرید نان با صف های طولانی مواجه هستیم. از سوی دیگر، با شیوع ویروس کرونا، این کار توصیه نمی شود.

شهروند دیگری گفت: مردم چاره ای جز خرید نان از محل زندگی خود ندارند اما متاسفانه در برخی نانوایی ها تا رسیدن نان به خانه خشک و غیرقابل استفاده می شود و مجبوریم آن را با آب خیس کنیم.

این شهروند ایوانی درباره تعطیلی مکرر نانوایی های ایوان افزود: برخی نانوایی های دیگر به قدری نان بی کیفیت می پزند که نیمی از نان خمیر باید دور ریخته شود.


لزوم رعایت پروتکل های بهداشتی

این شهروند تصریح کرد: این روزها در برخی از نانوایی ها بهداشت رعایت نمی شود و نانوا هنگام پخت نان و رساندن نان به افراد با همان دست آلوده سطوح مختلف را لمس می کند.

شهروند دیگری نیز ضمن گلایه از رعایت نکردن مسائل بهداشتی در نانوایی ها گفت: با توجه به تاکید وزارت بهداشت، نانوایان باید نان را از داخل تنور به مردم عرضه کنند اما متاسفانه در برخی نانوایی ها نان پخته شده را روی آن انباشته می کنند. از یکدیگر و ما مجبور به نارضایتی، برای خرید نان.

وی افزود: وقتی بارها در رسانه ملی تاکید می شود که از قرار دادن نان روی سطوح خنک کننده نان خودداری کنید. چرا نانی که یک ساعت پیش پخته شده بخریم؟

این شهروند خاطرنشان کرد: مسئولان فکر می کنند قیمت نان را در اختیار دارند در حالی که نانوایان مجبور هستند برای تامین هزینه ها کمتر بفروشند بنابراین هر روز از حجم نان کاسته می شود!

کیفیت نان یکی از مطالبات مهم مردم است که همواره در گزارش های متعدد آن را مطرح کرده و از مسئولان مربوطه مطالبه کرده ایم، اما باید گفت که تقریبا هیچ نتیجه ثابتی حاصل نشده و این نیروی مسلط مردمی است. هنوز با فراز و نشیب مواجه است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید