نتیجه ما برای رسیدن به بازار پوشاک و تولیدکنندگان خوب نبود


ساعت: 16:40
تاریخ انتشار: 1401/03/31
کد خبر: 1877620

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس در کشور گفت: نتیجه ما در رسیدن به بازار و ارتباط با بازار پوشاک و تولیدکنندگان خوب نبود و جشنواره در عرض چند روز به جمع هنرمندان تبدیل شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ نشست خبری یازدهمین جشنواره بین المللی مد و لباس فجر پیش از ظهر امروز سه شنبه 29 خرداد با حضور سید مجید عیامی دبیر شورای فرهنگ عمومی و رئیس کارگروه مد و لباس کشور سپیده یاگوتی دبیر جشنواره و دیگر مسئولان جشنواره مد و لباس فجر در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد.

در این نشست سید مجید امامی، مسئول کارگروه ساماندهی مد و لباس در کشور با اشاره به چهار آسیب ادوار گذشته جشنواره مد و لباس فجر که سعی شده اصلاح شود، گفت: جشنواره فجر باید یک حداکثر جشنواره ها نتیجه ما برای رسیدن به بازار و ارتباط با بازار پوشاک و تولیدکنندگان خوب نبود و جشنواره چند روزی به جمع هنرمندان تبدیل شد. اما این روند مال ما نیست و باید اصلاح شود.

وی افزود: حمایت های مستمر از هنرمندان مورد توجه کارگروه است اما در دوره های قبل از برخی هنرمندان به لحاظ سلیقه ای حمایت شده است. علاوه بر این، جشنواره الهام بخش ملی یا بین المللی نبود. ما می توانیم در عرصه بین المللی حرفی برای گفتن داشته باشیم و در مد و لباس پدیده غرب آسیا باشیم. البته با توجه به فرهنگ و تمدن خود نمی توانیم از رویدادهای مد استفاده کنیم، اما نباید از ظرفیت مد و لباس ایرانی-اسلامی غافل شد.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس در کشور گفت: هدف ما این است که لباس های زیبا، سالم، عفیف و ارزان قیمت را مقرون به صرفه کنیم اما جشنواره نمی تواند به این مهم دست پیدا کند. اما سعی می کنیم با نمایش طرح های کاندیدای طاووس طلایی مد ایرانی اسلامی در گالری هفت در برج میلاد با مخاطب ارتباط برقرار کنیم و قضاوت این طرح ها را به عهده مردم می گذاریم.


بخش “اراده مردم” یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر راه اندازی می شود.

وی ادامه داد: بخش میراث مردمی یازدهمین جشنواره مد و لباس فجر از 18 تیرماه آغاز می شود. همچنین نمایشگاه بزرگ ایران ویژن 1401 به منظور ارائه طراحی پوشاک کشور از 2 تا 5 مردادماه در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار می شود. این نمایشگاه قرار بود از 14 تا 17 تیرماه برگزار شود، اما بنا به درخواست صاحبان برندهای برتر کشور برای داشتن فرصت بیشتر و آمادگی بهتر برای بازدید از این نمایشگاه، زمان برگزاری به تعویق افتاد. پنجم مرداد

امامی با اشاره به بخش بین المللی جشنواره مد و لباس فجر گفت: از دریافت آثار در بخش رقابتی بخش بین المللی جشنواره مد و لباس فجر ناامید نیستیم و فراخوان جشنواره به چندین زبان منتشر شده است، اما سالی که انتظار داریم بخش غیر رقابتی در آن فعال باشد اگر بتوانیم خود را به عنوان یک رویداد مد و لباس در غرب آسیا معرفی کنیم، بخش رقابتی بین المللی در سال های آینده فعال تر خواهد شد.


فرصت یک هفته ای ارسال آثار فیزیکی به جشنواره فجر

در ادامه این نشست خبری، سپیده یاگوتی، دبیر جشنواره بین المللی مد و لباس فجر نیز طی سخنانی گفت: علاقه مندان می توانند آثار خود را تا پنجشنبه دوم تیرماه به دبیرخانه جشنواره ارسال کنند.

وی با تاکید بر اینکه مهلت دریافت آثار تمدید نمی شود، افزود: در این مدت ارزیابی آثار به دو صورت عملی با امکان تولید انبوه و آثار هنری برای نشان دادن توانایی های طراحان مورد ارزیابی قرار می گیرد. جدول رتبه بندی نیز برای هر گرایش به صورت جداگانه تهیه می شود.

یاگوتی در تشریح روند ارزیابی آثار گفت: در هر گرایش حداکثر 40 اثر به عنوان آثار برتر معرفی می شود. تاکنون 1700 ثبت نام در سایت انجام شده و در اکثر موارد آثار متعددی در گرایش های مختلف ارسال شده است که نشان از استقبال و تمایل طراحان برای شرکت در جشنواره دارد.

دبیر جشنواره مد و لباس فجر ادامه داد: با توجه به اینکه در این مدت آثار به دو صورت تولید شده در رویداد مهارت و تصویرسازی اثر در رویداد مهارت یابی دریافت شد، از کسانی که کارشان بوده است. تایید شده در بخش مهارت ها از طریق پنل کاربری به اطلاع می رسد تا آثار فیزیکی خود را بلافاصله حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از اعلام نتایج به دبیرخانه ارسال کنند.

وی افزود: هنرمندانی که در زمینه مهارت و تصویرسازی آثار ارسال کرده اند، در صورت نیاز به نقد و بررسی، طی سه روز منتورینگ امکان ارتباط و استفاده از راهنمایی اساتید و این گروه از آثار فراهم می شود. پس از اصلاح قضاوت خواهد شد.

یاگوتی اولین نمایشگاه ایران ویژن 1401 را از رویدادهای مهم جشنواره مد و لباس فجر اعلام کرد و گفت: این نمایشگاه یکی از برنامه های غیر رقابتی جشنواره است که امتیازات ویژه ای را برای شرکت کنندگان در نظر گرفته است. “

مرضیه اللهدادی، دبیر اجرایی یازدهمین جشنواره گفت: در بخش علم از سه دانشگاه برای حمایت از جشنواره مد دعوت کرده ایم و همایش بخش علم در 21 تیرماه با پنل های مختلف برگزار می شود. از 27 تا 24 تیرماه برنامه های فرهنگی هنری جشنواره با حضور گروه های مختلف موسیقی با لباس محلی در برج میلاد برگزار می شود.

وی افزود: اتفاق جدیدی که در این مدت رخ داده و در دوره های گذشته کم اهمیت بوده حمایت از برندهای داخلی است. در این مدت با برپایی نمایشگاه ایران ویژن در دو سالن نمایشگاه بین المللی تهران فضای مناسبی را برای نمایش آثار برندهای داخلی فراهم خواهیم کرد. برای حضور در این نمایشگاه با اکثر برندهای معروف در هشت گرایش مد، پوشاک، جواهرات، کیف و کفش صحبت می کنیم.

اللهدادی از همه تولیدکنندگان، خانه های مد و غیره دعوت کرد. برای ثبت نام در این نمایشگاه از طریق سایت جشنواره افزود: معیارهای شرکت در این نمایشگاه بر اساس پروتکل های نمایشگاه های بین المللی می باشد.

امامی پس از پایان جلسه پرسش و پاسخ اصحاب رسانه، تعیین بودجه فرهنگی جشنواره و اجرای فعالیت های فرهنگی هنری را از برنامه های جانبی این دوره از جشنواره مد و لباس اعلام کرد و گفت: برنامه ای خواهیم داشت تا نمایش و ترویج سواد پوشاک در کشور.

وی افزود: پنجشنبه دوم تیرماه سایت جشنواره یازدهم برای آثار بسته است و مهلت دریافت آثار تمدید نخواهد شد. جشنواره فجر 28 تا 24 تیرماه برگزار می شود و 24 تیرماه نیز مراسم اختتامیه و معرفی برگزیدگان را خواهیم داشت.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس در کشور از تلاش برای تهیه حواله برای خرید محصولات تخصصی ایرانی خبر داد و گفت: برای صدور کارت اعتباری برای خرید محصولات ایرانی اسلامی مد و لباس با چند بانک صحبت کردیم. ما در تلاش هستیم تا این کارت را از تبلیغات و خریداران ایرانی تهیه کنیم.

در ادامه پرسش و پاسخ های یاقوتی به این سوال که آیا طرح های برتر به تولید انبوه خواهند رسید؟ وی گفت: در جشنواره فرصت تولید و تمرین نداریم اما پس از پایان نمایشگاه بهترین طرح ها از طریق اسپانسرها و تهیه کنندگان تولید می شود و یکی از جوایز این دوره از جشنواره اعتباری برای تولید انبوه است. “برای طرح ها”.

امامی همچنین در حمایت از پروژه های برتر گفت: سعی می کنیم جشنواره آکواریومی نباشد و فقط از افراد یا گروه های خاصی حمایت نشود. همچنین در تلاش هستیم تا گالری دائمی مد و لباس ایجاد کنیم و شهرداری نیز در این زمینه از ما حمایت می کند. گالری هفت در برج میلاد نیز هر ماه به مدت یک هفته در دسترس ماست. رویدادهای استانی مد و لباس نیز خواهیم داشت. موزه ملی پوشاک ایرانی را در تهران افتتاح می کنیم.

وی افزود: آثار برتر جشنواره یازدهم در استان ها به نمایش در می آید و ایران استانی ویژن برگزار می شود. ایران ویژن هرساله تکرار می شود و جزو نمایشگاه های تخصصی تهران خواهد بود.

امامی در پاسخ به این سوال که چرا برنامه های جشنواره دهم فجر حتی در لباس دبیران جشنواره فجر هم ظاهر نمی شود؟ وی گفت: در جشنواره فیلم فجر عوامل جشنواره از لباس های طراحی شده استفاده کردند. یاگوتی همچنین گفت: برای دست اندرکاران جشنواره پوشاک در نظر گرفته شده است.

اللهدی در خصوص هزینه تمبرهای حضور در نمایشگاه ویژند در ایران گفت: همه نمایشگاه ها حق الزحمه دریافت می کنند. اما چون هدف حمایت از برندهاست، برای حمایت از طراحان و تولیدکنندگان جوان رایزنی کرده و قیمت ها را کاهش داده ایم.

عیامی افزود: سه سکه طلا مزین به طاووس طلایی که برای اهدای جوایز به برندگان در نظر گرفته شده است برای تقدیر از متخصصان و طراحان برتر در نظر گرفته شده است.

وی در پاسخ به این سوال که آیا برای لباس تیم ملی جام جهانی قطر برنامه ای دارید؟ وی بیان کرد: تمرکز فدراسیون روی پوشاک ورزشی است و در صورت کاندید شدن برای پوشاک ورزشی فراخوان خواهیم داد. اما برای جام جهانی قطر کار دیگری انجام داده ایم و مراسم طراحی و انتخاب لباس هواداران تیم ملی برگزار می شود و تی شرت و مانتو برای حمایت از تیم ملی طراحی می شود.

امامی در بخشی دیگر از سخنان خود بر حمایت از تولید داخلی تاکید کرد و گفت: ما از تولید منسوجات خانگی حمایت می کنیم اما این ارکان موقتی است و تولیدکنندگان منسوجات داخلی باید به سمت رقابت پذیری و ارتقای کیفی حرکت کنند. با افزایش قیمت پارچه شاهد کاهش فروش چادر مشکی هستیم. به همین دلیل از تولید پارچه های تخت به ویژه چادر مشکی حمایت می کنیم اما از مدیریت موقت تعرفه واردات پارچه تخت حمایت می کنیم. مشکل قیمت پارچه تنها به مواد اولیه مربوط نمی شود، بلکه به بستر فروش و مالیات نیز مربوط می شود.

رئیس کارگروه ساماندهی مد و لباس در کشور افزود: میزان قاچاق پوشاک به کمتر از نصف کاهش یافته است اما در حالی که شکاف تقاضا و تولید 300 تا 400 درصد است نمی توان جلوی قاچاق را گرفت.

در پایان این مراسم از سه سکه با نشان جشنواره مد و لباس فجر (طاووس طلایی) رونمایی شد که به برگزیدگان این جشنواره اهدا خواهد شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید