نقاط حادثه خیز یکی از عوامل مهم وقوع تصادف/ فوت 116 نفر در 6 ماه امسال در قم است.


ساعت: 15:12
تاریخ انتشار: 09/08/1401
کد خبر: 1914414

فرهنگ رانندگی اشتباه یا زیرساخت های نامرغوب؟

تصادفات پس از تخطی از سرعت و سبقت غیرمجاز، عدم کنترل وسیله نقلیه و عدم توجه به جلو، یکی از علل اصلی مرگ و میر در کشور است. تصادفات و زیرساخت های ضعیف از عوامل اصلی تصادفات در جاده های برون شهری است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از پایگاه خبری تحلیلی قم فردا، راه های اصلی استان از 17 استان کشور عبور می کند. قم به واسطه حرم مطهر حضرت معصومه(س)، مسجد جمکران و بیش از 400 امام زاده هر ساله پذیرای میلیون ها زائر و مسافر است.
همچنین استان قم به دلیل عبور از سه کریدور بین المللی شمال – جنوب، شرق – غرب و جنوب و وجود منطقه ویژه اقتصادی سلفچگان در موقعیت ویژه اقتصادی و ترانزیتی قرار دارد. بر اساس آمار و بررسی های انجام شده در استان قم 211 کیلومتر بزرگراه، 299 کیلومتر بزرگراه، 210 کیلومتر راه اصلی و دو طرفه وجود دارد. 1808 کیلومتر راه فرعی و روستایی و 577 کیلومتر راه بین مزرعه ای وجود دارد.
به گفته مسئولان استانی حجم تردد در محورهای مواصلاتی قم با توجه به موقعیت جغرافیایی و برقراری ارتباط و مسیرهای تردد 17 استان بسیار زیاد است و به همین دلیل آمار تصادفات نیز قابل توجه است 102 میلیون خودرو از ابتدای سال جاری تا پایان شهریور ماه این بیانیه است.

75fcbc67 7101 46db bdb4 cc8675c9805d خبر خاکستری

116 نفر در 6 ماه امسال جان باختند
این میزان تردد در محورهای استان حوادث رانندگی بسیاری را به همراه دارد و در این خصوص مختار پناهی رئیس پلیس راه قم گفت: در 6 ماهه امسال 35 درصد فوتی ها در محورهای استان رخ داده است. سطح آزاد راه ها 18 درصد در بزرگراه و 23 درصد در راه های اصلی و دو طرفه و بقیه در راه های روستایی است.
وی ادامه داد: در این مدت 102 میلیون دستگاه خودرو از جاده های استان تردد کردند که از این تعداد 86 میلیون خودرو سبک بوده که نسبت به سال گذشته 27 درصد افزایش داشته است.
فرمانده انتظامی قم افزود: روزانه به طور متوسط ​​550 هزار وسیله نقلیه در جاده های قم تردد می کنند که 84 درصد آن سبک و 16 درصد سنگین است.
پناهی با اشاره به آمار فوتی های تصادفات جاده ای برون شهری قم در 6 ماه سال جاری، گفت: در این مدت 97 تصادف منجر به فوت در بزرگراه های قم که منجر به فوت 116 نفر شده است. نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از 50 درصد افزایش داشته و در این مدت 1600 فقره تصادف تلفات جانی نیز رخ داده است.

فرهنگ رانندگی اشتباه یا زیرساخت های نامرغوب؟
در هر صورت وقتی حوادث و سوانح رانندگی مختلف رخ می دهد، کارشناسان به دلایل مختلفی اشاره می کنند. یکی از مهمترین و اساسی ترین دلایل مربوط به حرکات خطرناک راننده است. راننده ای که مهارت چندانی در شناخت خودرو و نحوه رانندگی آن نداشته باشد، در جاده ها باعث تصادفات مرگبار می شود.
اما نه تنها نداشتن مهارت منجر به تصادف می شود، بلکه مصرف مواد مخدر، خواب آور و مشروبات الکلی که افراد را از حالت عادی خارج می کند، از مهم ترین عوامل تصادفات جاده ای است.
در تصادفات رانندگی نباید به راحتی از نقش عابرین پیاده گذشت. زیرا برخی از عابران پیاده در موقعیت های مختلف رفتار مخاطره آمیزی از خود نشان می دهند. مثلاً به جای عبور از عابر پیاده و پل های عابر پیاده، از وسط خیابان عبور می کنند و می توانند تصادف کنند.
جدای از عوامل ذکر شده، بسیاری از کارشناسان دلیل دیگر افزایش تصادفات رانندگی را سنگینی کار رانندگان می دانند. زیرا به دلیل هزینه های هنگفت زندگی، تورم و گرانی، بارها شاهد این هستیم که افرادی که رانندگی می کنند چندین شغل دارند تا از این طریق امرار معاش کنند. در این شرایط خستگی و خواب بر فرد غلبه می کند و تعادل او را در هنگام رانندگی بر هم می زند.
رفتار پرخطر رانندگی، علاقه به سبقت غیرمجاز، عدم تمرکز، خودنمایی و تلاش برای جلب توجه دیگران از اساسی ترین علل رفتاری تصادفات است.


سرعت، سبقت غیرمجاز و عدم توجه به جلو از عوامل اصلی تصادفات است
به گفته مختار پناهی رئیس پلیس راه استان قم، سرعت غیرمجاز و سبقت غیرمجاز، عدم کنترل وسیله نقلیه و عدم توجه به جلو از عوامل اصلی تصادفات در محورهای قم است.

عدم توجه به پیش رو عامل اصلی تصادفات در شهر است
همچنین در خصوص سرهنگ صدفی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی قم استفاده از تلفن همراه، خوردن و آشامیدن و صحبت با سایر مسافران را از عوامل حواس پرتی و عدم توجه به جلو رانندگان برشمرد و بر افزایش وقت شناسی در هنگام رانندگی
وی رعایت نکردن حق تقدم را دومین عامل مهم در بروز تصادفات در سطح شهر قم عنوان کرد و گفت: دید خودرو و توجه به خودروهای دیگر و ورود و خروج از اصلی و فرعی را به یاد داشته باشید. جاده ها می توانند هنگام کنترل این عامل موثر باشند.

مناطق حادثه خیز یکی از عوامل مهم تصادفات هستند
البته لازم به ذکر است که برخی از علل تصادفات جاده ای می تواند خود سبک رانندگی باشد و در این خصوص سردار سید کمال هادیان فر رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی در اولین همایش ملی مدیریت و کاهش تصادفات جاده ای گفت: تصادفات: در حال حاضر 5200. تعداد زیادی تصادف داریم که 3200 مورد آن در جاده های کشور است.
به همین دلیل مختار پناهی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی استان قم وجود نقاط پرحادثه را یکی از عوامل مهم در وقوع تصادفات می داند و افزود: از 53 نقطه حادثه خیز شناسایی شده در استان قم، 20 مکان هنوز اقدامات لازم برای رفع خطر انجام نشده است.
بنابراین این مقاله نشان می‌دهد که یکی از مهم‌ترین دلایل پس از دلایل مربوط به خود راننده، مکان‌های تصادف و روشی است که باید برای اصلاح هر چه سریع‌تر این مکان‌ها انجام شود.

c65599dd 07b7 4493 8766 9bef6afcb729 خبر خاکستری

ایمن سازی محورهای قم برای کاهش حوادث
در عین حال سید حسن خلیلی نیا رئیس اداره ایمنی و ایمنی راههای اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان نیز با اشاره به اجرای تدابیر ایمنی در محور قم – اصفهان به عنوان محور پرتردد و حادثه خیز مسیر، گفت: از مرداد ماه سال جاری تدابیر ایمن سازی اجرا می شود که این محور با اصلاح دوربرگردان ها، تعریض طاق های راه، هموارسازی شیب جاده و نصب علائم راهداری در دستور کار اداره کل راهداری استان قرار گرفت.
وی افزود: در این مدت دویست تن آسفالت برای بهسازی این جاده، 4 طاق تعریض جاده و شش دوربرگردان بهسازی شد.
وی در ادامه از سه راهی روستای خدیجه خاتون به عنوان یکی از نقاط حادثه خیز این جاده نام برد و گفت: در این تقاطع با ایجاد خط کاهش سرعت و بازکردن تقاطع، کمبودهای ایمنی راه برطرف شده است.
رئیس اداره ایمنی و حریم راه های اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای به ایجاد شیار ارتعاشی میانی و شیار عرضی به عنوان یکی از اقدامات انجام شده در این مسیر اشاره کرد و گفت: بیش از 30 مورد غیرمجاز وجود دارد. و جاده های دسترسی خطرناک که توسط کشاورزان و اهالی منطقه ایجاد شده و با کمک پلیس راه در حال حاضر تمامی این راه ها مسدود است.

به هر حال امروز باید تدابیر لازم اتخاذ شود تا از بروز حوادثی که در بهترین حالت موجب مرگ و داغدیدگی خانواده و در بدترین حالت موجب قطع عضو و از کارافتادگی و رنجش و رنج سالیان متمادی مرد و خانواده او می شود، جلوگیری شود. اقداماتی مانند بهینه سازی زیرساخت ها، فرهنگ سازی و ایمنی خودروها نه تنها در دستور کار پلیس، بلکه در دستور کار مسئولان راهداری، قانون گذاران، خودروسازان و… نیز قرار گیرد.

حسین حیدری
انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید