نفت عراق در مقابل گاز ایران/ سه مقام سابق آمریکا: مخالف تحریم هستند

نفت عراق در مقابل گاز ایران/ سه مقام سابق آمریکا: مخالف تحریم هستند

دولت آمریکا هنوز به پاکسازی نفت و گاز ایران واکنشی نشان نداده است/ آمریکا فقط برای اهداف بشردوستانه اجازه پرداخت پول ایران به بانک های عراق را داده است.

ایران و عراق «نفت در مقابل گاز» مخالف تحریم است.

سه مقام سابق آمریکایی گفتند که آزادسازی گاز ایران در ازای نفت عراق، تحریم‌های آمریکا علیه تهران را نقض می‌کند، مگر اینکه دولت آمریکا در این مورد معافیت‌هایی از تحریم‌ها صادر کند. این خبر را رویترز به نقل از سه مقام سابق آمریکا منتشر کرده است.

نخست وزیر عراق (محمد شیعه السودانی) سه شنبه گذشته گفت که در یک طرح جدید، عراق در ازای دریافت گاز از ایران، به تهران نفت می رساند.

خبر این پاکسازی در حالی است که ایران خود تولیدکننده و صادرکننده نفت خام است. به دلیل تحریم های آمریکا، ایران در صادرات نفت و دریافت پول خود با مشکل مواجه است.

این ترخیص به دلیل مشکلات فراوان در پرداخت هزینه گاز وارداتی ایران از عراق صورت گرفت. پرداخت گاز وارداتی از ایران نیاز به تایید خزانه داری آمریکا دارد.

دفاع از مقامات عراقی: مخالف تحریم های آمریکا نیستیم

از سوی دیگر، تعدادی از مقامات عراقی از این قرارداد نفت در برابر غذا حمایت کردند و گفتند که این قرارداد ناقض تحریم های آمریکا نیست. این خبر را خبرگزاری آمریکایی آسوشیتدپرس منتشر کرده است.

این مقام عراقی که نامش فاش نشد، ادامه داد: دولت عراق در این مورد به طرف عراقی اطلاعی نداده است.

آسوشیتدپرس به نقل از یک مقام ارشد نزدیک به دولت عراق گفت که این قرارداد شامل ارسال روزانه 250 هزار بشکه نفت خام از عراق به ایران است. وی ادامه داد: تحریم ناقض آمریکا نیست زیرا تحریم علیه معامله مالی است نه تهاتر.

روغن در مقابل غذا

ایران در حال حاضر حدود 12 میلیارد دلار صادرات گاز و برق به عراق بدهکار است. تحریم های آمریکا مانع از پرداخت پول عراق به ایران می شود.

وزارت خزانه داری آمریکا اجازه پرداخت درخواست ایران از عراق را صادر کرد، اما بر اساس شرایط آمریکا، ایران تنها می تواند از این پول برای اهداف بشردوستانه از جمله خرید غذا و دارو استفاده کند. ایران نمی تواند این پول را از بانک های عراقی به بانک های ایرانی واریز کند، اما آنها باید از همان بانک های عراقی خرید خود را انجام دهند.

نخست وزیر عراق گفت که ایران بیش از نیمی از صادرات گاز خود به عراق را به دلیل تاخیر در پرداخت از سوی بغداد کاهش داده است. وی افزود: تهران با از سرگیری صادرات کامل گاز به عراق پس از توافق نفت در برابر گاز موافقت کرده است.

جزئیات این قرارداد مبادله نفت در برابر گاز هنوز اعلام نشده است. واردات گاز از ایران، عراق آن را به برق تبدیل می کند. عراق به دلیل گرمای هوا با کمبود شدید برق و مصرف بالای برق مواجه است.

کاهش صادرات گاز ایران به عراق در تابستان منجر به افزایش قطعی برق در این کشور شد، به ویژه زمانی که دمای هوا به بالای 50 درجه رسید. این موضوع باعث افزایش اعتراضات در عراق علیه نخست وزیر شد.

«ریچارد گلدبرگ» از مرکز تحقیقاتی «موسسه دفاع از دموکراسی‌ها» در آمریکا گفت: اینگونه تصفیه‌ها با ایران نقض تحریم‌های آمریکاست، مگر اینکه دولت آمریکا استثنا قائل شود.

وی که در تیم شورای امنیت ملی کاخ سفید در دولت سابق آمریکا (دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ) خدمت می کرد، افزود: قانون آزادی و منع گسترش سلاح های هسته ای ایران، هرگونه معامله با ایران در زمینه انرژی را رد می کند.

یک مقام مسئول در وزارت امور خارجه آمریکا همچنین گفت که وزیر خارجه آمریکا در تاریخ 21 مارس 2023 معافیت 120 روزه ای را برای عراق صادر کرده بود تا هزینه واردات فقط برق و نه گاز را بپردازد.

این مقام که خواست نامش فاش نشود، ادامه داد: معافیت وزیر امور خارجه آمریکا در مارس 2023 به عراق اجازه می دهد از ایران برق بخرد و نه چیز دیگر.

وزارت امور خارجه آمریکا در 31 مارس این معافیت را اعلام کرد.

رویترز افزود: اکنون این گمانه زنی وجود دارد که آمریکا در ازای دریافت گاز ایران، معافیت تحریمی را برای آزادسازی نفت عراق صادر خواهد کرد.
این مقام دولت آمریکا از پاسخ به این سوال خودداری کرد.

وی گفت: ما در موقعیتی نیستیم که درباره تصمیمات آتی در مورد رفع تحریم ها صحبت کنیم. در حال حاضر ما هیچ واکنشی به گزارش مربوط به پاکسازی در عراق و ایران نداریم.

سفارت عراق در آمریکا به درخواست رویترز برای اظهارنظر درباره این موضوع پاسخی نداد.
مقامات سابق خزانه داری آمریکا گفتند آزاد کردن گاز ایران در ازای نفت عراق به احتمال زیاد شامل تحریم های آمریکا خواهد بود. این بستگی به تعریف کلمه “معامله” دارد.

یک مقام ارشد سابق وزارت خزانه داری آمریکا که نخواست نامش فاش شود، گفت: برای ما مهم است که این توافق موثر باشد. فرقی نمی کند با پول انجام شود یا راه دیگری مانند تسویه حساب.

وی افزود: تصمیم آمریکا در این زمینه زمان بر است و این به ایران فضای کافی برای مانور می دهد. تصمیم در این مورد سیاسی است نه قانونی. از منظر کاملا قانونی، این قطعا نقض تحریم ها علیه ایران است.

وزارت خارجه آمریکا: تلاش می کنیم با تحریم ایران به عراق آسیبی نرسانیم

به گزارش آسوشیتدپرس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا پیشتر پنجشنبه گذشته گفته بود که آمریکا در تلاش است مطمئن شود تحریم هایش علیه ایران به عراق آسیبی نمی رساند.

وی ادامه داد: رایزنی های منظمی با همتایان عراقی درباره تحریم ایران داریم. تحریم ها علیه ایران به دلیل ادامه فعالیت های هسته ای این کشور ادامه یافت. هرگونه ادعایی مبنی بر اینکه تحریم‌ها علیه ایران باعث می‌شود تهران صادرات گاز به عراق را کاهش دهد، نادرست است. اقدام ایران برای قطع صادرات گاز به عراق برای تحریک و فشار بر دولت و مردم عراق است.

دیدگاهتان را بنویسید