نتیجه مذاکرات باید اقتصاد و توده مردم را تقویت کند

نتیجه مذاکرات باید اقتصاد و توده مردم را تقویت کند

روهر نه : دیپلمات های اصلی دولت سیزدهم و تیم مذاکره کننده ایرانی شلوغ باید بار دیگر وسایل خود را جمع کنند و از وین برگردند و روز دوشنبه به وین برگردند. اگرچه مذاکرات دور هفتم و هشتم به دلیل مواضع و مطالبات بالای کشورها بی نتیجه مانده است، اما زنگ خطر اقتصاد ایران و تهدیدات اسرائیل، آمریکا و قدرت های اروپایی در هفته های اخیر نشان می دهد که در صورت عدم توافق ، اقتصاد و معیشت بدتر می شود. وی در این رابطه با کاسم محبعلی دیپلمات سابق گفت وگویی انجام داده است که در ادامه می خوانید.

دور جدید مذاکرات ایران و کشورهای برجام از روز دوشنبه از سر گرفته می شود. آیا باز هم شاهد مطالبات حداکثری طرفین در این دایره خواهیم بود یا کشورها مجوز ورود به چرخه مذاکرات سازنده را از دولت های خود دریافت کرده اند؟

هیأت ایران با شرایط حداکثری وارد مذاکره شد که بعضاً به آنچه در مذاکرات تیم قبلی توافق شده بود عمل نکرد. حتی می توانم بگویم گاهی با روح برجام هم سازگاری نداشت. اشتباه فنی تیم مذاکره کننده ایرانی در این مذاکرات ارائه دو پروژه کامل به طرفین بود که از نظر فنی در روش مذاکره رایج نیست و غیرحرفه ای تلقی می شود. شاید به همین دلیل بود که طرف مقابل واکنش نشان داد و مذاکرات برای مدتی متوقف شد و طرف مقابل وین را ترک کرد. با بازگشت تیم ایرانی به تهران، پروژه ها عملاً کنار گذاشته شدند و احتمالاً مذاکرات به ترتیبات قبلی بازمی گردد. اما هنوز راه زیادی در پیش است. دستور کار ایران لغو تمامی تحریم ها و همچنین حفظ برخی از دستاوردهای هسته ای ایران از زمان خروج ترامپ از برجام است. از سوی دیگر، موضع آمریکا نسبت به دور قبل تغییر کرده و شرایط تغییر کرده است. امروز دولت بایدن برجام را مقدمه ای برای دور بعدی مذاکرات می داند و برخلاف اوباما که مذاکرات هسته ای را از سایر موضوعات جدا کرد، شاهدیم که دولت دموکراتیک کنونی چنین برنامه ای ندارد، بنابراین با اسرائیل و کشورهای عربی هماهنگ می شود. در منطقه با توجه به خواست طرف هایی که دور میز مذاکره نیستند تنظیم می شود.

عدم حضور مستقیم ایران و آمریکا در جریان مذاکرات، روند مذاکرات را پیچیده کرده است. آیا روند مذاکرات به طور غیرمستقیم سودمند است یا آمریکا به زودی می خواهد طرفین دور میز مذاکره بنشینند؟

طرف اصلی مذاکره ما آمریکا است و مشکل اصلی مذاکره این است که ایران با آمریکا مذاکره نمی کند و بکسانی می گوید با وجود اینکه ذی نفع هستند اما طرف اصلی مذاکره نیستند. برجام و تحریم ها علیه ایران همچنان سودمند است. از سوی دیگر این روش زمان گفتگو را طولانی می کند و به مذاکرات حالت فرسایشی می بخشد و نتیجه را به تاخیر می اندازد. بهتر و عاقلانه تر است که ایران مستقیماً با آمریکا صحبت کند تا این که نیش را تحریف کند.

از تجربه اولین حضور تیم مذاکره کننده دولت سیزدهم در وین چه دیدید، آینده مذاکرات را چگونه ارزیابی می کنید؟

اکنون چشم انداز امیدوارکننده تر از همیشه برای مذاکرات وجود دارد. اما توافق به نفع ایران است. برنامه هسته ای ایران از ابتدا پرهزینه بوده و سال های تحریم ایران بیش از 2 تریلیون دلار برای اقتصاد ایران هزینه داشته است. ادامه این روند روزانه آسیب های بیشتری به کشور و مردم وارد می کند و در صورت تداوم این وضعیت خسارات شدیدتری را به دنبال خواهد داشت. حتی اگر ایران یک فرآیند هسته ای را آغاز کند، دستاوردهای بالقوه کمکی به بهبود وضعیت اقتصادی ایران نخواهد کرد. ایران با کمک روس ها توانسته است تا حد امکان از انرژی هسته ای کمتری استفاده کند، بنابراین راه حل ساده این است که با آن به صورت شفاف برخورد شود و اقتصاد کشور از مناقشه هسته ای رها شود. این امر مستلزم نظارت جدی بر مذاکرات است. متأسفانه تیم جدید مذاکره کننده علاوه بر اینکه تجربه کافی نداشتند و در سطح هیئت های مخالف نبودند، با توافق هسته ای مخالفت کردند و این توهم را داشتند که فکر می کردند برنامه هسته ای ایران آنقدر ارزشمند است که برای اقتصاد و معیشت کشور تمام می شود. . اگر دیدگاه منطقی وجود داشته باشد باید در این مرحله تصمیم جدی گرفته شود و مستقیما با آمریکا وارد مذاکره شود و با آمریکا به توافق برسد. تنها در این صورت می توان با سایر طرف های توافق به توافق رسید. شورای امنیت سازمان ملل. تنها پس از توافق با آمریکا می توان فرصت هایی برای توسعه کشور بین سرمایه و فناوری در عرصه بین المللی پیدا کرد.

اگر در تیم مذاکره کننده ایران بودید، چه برنامه ای برای مذاکرات پیشنهاد می کردید؟

هدف غرب که پیگیر برجام است، صلح آمیز کردن برنامه هسته ای ایران بود و اگر ایران قصد دیگری داشت حداقل یک سال وقت داشت. آنچه امروز غرب را نگران می کند این است که این شکاف در حال کاهش است. البته اگر مذاکرات به پایان نرسد و برنامه هسته ای ایران ادامه یابد، برجام عملاً بی ربط خواهد بود. به همین دلیل بحث جایگزینی مذاکرات و احیای برجام در آنسو مطرح است. آمریکا در حال بررسی تحریم‌های سخت‌تر است و احتمال بازگرداندن پرونده ایران به شورای امنیت را دنبال می‌کند. هیچ دو راه دیگری برای ایران برای دستیابی به توافق جدید یا احیای برجام 2015 وجود ندارد، در غیر این صورت ما در مسیر دیگری هستیم و باید عواقب و پیامدهای آن را بپذیریم. به این ترتیب ایران می تواند در توسعه برنامه هسته ای خود پیش برود و تا جایی که می تواند مقاومت کند تا یا کشور مقابل شکست بخورد یا به سرنوشت سیاسی کره شمالی دچار شود.

دیدگاهتان را بنویسید