نبود ضامن معتبر سقف معراج زوج های جوان را کوتاه کرد


ساعت: 22:50
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۳
کد خبر: 1889960

خرید وام ازدواج جدید از نمایندگی های جنوب کرمان;

خرید وام ازدواج بازی جدیدی است که دلالان جنوب کرمان در سایه نبود ضامن معتبر کشور برای زوج های جوان راه اندازی کرده اند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از راه آرمان ، وام ازدواج شما را با بالاترین قیمت خریدیم، پیامی که این روزها در شبکه های اجتماعی جنوب کرمان زیاد شاهد آن هستیم، زوج های جوان منطقه به دلیل برخی محدودیت ها با وجود برخی محدودیت ها. در صورت نیاز شدید، موفق به دریافت وام ازدواج نمی شوند.

بی توجهی بانک ها در این زمینه باعث می شود جوانان در ابتدای زندگی با درهای بسته مواجه شوند که آسیب های اجتماعی زیادی را در جامعه به ویژه جنوب کرمان به همراه دارد.

دلالان نمی گذارند جوهر زندگی مشترک زوج های جوان خشک شود

صرف نظر از تبلیغات بی رویه وام خرید به ازدواج که در اکثر کانال های خبری بدون شناسنامه رشد می کند و به نوعی زوج های جوانی را که در دام افتاده اند و ضامن معتبری برای فروش وام خود ندارند وسوسه می کند.

دلالان در این کار غیرقانونی و حتی رایج سهم بیشتری دارند، بنابراین جوهر امضای زندگی مشترک زوج های جوان هنوز در دفتر خشک نشده است، آنها وسوسه می شوند وام ازدواج خود را از این آگهی ها بفروشند.

فراتر از قانون بانکداری واقعی

وام ازدواج که نمایندگان با هزاران بند و تبصره و قانون در بودجه گنجانده و بانک ها را موظف به پرداخت آن کردند، اکنون به دلیل نبود ضامن معتبر بخشی از این وام ها به مبلغ 30 خرید و فروش می شود. به 70 میلیون تومان.

بررسی های ما نشان می دهد که ضامن مورد نظر بانک که شامل یک یا دو کارمند یا تاجر می شود چک برگشتی ندارد و در وضعیت خوبی قرار دارد و این انسداد بانک ها باعث شده اکثر زوج های جوان ماه ها منتظر بمانند. بانک ها با عدم توانایی در تامین وثیقه مورد نظر، تسهیلات ازدواج خود را به طور متوسط ​​120 میلیون تومان در ازای دریافت 30 تا 70 میلیون تومان و گاه بسته به آگاهی زوج های جوان از مزیت وام ازدواج خود که دارای سود است، ارائه می کنند. چهار درصد و اقساط بیش از یک دهه پرداخت می شود، 20 درصد بیشتر از این مبلغ باید در اختیار نمایندگی ها قرار گیرد.

سود اصلی وام ازدواج در جیب دلالان است

این در حالی است که بر اساس گزارش رسمی دلالان این تسهیلات را به پنج و گاهی حتی 10 برابر مبلغی که به زوج های جوان می دهند به بازاریان و کسبه می فروشند و سالانه چندین میلیارد ریال از این وام ها دریافت می کنند.

نبود ضامن معتبر مانعی برای زوج های جوان است

به گفته زوج های جوان رودباری، سخت گیری بانک ها در ارائه ضامن اعم از 2 نفر ضامن کارمند یا تاجر بدون چک برگشتی و وام های معوق مهم ترین مانع برای دریافت تسهیلات ازدواج است که بر اساس نامه بانک مرکزی ، بانک ها موظف به پرداخت وام هستند ازدواج با ضامن معتبر و سفته است اما همواره گزارش هایی از سوی متقاضیان مبنی بر عدم پرداخت وام با ضامن وجود دارد به طوری که بسیاری از بانک ها از پرداخت وام با ضامن خودداری می کنند و الزام می کنند. وجود حداقل دو ضامن معتبر برای پرداخت وام ازدواج اجباری تلقی می شود، بانک ها برای ضامن معتبر شرایطی را تعیین می کنند که نوعی سخت گیری است.

اقدامات هنرمندانه مسئولان، شیرینی زندگی مشترک را بر ذائقه جوانان تلخ کرد

پورحیدر یکی از جوانان ساکن روستاهای رودبار جنوب با بیان اینکه همه اقوام و دوستان ما کشاورز هستند، گفت: دولت باید برای وام ازدواج جوانان روستایی که در حال حاضر وام جوانان روستایی ماست، راهکار اساسی اندیشیده شود. با مشکل کم به دلالان واگذار می شود که با ارائه وثیقه این وام را از ما می گیرند و به صورت مکرر به افراد گرفتار به ویژه تجار می فروشند.

محمد سنجری یکی دیگر از جوانان رودباری نیز ضمن گلایه از سخت گیری بانک ها در پرداخت وام ازدواج گفت: اگر قرار است دولت برای کمک و حمایت از جوانان وام های کم بهره پرداخت کند، ضمانت ها نباید سفت و سخت و غیرقابل اجرا باشد. بیشتر جوانان نمی توانند یک ضامن معتبر پیدا کنند.

وی گفت: با یک جستجوی ساده در اینترنت و سایت های آگهی مانند دیوار و شیپور به صدها آگهی خرید و فروش وام ازدواج برمی خورید، وام هایی که متعلق به جوانانی است که با آن سقفی برای رویاهای خود می سازند اما اکنون به جیب دیگران می رود

سنجری گفت: در حال حاضر هر یک از زوجین می توانند یک میلیارد و دویست هزار ریال وام ازدواج با کارمزد 4 درصد و مدت بازپرداخت طولانی یعنی جمعاً 3 میلیارد ریال به عنوان مقدمه ای برای شروع زندگی دریافت کنند. با هم در این شرایط ممکن است از نظر اقتصادی مشکل باشد، اما نبود ضامن باعث می‌شود تا با وجود برخی مشکلات قانونی احتمالی برای این واگذاری، وام خود را به دلال‌ها بفروشیم.

این جوان جنوبی این مشکلات قانونی را عدم پرداخت اقساط تسهیلات بانکی می داند و اظهار داشت: در حال حاضر با وجود اینکه وام خود را به دلالان واگذار می کنیم اما از نظر بانک ها اصلی ترین دریافت کننده وام خود هستیم. و اگر دلال ها ضامن خود را داشته باشند در صورت عدم پرداخت موعد، بانک می تواند اموال ما را تصرف کند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید