نظام آموزش عالی کشور موفق و کارآمد است/یادگیری مهارت محور مهمترین راه حل کاهش بیکاری است.


ساعت: 16:41
تاریخ انتشار: 1401/06/17
کد خبر: 1896090

معاون دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل با تشریح ویژگی های دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه ایجاد اشتغال نیازمند سرمایه گذاری های کلان است، گفت: با مهارت آموزی و آموزش های دانش بنیان می توان بیکاری را در کشور کاهش داد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از سبلان مااصغر کشتکار، معاون دانشگاه جامع و کاربردی کشور ظهر امروز در مراسم تکریم و معارفه رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی استان اردبیل با بیان اینکه دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور به بهره برداری رسیده است. وی گفت: وزارت علوم یکی از سازمان‌ها و نهادهای موفق کشور پس از انقلاب اسلامی هستند.

وی در پاسخ به منتقدان نظام آموزش عالی کشور گفت: 44 درصد فارغ التحصیلان بیکار را نمی توان دلیل ناکامی نظام آموزش عالی کشور دانست، زیرا تغییراتی که در 44 سال گذشته در کشور رخ داده است، نیست. در اوج تحریم و فشار دشمنان هر دولتی.

کشتکار به پیشرفت روزافزون کشور در علم و فناوری اشاره کرد و گفت: قبل از انقلاب اسلامی بیمارستان ها و درمانگاه های ما توسط پزشکان هندی و پاکستانی اداره می شد، در حالی که امروز یکی از صادرکنندگان علم و دانش پزشکی و تجهیزات پزشکی به ما است. کشورهای دیگر هستند.

وی به قطع برق قبل از انقلاب اسلامی اشاره کرد و گفت: امروز نه تنها با قطعی برق مواجه نیستیم، بلکه در حوزه دانش الکترونیک نیز از قدرت علمی بالایی برخورداریم.

قائم مقام دانشگاه جامع و علمی کاربردی کشور همچنین به فرار مغزها اشاره کرد و گفت: همان دانشمندانی که امروزه مورد توجه دانشگاه های مطرح دنیا قرار می گیرند و گاه منجر به مهاجرت می شوند، حاصل آموزش و نظام آموزش عالی کشور هستند. که مساعد رشد است، ظهور فرا رسیده و استعدادشان شکوفا شده است.

وی به توان نظامی پیشرفته کشور اشاره کرد و گفت: کسب دانش برای ساخت انواع موشک و ماهواره نشان دهنده قدرت آموزش عالی کشور است.

کشتکار در بخشی دیگر از سخنان خود به رسالت دانشگاه جامع علمی و کاربردی اشاره کرد و گفت: مهارت آموزی مهمترین رسالت دانشگاه جامع علمی کاربردی است زیرا دانشجویان در کمترین زمان ممکن جذب بازار کار می شوند. زمان با توجه به سطح مهارت و دانش یا ابتکار و خلاقیت آنها به کارآفرینانی با حسن نیت تبدیل می شوند.

وی به برنامه های وزارت علوم اشاره کرد و گفت: 30 درصد آموزش عالی کشور باید دارای صلاحیت می شد که متاسفانه تاکنون 9 درصد این برنامه اجرا شده است.

معاون آموزشی دانشگاه علمی کاربردی با بیان اینکه فارغ التحصیلان آچار به دست و آچار به مغز پس از فارغ التحصیلی نیازی به آموزش مقدماتی و آموزش ضمن خدمت ندارند، گفت: این یکی از مزیت های دانشگاه علمی کاربردی است. ، که با توجه به نیاز کشور آموزش می بینند.نیروهای واجد شرایط و با دانش آماده به کار را با توجه به نیازهای روزمره کشور تربیت می کند.

وی نظام آموزش عالی کشورهای پیشرفته را با ایران مقایسه کرد و گفت: نظام آموزش عالی کشور که پس از انقلاب اسلامی به رشد و توسعه دست یافت، در همان ابتدا به دلیل تامین نیروی انسانی کارآمد، عجولانه عمل کرد و سیستم ها به این صورت طراحی شده است.

کاشتکار با بیان اینکه امروز شاهد تنوع در نظام آموزش عالی کشور هستیم و دانشگاه های نسل سوم و چهارم نیز در جامعه ما فعالیت خود را آغاز کرده اند، گفت: در آینده نزدیک شاهد تحول در نظام آموزش عالی کشور و کاهش نگرانی های اشتغال فارغ التحصیلان دانشگاهی خواهیم شد

وی همچنین به هزینه ایجاد اشتغال در کشور اشاره کرد و گفت: هر شغل 500 میلیون تا 1.5 میلیارد تومان نیاز دارد و به همین دلیل نرخ بیکاری بالایی داریم.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی بیکاری را مشکل اصلی کشور و پیش روی جوانان عنوان کرد و گفت: برای کارآفرین شدن فارغ التحصیلان در کنار سرمایه گذاری به پارامترهایی مانند دانش و مهارت نیز نیاز است.

وی گفت: فارغ التحصیلان دانشگاه علمی کاربردی با توجه به مهارت آموزی خود از دانش و مهارت کافی و لازم برخوردارند و می توانند با کمترین سرمایه و همچنین اشتغال آنان را به سمت کارآفرینی برای سایرین سوق دهند.

کاشت کار، آموزش مهارت محور را راهکاری برای کاهش بیکاری در کشور برشمرد و گفت: مهارت ها نیز درجاتی را در بر می گیرد که با طی مراحل و کسب سطوح بالاتر، خانواده ها را از دغدغه اشتغال و اقتصاد پایدار نجات داد.

وی آموزش و مهارت آموزی دانشجویان سایر دانشگاه ها و سربازان وظیفه را مثبت و مفید ارزیابی کرد و گفت: در این آموزش ها باید مهارت های مورد نیاز جامعه که مولد و ایجاد اشتغال است به جوانان آموزش داده شود.

معاون آموزشی دانشگاه جامع علمی کاربردی با بیان اینکه جوانان کشور نیازمند مهارت آموزی در سطوح 4 تا 7 هستند، گفت: امروز نظام مهارت آموزی ما باید بر مهارت هایی مانند گوهرکاری که نیازمند دانش مرتبط با معدن است تمرکز کند.

وی تعمیر آسانسور و دستگاه های MIR را از مهارت های روز و سودآور جوانان برشمرد و گفت: این مهارت ها علاوه بر نیاز به دانشی مانند الکترونیک و مکانیک، در بازار نیز بسیار حائز اهمیت است چرا که امروزه صنعت ساختمان به تجار ماهر نیاز دارد. برای آسانسور، و بیمارستان های ما نیاز فوری به تعمیر تجهیزات پزشکی حیاتی و مدرن مانند MIR دارند.

کشتکار دوره های آموزشی را از نظر مدت زمان آموزش و هزینه آموزش مهارتی مقرون به صرفه دانست و بر اهمیت دوره های آموزشی تاکید کرد و گفت: این دوره ها بر اساس نیاز مراکز، موسسات و سازمان ها برای ارائه نیروهای ماهر آماده به کار است. . آغاز شده است.

وی با بیان اینکه مهارت‌آموزان از طریق مهارت‌های خود درآمد بالایی کسب می‌کنند، گفت: برخی مشاغل به دلیل داشتن مهارت و دانش بالا درآمد چند صد میلیونی دارند، گفت: امروز مراکز علمی ما باید به سمت آموزش‌های مهارتی دانش‌بنیان بروند. دانش آموزان موفق به جامعه کمک می کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید