نسخه برای کشت تحت قرارداد برای صرفه جویی در کشاورزی / خودکفایی؛ سوغاتی برای جلب توجه به اقتصاد دانشمندان


ساعت: 10:15
تاریخ انتشار: 1401/01/18
کد خبر: 1820186

اولین پیوند مکانیزه برنج در کشور در مازندران آغاز شد.

کشت قراردادی که به گفته کارشناسان بسیار موفق بوده است، یکی از موثرترین راهکارهای تضمینی برای اجرای الگوی کشت است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از وبلاگ؛ برنج یکی از مواردی است که در مازندران و آمل بستر وجود دارد و نه تنها خود کار می کند، بلکه چراغ صادراتی را نیز می توان روشن کرد.

وجود ظرفیت بالای تولید در شهرستان آمل و افزایش کیفیت توسط تولیدکنندگان و تلاش آنها برای برندسازی محصولات برای رقابت در بازار، باعث شد تا مرکز آمل برنج و برنج مرغوب در کشور، طارم در جهان با کیفیت برتر باشد. . .

تغییر کاربری اراضی، خاطره ای از بی مسئولیتی

عدم حمایت کافی دولت و واردات بی بند و بار، دو تیری است که کمر شالیزارها را می شکند و در نهایت به تغییر کاربری منجر می شود، مبادا مبنایی جز کاربری تجاری و مسکونی نباشد.

اگر چند سال بعد از جاده های برنج که به روستاها منتهی می شود عبور کنیم، تغییر کاربری واضحی را شاهد خواهیم بود، تغییری که بسیاری از سفرها را کوتاه می کند و ما را به خودکفایی می رساند، اما اکنون اتفاقات خوبی در حال رخ دادن است. جبهه ای که می تواند چراغ امیدی برای کشاورزان باشد تا ما را به خودکفایی و شالیزارهای حاصلخیزتر نزدیک کند.

برنج، فروپاشی اقتصاد
به دلیل انحصار اقتصاد، بخش خصوصی مانند کشاورزی بزرگترین بازیگر اقتصاد کشور خواهد بود که طبق آمار بیشترین حجم اقتصاد را در دست دارد.

سیدمحمود حسینی پور استاندار مازندران در حاشیه برگزاری اولین کشت مکانیزه برنج کشور با اشاره به برداشت استراتژیک برنج کشور گفت: مازندران و آمل شهر جهاد است، گفت: مردم آمل همواره در صنعت و کشاورزی تلاش مضاعف داشته اند.

وی با بیان اینکه توجه دولت به بخش کشاورزی گفت: رئیس جمهور در سفر به مازندران وام خوبی برای زهکشی زمین های کشاورزی داد و دستور اکید داد که کشاورزی در اولویت اول مازندران باشد.

استاندار مازندران گفت: فرمایش مقام معظم رهبری در پیام خود مبنی بر استقرار تولید به ویژه در بخش کشاورزی نشان می دهد که آنچه در حال حاضر وجود دارد راضی نیست و وقتی این کشاورز که کشاورزی را ابداع کرد و تلاش کرد تا کشاورزی را مکانیزه کند، امروز بیشتر شد. از آن، ما باید به جلو حرکت کنیم.

وی با تاکید بر اینکه تلاش زیادی برای تولید بذر دانش بنیان در جهاد کشاورزی انجام شده است، گفت: در دولت مردم انتظار مردم بیشتر است و باید امکاناتی را برای مردم فراهم کنیم. مشکل برق و سوخت در روستاها وجود دارد و وظیفه ما حمایت از آنهاست.

نزدیک به خودکفایی

حسینی پور ادامه داد: امیدواریم روزی این جشن باشکوه خودکفایی برنج را در شهرستان امل جشن بگیریم و با توجه به ظرفیت عظیمی که در مازندران و گیلان داریم نیازی به واردات برنج از هند و پاکستان نباشد. مسئله دانش بنیان باید به همت مردم و جهاد ما پیوند خورد، این روز دیر نمی شود و محقق می شود.

وی به ارتباط خوب دانشگاه با جهادکشاورزی اشاره کرد و افزود: از روزی که پایه تولید دانش بنیان را تکمیل کردیم، ارتباط خوبی بین دانشگاه و جهادکشاورزی و حوزه اپلیکیشن، و کارگروه ها و بر حمایت جدی از بانک ها مجموعه ای مبتنی بر دانش تاکید کردیم.

استاندار مازندران با تاکید بر اینکه با تلاش می توانیم به خودکفایی برسیم، گفت: همه باید برای تکمیل این زنجیره تلاش کنیم تا بتوانیم به تولیدی متناسب با دانش بنیان که امنیت غذایی خوب و بازار خوبی دارد برسیم.

وی گفت: ما در حوزه دانش رتبه سیزدهم را داریم. به این خواسته همه سازندگان برسیم.

احیای کشت قراردادی

علیرضا مهاجر معاون وزیر زراعت و وزیر جهاد کشاورزی نیز گفت: زمین های ما زیر 5 هکتار است و اگر به همین منوال پیش برود با 90 درصد تولید به 3 هکتار می رسد.

وی با بیان احیای کشت پیمانی در کشور گفت: یکی از برنامه های سازمان جهاد کشاورزی کشت پیمانی است که در 40 هزار هکتار از اراضی کشاورزی شمال کشور اعمال می شود.

معاون وزیر زراعت و وزیر جهاد کشاورزی گفت: با توجه به اینکه در دو سه سال اخیر به دلیل گرانی مواد اولیه و استفاده از کودهای شیمیایی بویژه پتاس و فسفر زمین قابل کشف نبود، سیاست گذاری شد. وزیر جهاد کشاورزی باید فرآوری را به صورت قراردادی آغاز می کرد. بنا داریم 40 هزار هکتار در استان های شمالی کشور ایجاد کنیم و امیدواریم با استقبال کشاورزان این رقم را در سال آینده افزایش دهیم.

وی با تاکید بر اینکه تا دو یا سه سال آینده می توانیم تمام زمین های برنج را به صورت قراردادی کشت کنیم، خاطرنشان کرد: باز می شود و کشور از واردات معاف است.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید