نقش آشوبگران در تحمیل تورم و بیکاری به مردم


ساعت: 19:27
تاریخ انتشار: 09/05/1401
کد خبر: 1913853

تروریسم تا 40 درصد به برخی از بخش های اقتصادی خسارت وارد کرد.

ایران در ماه‌های اخیر شاهد فتنه‌هایی بوده است که بر اساس آمارهای مستند و اظهارات مسئولان، اثرات ضربه‌ای بر اقتصاد کشور داشته و سرعت رشد و پیشرفت را کاهش داده است. طبیعی است که عاملان و متهمان این اغتشاشات به جبران این خسارات اقتصادی محکوم شوند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ از بلاغ نقل می کنم; امنیت یکی از مهم ترین مولفه های پیشرفت هر کشور در همه زمینه هاست، امنیت ایجاد ثبات می کند و ثبات موجب پیشرفت و چشم انداز مثبت برای آینده کشور می شود و سرمایه گذاران داخلی و خارجی را فراهم می کند.
ایران در ماه‌های اخیر شاهد فتنه‌هایی بوده است که بر اساس آمارهای مستند و اظهارات مسئولان، اثرات ضربه‌ای بر اقتصاد کشور داشته و سرعت رشد و پیشرفت را کاهش داده است.
این گزارش برخی از اثرات مخرب این اختلالات را مورد بحث قرار می دهد.

با ایجاد ناآرامی در ایران و جو سنگین رسانه های غربی علیه کشورمان، گردشگران خارجی برای ورود به ایران مردد هستند و طبیعتا این امر بر گردشگری ایران تاثیر بسیار منفی خواهد داشت. این حملات ممکن است گردشگری زیارتی در ایران را نیز تهدید کند، بخش زیادی از گردشگران خارجی را گردشگران زیارتی تشکیل می دهند و تخلفات باعث کاهش شدید گردشگران شده است.

علاوه بر این ناآرامی ها باعث شد فرصت بسیار خوب جام جهانی قطر به طور کامل برای جزیره کیش از دست برود و جزیره کیش حتی با کاهش گردشگران داخلی نیز مواجه شود. به شدت ضربه خورده و تعداد گردشگران به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. عدم ورود گردشگر باعث پر نشدن هتل ها و بلااستفاده ماندن بازار و مراکز تفریحی می شود که تاثیر زیادی بر اقتصاد خواهد داشت.

نیکنام، رئیس جامعه حرفه ای گردشگری سلامت ایران در گفت و گو با یکی از رسانه ها گفت: با وجود اینکه پس از فروکش موج کرونا از اردیبهشت ماه امسال در کشور رشد 200 درصدی در این زمینه داشته ایم، متاسفانه ناآرامی ها و ناآرامی های اخیر نیز مستقیماً افزایش آن تأثیر منفی محسوسی بر جای گذاشته و باز هم شاهد روند نزولی ورود گردشگران سلامت به ایران هستیم. در کشورهایی مانند عراق و افغانستان که بخش قابل توجهی از بازار هدف گردشگری سلامت ایران را تشکیل می‌دهند، تعداد مراجعه بیماران از این دو کشور نیز به دلیل اتفاقات اخیر بین 30 تا 40 درصد کاهش یافته است. این در حالی است که تعداد بیماران وارد شده از کشورهای اروپایی متاثر از ناآرامی ها در ایران نزدیک به 90 درصد کاهش یافته و کشورهای حوزه خلیج فارس نیز نزدیک به 60 تا 70 درصد کاهش داشته اند.

پس از شکست اغتشاشات خیابانی با کلیدواژه های فریبنده، دشمن سعی در ایجاد آشوب در بازارهای کشور از جمله تهران داشت و هر از چند گاهی برخی مناطق این بازار از جمله لاله زار، میدان حسن آباد، بهارستان، فردوسی و … استان ها و شهرستان ها اقشار مختلف شاهد ناآرامی های چند نفری بودند، اما این ناآرامی ها منجر به کاهش فعالیت های تجاری در این مناطق و نارضایتی آنها شد و با اجاره محل های تجاری و پرداخت جریمه دیرکرد مواجه هستیم.

اسماعیل کاظمی، نایب رئیس اتاق اصناف تهران در این باره معتقد است: «هر گونه اغتشاش در کشور و به ویژه اغتشاشات اخیر را که بنگاه های کوچک را هدف گرفته است محکوم می کنیم و با تمام قوا با این مشکلات و هر اقدامی مخالفیم. با توجه به نگرانی های تجاری و تجاری، ما نیز تحت الشعاع قرار گرفتن اصناف را محکوم می کنیم.

قاسم نود فراهانی رئیس اتاق اصناف ایران با اشاره به اغتشاشات و اغتشاشات اخیر در کشور گفت: اصناف در نقاط مختلف کشور از این وضعیت متضرر شدند به گونه ای که برخی از اصناف از ساعات عصر شروع به فعالیت کردند. و تا آخر شب ادامه داشت.

وی افزود: این قشر از مردم در ناآرامی ها برای جلوگیری از خسارت و خسارت مالی مجبور به بستن مغازه های خود شدند که به همین دلیل مشکلات اقتصادی برای آنها ایجاد شد.

نوده فراهانی با بیان اینکه در صورت بسته نشدن مغازه ها در خیابان های محل اغتشاشات، احتمال هجمه و خسارت بیشتر وجود دارد، تاکید کرد: با عدم فروش محصولات در عصر توسط اصناف مختلف، این روند اقتصاد را تحت تاثیر قرار می دهد. .

وی با تاکید بر اینکه امنیت و آرامش اقتصاد محرک کسب و کار را فراهم می کند، تصریح کرد: با توجه به این وضعیت کسب و کارها و بازارهایی که ارتباط مستقیمی با شرایط خیابان ندارند نیز تحت تاثیر قرار می گیرند و قطعا تحت تاثیر قرار خواهند گرفت و چرخه اقتصادی کشور تحت تاثیر قرار می گیرد. .

رئیس اتاق اصناف تهران خاطرنشان کرد: در چرخه اقتصاد همه بخش ها به یکدیگر وابسته هستند و ایجاد اختلال در یکی از بخش ها سایر بخش ها را نیز درگیر می کند چرا که اصناف باید به صورت گروهی کار کنند نه فردی.
وی در خصوص اغتشاشات اخیر گفت: اصناف بیمه کنند تا در صورت بروز خسارت بتوانند بخشی از خسارت را از این طریق پوشش دهند.

فرهاد عزت پور، عضو اتاق بازرگانی ایران نیز گفت: میانگین درآمد روزانه از معاملات در استان کردستان حدود یک میلیون تومان است و در یکی از روزهای هفته قبل که معاملات به دلیل فشار وارده مجبور به تعطیلی شد. شورشیان و تبلیغات گسترده در کنار رسانه های اپوزیسیون، خسارت مالی چندین ده نفر را به همراه داشت. یک میلیارد تومان ضرر کردند».

اغتشاشات علاوه بر تاثیر بر گردشگری، مانع از گردش دلار در کشور شد و به عرضه و تقاضای بازار ارز ضربه زد و تعادل این بازار را برهم زد، همچنین دشمن در رسانه های مرتبط خود در صدد ایجاد فضایی پر از تشویش در اقتصاد و آینده است که باعث سیاه‌نمایی ایران شده و همین عامل در افزایش قیمت دلار نیز موثر است.

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد درباره نوسانات اخیر نرخ ارز گفت: برخی از التهابات کشور و همچنین فضای رسانه ای که با ایجاد فضای روانی صاحبان سرمایه را ترغیب می کند تا پول خود را به تبدیل کنند. دلار در افزایش قیمت ارز موثر است.» درست است که ممکن است چند هزار نفر تحت تأثیر این فضا قرار نگیرند، اما به دلیل سطحی بودن بازارها، ممکن است ورود و خروج روزانه چند صد میلیارد تومانی نیز وجود داشته باشد. مهم این است که بتوانیم بر این اضطراب و بلاتکلیفی ذهنی نسبت به آینده اقتصاد غلبه کنیم وقایع اخیر باعث ایجاد ابهامات و موجی از تبدیل و خروج دارایی ها از کشور شده است، در حالی که اقتصاد ایران کاملاً باثبات و متحرک است. در راستای مهار تورم و باید تلاش کنیم تا ترسی که در ذهن فعالان «اقتصاد باز» بی‌اساس است، از بین برود.

ایران امروز نیاز مبرمی به توسعه روابط با کشورهای دوست و همسایه و توسعه روابط اقتصادی با سایر کشورها دارد و در توسعه جدید جهان ایران باید به سرعت جایگاه اصلی خود را پیدا کند و یکی از مواردی است که می تواند در این امر کمک کند. توسعه است. زیرساخت های ایران به ویژه در صنعت حمل و نقل است که بسیار حیاتی است. ایران برای دستیابی به اهداف کلان اقتصادی خود باید توسعه روابط اقتصادی را سرلوحه کار خود قرار دهد و به همین دلیل اخلال و ایجاد فضای بلاتکلیفی ممکن است برخی از کشورهای خارجی را برای سرمایه گذاری در ایران مردد کند.

درست است که بازار سرمایه در دو سال گذشته به نوسانات و ریزش خود ادامه داد، اما در مهرماه امسال بسیار مستعد رشد بود، اما تلاطم و فضای بلاتکلیفی باعث شد تا با وجود رشد قیمت، بازار سهام دوباره افت کند. 200 هزار واحد؛ این در حالی است که شرایط فعلی بازار سرمایه با ابتدای پاییز 1398 تفاوت اساسی دارد و نمادهای بورسی توانستند به کف حمایتی و ارزش بنیادی خود نزدیک شوند و جذابیت خرید پیدا کنند، اما اختلالات اجازه نمی دهد این جذابیت اثرگذار باشد.

این اختلالات باعث شد که شاخص کل در 26 مهر با 11639 واحد کاهش به رقم 1305000 واحد برسد و پس از آن حمایت قوی منطقه ای را به میزان 1300000 واحد از دست بدهد.تداوم عدم قطعیت در برخی نقاط کشور باعث شد که شاخص کل به منطقه 130000024 برسد در صورتی که داخلی 10 واحد کاهش یابد. شرایط به همین شکل ادامه پیدا کرد. البته دولت با ارائه بسته 10 واحدی برای حمایت از بورس و نوسانات نرخ ارز از ریزش بیشتر بورس جلوگیری کرد.

علاوه بر خسارات فوق، شهردار تهران میزان خسارات وارده به اموال عمومی تهران در ناآرامی های اخیر را اعلام کرد. به گزارش ایسنا، علیرضا زاکانی در پاسخ به اینکه در حوادث اخیر چقدر خسارت به اموال عمومی وارد شده است، اظهار کرد: این مبلغ 500 میلیارد تومان است.

البته رقم فوق صرفاً خسارات وارده به اموال عمومی شهر تهران ناشی از اغتشاشات و میزان خسارات وارده به اموال شخصی افراد از قبیل اتومبیل، مغازه، منازل و … و میزان خسارت وارده به اموال عمومی در سایر شهرها است. و استان ها مشخص نیست.

نکته دیگر اینکه دامنه آسیب های اقتصادی این ناآرامی ها محدود به آسیب های قابل مشاهده کنونی نیست، بلکه باید افزایش تورم ناشی از رکود کسب و کار را نیز به آن اضافه کرد. فضای بلاتکلیفی و تورم هر روز افزایش می یابد و قیمت ها و بیکاری را در کشور بالا می برند.

رئیس سازمان امداد و نجات اورژانس کشور از انهدام 150 دستگاه آمبولانس در آخرین حوادث کشور خبر داد.

جعفر میادفر رئیس سازمان امداد اورژانس با بیان اینکه حدود 3 هزار آمبولانس اورژانس بیش از 15 سال عمر دارند که استفاده از آن غیراخلاقی است، گفت: همچنین حدود 3 هزار و 100 پایگاه داریم و هر پایگاه باید آمبولانس داشته باشد. و هر 3 پایگاه دارای آمبولانس رزرو شده باشد تا در صورت مواجه شدن با مشکل آمبولانس بتواند خدمات رسانی کند و به مردم خدمات ارائه دهد.

وی با بیان اینکه حدود 4 سال است که هیچ آمبولانسی خریداری نشده است، افزود: حداقل عمر آمبولانس ما حدود 5 سال و حداکثر عمر بالای 15 سال آمبولانس خارج شده است. عملیات اورژانسی مستمر و 24 ساعته است در حالی که عمر آمبولانس ها در دنیا 5 سال است اما همچنان از آمبولانس هایی با عمر 15 سال استفاده می کنیم.

میادفر با یادآوری اینکه در شرایط اقتصادی کنونی کشور امکان اعزام 3000 آمبولانس به صورت همزمان وجود ندارد، ادامه داد: انتظار داریم دولت و مجلس در بودجه 1402 تامین آمبولانس را جدی بگیرند و در بسیاری از مراکز تنها خدمات یک آمبولانس، و آمبولانس ارزان ترین در زمینه وزارت بهداشت است. اگر خدمات اضطراری را تقویت کنیم، هزینه های دولت کاهش می یابد و خدمات برای مردم بهبود می یابد.

اگر آمبولانس لازم تامین نشود مردم دچار مشکل می شوند
رئیس سازمان اورژانس کشور تقویت ناوگان آمبولانس و نیروی کار اورژانس پیش بیمارستانی را گامی اساسی در جهت ارتقای خدمات رسانی به مردم برشمرد و گفت: در ناآرامی های اخیر 150 دستگاه آمبولانس منهدم شد که برخی از آنها غیرقابل استفاده و برخی دیگر قابل استفاده نبودند. برخی دیگر آسیب جدی دیده اند که اعتبار لازم برای جایگزینی و واردات آنها تامین شود.

میادفر گفت: در واقع هر آمبولانس در 24 ساعت 5 ماموریت انجام می دهد و با انهدام این 150 دستگاه، مردم روزانه از 750 ماموریت و خدمات محروم می شوند. اگر آمبولانس لازم تهیه نشود حتما مردم دچار مشکل می شوند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید