نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه بزرگترین رویداد دیپلماسی منطقه ای


ساعت: 15:43
تاریخ انتشار: 31.04.1401
کد خبر: 1884735

رهبران ایران نوشتند: نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه بزرگترین رویداد دیپلماسی منطقه است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گفته سفیر افلاک، هفته گذشته تهران میزبان نشست سه جانبه ایران، روسیه و ترکیه بود که پوتین و اردوغان از تهران دیدن کردند. در مورد این سفر حرف های زیادی برای گفتن وجود دارد که یکی از آنها بزرگترین رویداد دیپلماسی منطقه ای است.

مولفه قدرت یکی از اصلی ترین عواملی است که باعث می شود یک کشور به منافع خود در عرصه منطقه ای و بین المللی پی ببرد. عوامل مختلفی در افزایش یا کاهش قدرت نقش دارند، اما در اینجا موضوعی که برای ما مهم است، ژئوپلیتیک یا جغرافیای سیاسی است. دانیل یرگین، مدیر شورای روابط بین الملل و انجمن انرژی آمریکا، موضوع انرژی را یکی از مهم ترین مولفه های قدرت برای دولت ها می داند. به ویژه اینکه نیاز همه کشورها به انرژی روز به روز در حال افزایش است و از طرفی منابع انرژی روز به روز در حال کاهش است.

ناگفته نماند که در بین تجارت جهانی بیشترین میزان مبادله در حوزه تبادل انرژی است. باز هم ناگفته نماند که ایران ما منبع غنی نفت و گاز است و روسیه در گاز طبیعی رتبه اول جهان را دارد و ترکیه نیز به دلیل موقعیتی که دارد یکی از مراکز مهم انتقال انرژی در جهان است.

در سال 2011، سناتورهای آمریکایی بر این باور بودند که تحریم‌های اقتصادی ایران، به‌ویژه تحریم‌های نفتی، زمانی که ایران به دلیل منابع فراوان، نقش یکی از بازیگران اصلی انرژی جهانی را ایفا کند، به‌طور خودکار فرو می‌پاشد.

این در حالی است که ایران در همکاری های منطقه ای و همبستگی با کشورهای آسیایی علاوه بر اینکه می تواند از تحریم ها خلاص شود، می تواند سرعت تبادلات تجاری انرژی را نیز تعیین کند. در یک کلمه ساده؛ ایران می تواند بگوید که مبادله انرژی باید با ارزی غیر از دلار انجام شود. همه می دانند که تحریم ها تنها در صورتی موثر است که از دلار به عنوان ارز تجاری استفاده شود و زمانی که بتوان انحصار این ارز آمریکایی را از بین برد، تحریم های دیگر بی اثر خواهند بود.

جمهوری اسلامی ایران همواره به دنبال رهایی از تحریم ها بوده و روش مذاکره بارها امتحان شده و شکست خورده است. بد نیست الگوی تغییرات اقتصادی بین المللی مبتنی بر منطقه گرایی را دوباره زنده کنیم.

انتهای پیام/

  • نویسنده: همایون لخدرین، تحلیلگر سیاسی

دیدگاهتان را بنویسید