نشانه های اعتراضات در ایران چیست؟

نشانه های اعتراضات در ایران چیست؟

روز جدید پژوهشگران علوم سیاسی دانشگاه شیراز با بررسی اعتراضات سال‌های 1396 تا 1400 در کشور، بروز این اعتراض‌ها را عموماً نشان‌دهنده مشکلاتی از جمله وجود فقر و نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی بین اقشار مختلف جامعه و بی‌توجهی بسیاری از مردم می‌دانند. مردم و وجود فساد اداری و اقتصادی در سطح وسیع. تغییر سبک زندگی مردم جامعه ما به دلیل جهانی شدن و گسترش ارتباطات و بی اعتمادی مردم و اتحادیه های کارگری به احزاب و نهادهای رسمی دولتی است.

یکی از انتقاداتی که جامعه بشردوستانه همواره با آن مواجه است این است که تحقیقات علوم انسانی و اجتماعی در ایران کاربردی نبوده و تحقیقات محققان در این زمینه با نیاز جامعه همخوانی ندارد.

از ابتدای اعتراضات اخیر که جرقه آن درگذشت مهسا امینی زده شد، این سوال مطرح بود که چرا اعتراضات به این سرعت گسترش یافت و آیا محققان و اساتید علوم انسانی و اجتماعی پیش از این نسبت به این وضعیت هشدار داده بودند؟

در این بررسی ها به پژوهشی با عنوان «تحلیلی از اعتراضات صنفی-اجتماعی اخیر در ایران (1400-1396) از منظر نظریه سیاست خیابانی» به قلم خلیل الله سردارنیا رسیدیم. هنگامه البرزی استاد علوم سیاسی دانشگاه شیراز و کاندیدای دکتری علوم سیاسی دانشگاه شیراز بهار امسال در فصلنامه مطالعات سیاست راهبردی دانشگاه علامه طباطبایی انجام و منتشر شد.

این مقاله به اعتراضات سال های 1396 تا 1400 پرداخته و بیان می کند که این اعتراضات یکی از نقاط عطف مهم تاریخ اعتراضات صنفی در ایران بوده است. در این دوره اعتراضات متعدد کارگران محروم، مستمری بگیران، معلمان، رانندگان کامیون و سایر اقشار شکل جدیدی به خود گرفت.

اعتراضات صنفی ایران در دی ماه 1396، سلسله اعتراضات زنجیره‌ای و غیرهدایتی بود که از 17 دی ماه 1396 از مشهد آغاز شد و به 160 شهر با ماهیت اقتصادی علیه گرانی، مفاسد اقتصادی و بیکاری گسترش یافت.

این اعتراضات تا سال ۱۳۹۶ ادامه یافت. اعتراضات آبان ماه ۱۳۹۸ در ایران از مهم‌ترین و گسترده‌ترین اعتراضات پس از انقلاب در ایران بود که در واکنش به افزایش ۳۰۰ درصدی قیمت بنزین رخ داد. این اعتراضات در ابتدا نسبتا مسالمت آمیز بود. اما به تدریج به یک شورش خشمگین تبدیل شد. در بسیاری از شهرها، ساختمان‌های دولتی، خودروها، خودروهای پلیس، بانک‌ها و برخی مغازه‌ها توسط معترضان تخریب شد و جریان عادی تجارت و ترافیک مختل شد.

پس از آن اعتراضات و اعتصابات زیادی در شرکت ها و سازمان های مختلف کشور صورت گرفت. به عنوان نمونه می توان به اعتراض کارگران پتروشیمی در شرکت های مختلف، اعتراض مستمری بگیران، اعتراض به خشک شدن تالاب ها و خشکسالی به ویژه در خوزستان و … اشاره کرد. در سال 1400. محققان با درک اهمیت این موضوع، با استفاده از نظریه «سیاست خیابانی» به بررسی این اعتراضات پرداخته اند.

در این پژوهش ابتدا به داده ها و نمونه های واقعی اجتماعی و صنفی پرداخته و به بررسی مطالبات و مطالبات معترضان پرداخته و سپس به سراغ نظرات کارشناسان سیاسی، اجتماعی و اقتصادی رفته تا به این سوالات که شعارهای معترضان است پاسخ دهند. در اعتراضات سال 90 ایران چه ابعادی داشت و کدام گروه و سازمان هدف این شعارهای اعتراضی بود؟

این پژوهشگران برای تحلیل شعارها و مطالبات معترضان به بررسی شعارهای آنان در اعتراضات مستقیم خیابانی پرداخته و در پوسترها و صفحات مجازی و مصاحبه با آنها شعار نوشتند. همچنین از طریق فیلم، عکس، فایل‌های صوتی و متن‌های موجود در روزنامه‌ها، صفحات و شبکه‌های مجازی و سایت‌های خبری معتبر، دیدگاه‌های برخی کارشناسان را درباره منشأ اعتراضات مورد تحلیل قرار دادند.

در این پژوهش، در مرحله اول، بیش از 100 فیلم، عکس، متن مصاحبه و سخنرانی معترضان یا رهبران آنها در فضای مجازی و رسانه‌ای جمع‌آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 6 مورد اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی، حقوقی، زیست‌محیطی و محیطی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. محورهای انگیزشی مطالبات معترضان برگرفته از تحلیل شعارهاست. در بررسی های اولیه، 170 جمله کلیدی از تحلیل شعارها و مطالبات معترضان به دست آمد که 35.6 درصد اقتصادی، 32.1 درصد سیاسی، 12.3 درصد اجتماعی، 10 درصد انگیزشی، 5.4 درصد زیست محیطی و 4.1 درصد پرداختی بوده است. .

در مرحله دوم این تحلیل، بیش از 40 مصاحبه و دیدگاه کارشناسان اقتصادی، اجتماعی و سیاسی در فضای مجازی و رسانه ها در خصوص مطالبات معترضان مورد بحث و بررسی قرار گرفت. در این مرحله 6 محور اصلی شناسایی شد که در برخی موارد با تحلیل قبلی تفاوت هایی داشت. از دیدگاه کارشناسان، مطالبات معترضان در 6 محور اصلی اقتصادی، اجتماعی، سیاسی، توطئه ای و زیست محیطی بود.

تنها تفاوت نظرات معترضان و کارشناسان در مورد مطالبات این است که برای خود معترضان بعد از اقتصاد عامل سیاسی مهمتر از مقوله اجتماعی است، اما کارشناسان معتقدند عامل اجتماعی مهمتر از مقوله سیاسی است. . کارشناسان همچنین به عامل ضعیف توطئه داخلی و خارجی در شکل گیری و تشدید اعتراضات اشاره کردند.

به گفته محققان این مطالعه؛ از مهم ترین نتایج این تحقیق می توان به این موضوع اشاره کرد که این اعتراضات اساساً خودجوش، مستقیم در خیابان، بدون رهبر، نوآوری در تاکتیک های مبارزاتی، بی اعتمادی به تشکل های صنفی و مدنی، پیوسته و زنجیره ای، ارتباط افقی با اعتراضات مشابه و غیره است. .

تحلیل محتوای مطالبات و شعارهای معترضان و کارشناسان نشان می دهد که متغیرهای اقتصادی-اقتصادی، سیاسی، اجتماعی، انگیزشی، محیطی و حقوقی بر این اعتراضات تأثیرگذار بوده است. اما متغیر اقتصادی و متغیر معیشتی بیشترین و بیشترین نقش را داشته اند.

به گفته محققان این مطالعه؛ در مجموع، ظهور این اعتراضات حاکی از وجود و بروز چند مشکل اساسی در جامعه ماست:

– وجود فقر و نابرابری های اجتماعی و اقتصادی بین اقشار مختلف جامعه و بی توجهی بسیاری از مردم، بنگاه ها و اصناف و وجود فساد اداری و اقتصادی در سطح وسیع. تغییر در شیوه زندگی مردم جامعه ما به دلیل جهانی شدن و گسترش ارتباطات و تغییر ذائقه و عادات مردم (تحت تاثیر نیازهای جدید فضای مجازی با امکان آگاهی از شرایط دیگران در جوامع دیگر و امکانات آنها و از سوی دیگر امکان همبستگی مجازی و انتقال همین همبستگی به صحنه واقعی اجتماعی فراهم شود.

– بی اعتمادی مردم و اتحادیه های کارگری به احزاب و نهادهای رسمی دولتی و فقط خود را درمانده دیده و خود را درمانده می پندارند که باعث شد مردم عادی در خیابان بر سر یکدیگر فریاد بزنند.

این پژوهشگران می گویند اگر به خواسته های مردم نرسیده و انگیزه های اساسی اعتراضات نادیده گرفته شود، مشخص نیست که آیا موج های بعدی اعتراضات در سطوح قبلی باقی خواهند ماند یا شعله ور خواهند شد. به همین دلیل مسئولان و تصمیم گیران در سطوح مختلف حکومتی باید در سیاست ها و اجرای خود منافع و به ویژه نیازهای معیشتی مردم را در نظر بگیرند. زیرا باز هم یک جرقه کافی است تا همه معترضان با رویکردها و اهداف چندگانه و متفاوت به خیابان بیایند.

در راستای یافته‌های این مطالعه، محققان این مطالعه توصیه‌هایی را برای تصمیم‌گیران کشور ارائه کردند:

– انجام اصلاحات اساسی و ساختاری به ویژه در بخش‌های مختلف اقتصادی از جمله اصلاح نظام بانکی، بودجه، قیمت کالاها و حامل‌های انرژی. بازگرداندن اعتماد از دست رفته مردم با بازگرداندن رضایت اجتماعی که البته کار ساده ای نخواهد بود. سخت‌تر و محدود نکردن زندگی مردم، چه از نظر اقتصادی و چه از نظر اجتماعی، گامی مثبت در جهت بازگرداندن این اعتماد از دست رفته خواهد بود. ایجاد چشم انداز روشن و بازکردن افق به روی افراد به ویژه جوانان، می تواند حس امید به آینده و تحرک و انگیزه را در آنان بیدار کند. بازنگری در برنامه ها و طرح های اقتصادی به نفع طبقات فرودست جامعه به منظور بهبود وضعیت معیشتی آنان. به رسمیت شناختن تحرکات اعتراضی معترضان و ایجاد فضای آزاد و باز سیاسی و سازوکار برای ابراز اعتراض.

دیدگاهتان را بنویسید