نرخ هتل دو نفره راهی برای جبران خسارت ناشی از تاج / تخفیف های اضافی یا افزایش امکانات است. چه چیزی برای گردشگران جذاب است؟

ساعت: 16:11
تاریخ انتشار: 1400/08/25
کد خبر: 1784878

یکی از اقداماتی که می تواند در جذب گردشگران داخلی موثر باشد، دو برابر شدن هزینه اقامت در هتل است، آنها هزینه کار را پرداخت می کنند و همچنین با طیف وسیعی از هزینه ها از مالیات بالا گرفته تا هماهنگی با سایر موسسات مواجه هستند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ هتل‌ها مراکزی هستند که برای ملاقات با مسافران بحران کرونا که بیشترین آسیب را از زمان همه‌گیری کرونا متحمل شده‌اند، باقی مانده‌اند. اگرچه هتل ها از روزهای اولیه همه گیر شدن کرون برای رعایت اقدامات بهداشتی و مقررات سختگیرانه برای ایجاد محیطی امن برای مسافران تلاش کرده اند، اما تاکنون جزو گزینه های مسافران نبوده اند. چه زمانی که همه راه ها بسته بودند و ممنوعیت تردد اعمال می شد، چه زمانی که سفر آزاد بود و مسیرها باز بودند.

صنعت هتلداری بیشترین آسیب را از دیگر اقامتگاه ها دیده است، زیرا از ابتدای شیوع کرونا و بسته شدن مرزها هیچ مسافر خارجی به ایران نیامده است و در نتیجه بیش از دو سوم مهمانان هتل از دست رفته اند. هتل های بزرگ و چند ستاره بیشتر گردشگران را می پذیرند، گردشگران خارجی و تعداد بسیار کمی از گردشگران داخلی هتل های چند ستاره را برای اقامت انتخاب می کنند.

مهم ترین دلیل عدم انتخاب هتل به عنوان محل سفر برای بسیاری از شهروندان را می توان در هزینه های بالای اقامت در هتل دانست که با توجه به شرایط اقتصادی افراد و شرایط زندگی خانواده ها، انتخاب هتل تنها برای گروه ثروتمند و پردرآمد به همین دلیل است که بیشتر مردم به مسافرت می‌روند یا در خانه‌های اقوام می‌مانند یا به دنبال کلبه‌های بوم‌گردی، خانه‌های خصوصی ارزان یا هتل‌هایی با استانداردهای پایین هستند.

هر سال در ماه اکتبر، هتل ها نرخ بهره را مطابق با تورم افزایش می دهند که یک سال اعتبار دارد. در مهرماه سال 99، جامعه هتلداری نرخ اقامت را 30 درصد افزایش داد، در حالی که تحت تأثیر تاج و تورم، معیشت مردم تحت تأثیر قرار گرفت و به گفته هتلداران، نرخ اقامت در این مکان ها به زیر 10 درصد رسید.

با این حال رئیس اتحادیه هتل داران ایران معتقد است: گرانی دلیل نرفتن مردم به هتل نیست. بلکه وجود محدودیت های خاص در هتل افراد را به سمت اجاره خانه می کشاند وگرنه هزینه اجاره این خانه ها چندین برابر هتل است.

* نرخ هتل با تورم یکی نیست!

کریم بیگی در گفت وگو با صاحب نیوز، درباره تغییر قیمت هتل ها گفت: بعد از تورم چند سال اخیر و رکود گردشگری به دلیل بیماری کرونا، هتل ها متحمل ضرر و زیان سنگینی شده اند. هر ساله تعرفه ها اعمال می شود هتل ها بین 10 تا 15 درصد رشد می کنند که اصلا متناسب با وضعیت تورمی جامعه نیست و باید با نرخ بیشتری افزایش یابد.

رئیس اتحادیه هتل داران اصفهان افزود: جلسات زیادی با نمایندگان اداره کل داشتیم و به این نتیجه رسیدیم که اگر هتلی خدمات کمی را به صورت استاندارد و با قیمت ثابت ارائه کند، مشکلی نیست، اما اگر بخواهند استانداردهای لازم را بر اساس نتیجه آن رعایت کنند.» با توجه به هزینه های برآورد شده مثلاً در یک هتل چهار ستاره قیمت ثابت هر اتاق حدود 700 هزار تن است و این قیمت شامل آب، گاز، سرویس و … می شود. بدون توجه به هزینه استهلاک و حتی در صورت خالی ماندن اتاق ها هزینه ها باقی می ماند.

وی گفت: طبق تحقیقات انجام شده به این نتیجه رسیده ایم که تمامی تجهیزات اقامتی که اکنون در اختیار صاحبان و مدیران هتل است از سرمایه گذاری های گذشته است و قطعاً اگر اکنون فردی بخواهد در هتلی سرمایه گذاری کند موفق نخواهد بود، قطعا گردهمایی هایی که داریم هزینه های قبلی در اختیار ما قرار می گیرد و اکنون با تورم فعلی هزینه های استهلاک پوشش داده می شود، نرخ هتل ها باید بسیار بالاتر باشد اما کشش بازار آنقدر نیست که اتاق ها برای جبران خسارت گران شود. بنابراین ما روی طرحی کار می کنیم تا به همه این مسائل رسیدگی کنیم و در نهایت هزینه ثابتی را ارائه کنیم.

* هتلی با دو قیمت وجود ندارد

بیگی خاطرنشان کرد: فرض بر این است که قیمت هتل ها دو برابر بوده است، خیر، اینطور نیست. به جای ایجاد رقابت ناسالم و وادار کردن مراکز دیگر به تضعیف خدمات به دلیل رقابت، باید این تخفیف ها را حذف کنیم و خدمات بهتری ارائه کنیم.

وی ادامه داد: قطعا تخفیف های بالا و خدمات نامطلوب در درازمدت عواقب نامطلوبی خواهد داشت. قطعاً اگر خدمات ضعیف ارائه شود، این امر در سطح ملی و بین المللی تأثیرگذار خواهد بود. تنها کاری که جامعه هتلداری انجام داده این است که برای گردشگران و گردشگران خارجی خدمات را بدون تخفیف و با ارز بین المللی ارائه می دهیم، معتقدیم برای گردشگرانی که با ارز وارد کشور می شوند تخفیف قائل نمی شویم بلکه قیمت های عادی و ثابت را برای خود ارائه می دهیم. هموطنان .

با اپیدمی کرونا، علاوه بر از دست دادن میهمانان اصلی خود، همان مسافران خارجی، حتی مسافران داخلی و دیگران را برای همیشه از دست دادند.

* تنها 3 درصد مسافران در اسکان رسمی نوروزی اسکان داده می شوند!

در طول یک سال و نیم اخیر شاهد هستیم که برخی از هتل ها به حراج گذاشته شده و برای فروش آگهی شده اند، حتی برخی از هتل ها برای تامین هزینه ها و جلوگیری از تعطیلی آنها، هدف خود را برای کسب درآمد تغییر داده اند. حتی رفع محدودیت سفرهای داخلی نیز تاثیری بر رزرو هتل در ایام تعطیلات ندارد به طوری که تنها 3 درصد مسافران در تعطیلات نوروزی در اقامتگاه های رسمی و بقیه در اقامتگاه های غیررسمی، منازل شخصی، ویلاها، کلبه های بوم گردی اقامت دارند. یا کمپینگ در طبیعت

یکی از اقداماتی که می تواند در جذب گردشگران داخلی موثر باشد، دو برابر شدن هزینه اقامت در هتل است، آنها هزینه کار را پرداخت می کنند و همچنین با طیف وسیعی از هزینه ها از مالیات بالا گرفته تا هماهنگی با سایر موسسات مواجه هستند.

بنابراین، هتل‌ها نسبت به سایر اقامتگاه‌ها گران‌تر به نظر می‌رسند و شاید یکی از دلایلی که برخی هتل‌ها صرفاً بر جذب گردشگران خارجی تمرکز می‌کنند، کسب درآمد بیشتر برای پوشش هزینه‌ها است. اما بی توجهی به گردشگران داخلی به بحرانی منجر شده است که اکنون گریبان هتل ها را گرفته و دیگر مسافری برای دریافت خدمات وجود ندارد. با توجه به اینکه مجوزهای روادید برای گردشگران خارجی به زودی ارائه می شود، بهترین راه برای جذب گردشگران داخلی در شرایط فعلی، قیمت گذاری جدید بر اساس وضعیت اقتصادی خانوارها است و تعرفه های دو نرخی برای گردشگران داخلی و خارجی نیز می تواند جبران کند. آسیب به هتل و افزایش تقاضا برای مسافران محلی هتل.

نکته بسیار مهمی که از زمان اپیدمی کرون تا به امروز در بازار گردشگری ایران قابل توجه بوده است این است که گردشگری داخلی مهمتر از گردشگری خارجی است و در صورت بی توجهی به این صنعت آسیب های جبران ناپذیری وارد می کند. زیرا در صورت از دست دادن گردشگران خارجی به هر دلیل، در صورت ضعف گردشگری داخلی و نبود زیرساخت های لازم در این بخش، بازار گردشگری در تمامی بخش ها با آسیب های قابل توجهی همراه خواهد بود.

همانطور که در بحران کرونا بسیاری از هتل ها تعطیل شدند و به دلیل کمبود مسافر ظرفیت حتی کمتر از پنج درصد بود و اکنون با تخفیف های فراوان و مکان های مسافرتی و افزایش واکسیناسیون به زیر 30 درصد رسیده است. این اتفاق در سایر بخش‌های صنعت گردشگری مانند صنعت حمل‌ونقل به‌ویژه در بخش هوانوردی نیز رخ داده است و بازگشت آن‌ها در کوتاه‌مدت امکان‌پذیر نیست و شاید دلیل اصلی آن بی‌اعتمادی مسافران داخلی به ارائه خدمات باشد. متکی به گردشگران خارجی

بنابراین تورم صنعت گردشگری باید بر اساس هزینه های گردشگری و هتلداری محاسبه شود و بر این اساس افزایش نرخ اعلام شود. اگرچه بازار مقاوم نیست، اما بسیاری از مراکز اقامتی افزایش 30 درصدی نرخ ها را اجرا نکرده و نخواهند کرد، اما این دلیلی برای مخالفت با افزایش قیمت هتل ها نیست.

وزارتخانه باید بررسی های لازم را انجام دهد و این اولین چالش در اجرای این آیین نامه است. بسیاری از پرونده های مربوط به ورود گردشگران به کشور خارج از حوزه وزارت میراث فرهنگی است. وزارت امور خارجه، وزارت راه و سایر ارگان ها هم باید همکاری کنند. بحث ورود گردشگران خارجی به ایران با سفرهای داخلی متفاوت است.

برای سفرهای داخلی می توان بدون هماهنگی و ویزا از استانی به استان دیگر رفت اما برای ورود گردشگران به ایران چند وزارتخانه درگیر هستند که هر کدام باید کار خود را به خوبی انجام دهند تا بتوانیم گردشگری را بپذیریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید