نقش رسانه ها در پیروزی انقلاب اسلامی از کاست و کاست تا مسجد و منبر / جنگ نابرابر علیه رسانه های رژیم شاهنشاهی

ساعت: 08:42
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۱/۰۶
کد خبر: 1803417

یکی از معروف ترین سازهایی که در پیروزی انقلاب نقش ویژه ای داشت، رسانه ها بود که مردم را به اهمیت انقلاب آگاه کرد، از این رو حامد الگار، نویسنده فارسی زبان دانشگاه کالیفرنیا، رسانه ها را به عنوان ابزاری معرفی کرد. نماد فناوری انقلاب ایران

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از زاگرس صبح امروز ، انقلاب شکوهمند اسلامی ایران در آستانه چهل و سومین سال پیروزی قرار دارد. انقلابی که عوامل متعددی به رهبری و هدایت امام خمینی (ره) در بهمن 57 به پیروزی رسید و جهان را متعجب کرد زیرا بررسی زوایای انقلاب اسلامی پیچیدگی هایی را که در کمتر انقلابی با آن مواجه هستیم را نشان داد.

یکی از مهم ترین ابعادی که شاید کمتر به آن پرداخته شده، نقش رسانه ها در پیروزی انقلاب اسلامی است. خمینی (ره) در ابعاد مختلف و با روش‌های متفاوتی ساخته می‌شود که این ابزارها نسبت به ابزارهای امروزی مانند تلویزیون، ماهواره، اینترنت، شبکه‌های اجتماعی و… اگرچه کوچک به نظر می‌رسد، اما ابزار انقلاب در کارکردن است. با پیروزی انقلاب اسلامی خود را نشان دهید.

در حالی که سازهای مدرن اعم از تلویزیون، رادیو و روزنامه در اختیار رژیم شاهنشاهی بود، آلات کوچک رسانه ای انقلابیون اعم از مسجد، منبر، اعلامیه ها، پوسترها و… جلوی این سازهای بزرگ قرار می گرفت و به نوعی او. با بیان اینکه انقلاب در یک محور به حرکت خود ادامه می دهد، یعنی جنگ رسانه ای که سرانجام در 22 بهمن 57 به پیروزی رسید، در این مقاله به توضیح این ابزار می پردازیم:

منبر، رسانه چهره به چهره

البته یکی از تأثیرگذارترین ابزارهای رسانه ای در دوران انقلاب که الگوی ترکیبی منطق و معنویت بود، این بود که روحانیت علاوه بر تقویت اعتقادات و قوت معنوی مردم، به بیان نقاط ضعف رژیم شاهنشاهی و جنایات شاه مخلوع را افشا کرد و در همان زمان مردم از فضای خفقان آن روزها مطلع شدند و این آگاهی با نفوذ فراوانی که بر مردم داشت، زمینه ساز انقلاب و پیروزی آن شد.

1789b20c 8d72 4ba3 a633 04f20272def1 خبر خاکستری

منبر و حضور حضار با ایجاد ارتباط چهره به چهره اعتماد، منطق، سرعت پیام و هیجان را به مخاطب منتقل می کند و این ساز همچنان در مساجد ما کار می کند و تاثیر آن با پاساژ از انقلاب تاکنون کم نشده است. و زمان به وضعیت او آسیبی وارد نکرده است.

تأثیر نوار بر انقلاب

یکی از ابزارهایی که بسیاری از پیام ها و سخنان امام را در ایام انقلاب به مردم می رساند، نوار کاست است که یکی از حوزه هایی است که در ضبط و بازتولید حضرت امام (ره) تأثیر بسزایی دارد. تبعید امام یکی از ابزارهایی است که پیام های آن حضرت را از خارج می رساند و با بازتولید آن، فضای فرهنگی جامعه را تحت تأثیر این سخنان به سوی خود جذب می کند و روحی تازه در کالبد آزادی و استقلال طلبان می آفریند. کشور . .

beb865b6 e13a 4541 aeed 1057c3fd5a3a خبر خاکستری

کاست ها یکی از مهم ترین رسانه های انتقال پیام و ارتباط سیاسی مردم با رهبر انقلاب به ویژه در دوران تبعید بودند. اهمیت این سوال در انقلاب به حدی است که یک روزنامه نگار آمریکایی با لحنی تمسخرآمیز می گوید: روی قبر شاه بنویسید «که نوار را فراموش کرده است.

حامد الگار، نویسنده فارسی زبان دانشگاه کالیفرنیا، اهمیت این رسانه را به عنوان نماد تکنولوژیک انقلاب ایران توصیف می کند.

70d457e5 d411 423b a1bd 18b00bd0f963 خبر خاکستری

در واقع، چون امام به دلیل محدودیت های اعمال شده از سوی رژیم نمی توانست به راحتی از رسانه هایی مانند مطبوعات یا تلویزیون استفاده کند، کاست بهترین وسیله برای انتقال پیام های صوتی ایشان بود. روزنامه نگاران اروپایی به خاطر همین نقش حیاتی و محوری، نهضت امام خمینی را انقلاب کاست نامیده اند.

مساجد

مساجد و مجالس مذهبی از دیگر نهادهای واسطه بین رهبرانقلاب و مردم بودند و نقش مهمی در شکل گیری مبارزه با نظام و نیز زمینه سازی برای گسترش حرکت های انسانی و توسعه داشتند. در دوران انقلاب اسلامی می‌توان اذعان داشت که «نخستین جرقه‌های انقلاب سال‌های 1340 و 1341 با بیانات امام خمینی (ره) از پنجره اطلاعات زده شد و مسجد اعظم و مدرسه فیضیه قم بستر اصلی این امر را فراهم کرد. حرکت . .

امام خمینی (ره) به خوبی به اهمیت این موضوع واقف بودند و به همین دلیل مبارزه خود را با ایراد سخنرانی در مساجد آغاز کردند. او معتقد بود که مسجد مرکز تبلیغات است. در آغاز اسلام نهضت ها، لشکریان و مسجدی از این مساجد گسترش یافت، مرکز تبلیغ احکام سیاسی اسلام، مسجد است.

3fe3162e e502 4fa4 a193 d065b7e5bfa6 خبر خاکستری

در واقع مسجد همیشه مکانی پویا برای فعالیت های سیاسی بوده است، اما کارکرد انتخاباتی آن در ایام مذهبی از جمله محرم و صفر تشدید شده و به کانون اصلی افشاگری های روحانیت علیه نظام و همچنین توزیع اعلامیه تبدیل شده است. و نوارهای سیاسی بسیاری از مردمی که این روزها به مناسبت مراسم خاص به مساجد می رفتند، علاوه بر تقویت اندیشه های دینی خود، از اوضاع سیاسی کشور نیز آگاه بودند. علاوه بر این، مساجد محل مناسبی برای شناخت مردم و تربیت شخصیت های مبارز و انقلابی بود.

مسجد هدایت تهران، مسجد گوبا، مسجد جامع کرج و مسجد امام علی (ع) اصفهان تنها چند نمونه از مساجد فعال و پیشرو در این منطقه هستند. علاوه بر کارکرد مساجد در جهت اطلاع رسانی و آگاهی بخشی، منبرها نیز از دیگر رسانه های مرتبط با مساجد محسوب می شوند. روحانیون در سخنرانی های حضوری خود علاوه بر ایراد سخنرانی های مذهبی و تقویت باورهای مردمی، از سخنرانی های آموزنده برای افشای جنایات رژیم شاه استفاده می کنند.

پیام ها و شب نامه ها

یکی دیگر از ابزارهای رسانه ای که در دوران انقلاب به کمک انقلابیون آمد و بیانات روشنگرانه و عدالت خواهانه امام خمینی (ره) را به مردم قانون خواه و حقیقت جو در شهرهای مختلف ایران منتقل کرد روزنه های امید، استقلال و آزادی را گشود. . بر مردم آشکار بود که این گشایش ها زمینه ساز طلوع انقلاب اسلامی و نقش اعلامیه ها و شب نامه ها بود که در آن بسیاری از مردم جان خود را به عنوان با ارزش ترین دارایی در راستای اخلاص فدا کردند نه پیام هایی که بعداً منتشر شد. پایه های بزرگ ترین انقلاب قرن برای رسیدن به جامعه ای عادلانه.

597177bb d0a6 4a5d aafd 50bfe55828f9 خبر خاکستری

در نهضت انقلاب اسلامی، اعلامیه هایی حاوی مطالب مختلف سیاسی از جمله پیام های امام خمینی یا شعارهای سیاسی دعوت به مبارزه بود که توسط مردم و گروه های مختلف معترض چاپ و توزیع می شد و یا بر دیوار منازل و مساجد چسبانده می شد. . همچنین با مزایایی مانند هزینه کم، حمل و نقل سریع و آسان و قابلیت تکرار فراوان، به محیطی گسترده در بین افراد تبدیل شده است.

به هر حال انقلاب اسلامی ایران با تمام وجود به میدان آمد تا پیروزی خود را در 22 باخمن 57 جشن بگیرد. یکی از سلاح های قدرتمند در پیروزی انقلاب اسلامی، ابزارهای رسانه ای بود که به اندازه ابزارهای کوچک مؤثر بود. در برابر سازهای مدرن آن روزها. امروزه نشان داده شده است که فضای رسانه ای نیازمند تلاش انقلابی و حرکتی برای مبارزه با غول های رسانه ای جهان است که در میدان نبرد نرم قلب و ذهن افراد جامعه را لمس می کند و با این ابزار آرمان های این انقلاب که مردم را به خود جذب می کند متحول می کند. به یک کشور، سی و نه سال پیش، در گفتمان جهانی.

وقتی دیوار رسانه ای می شود/ نقش گرافیتی در انقلاب

نقاشی دیواری مبنای تاریخی دارد. از دوران باستان و پیش از تاریخ وجود داشته است و بشر از نقاشی های دیواری برای انتقال پیام استفاده می کرده است. در ایران حکاکی‌های زیادی روی صخره‌ها، کوه‌ها و دیواره‌های غار وجود دارد و این نشان می‌دهد که مردم نگران انتقال پیام بوده‌اند و این کار را از طریق دیوار انجام می‌دهند.

در همین راستا رسانه هایی برای تداوم اهداف نهضت انقلاب اسلامی ایجاد شد و در دیوارهای شهرهای مختلف کشور زمینه درج شعارهای انقلابی، اعلامیه ها و تصاویر رهبر انقلاب اسلامی، امام خمینی(ره) و امام خمینی(ره) فراهم شد. موارد مشابه دیگر

bfdf1e7b 6f93 447c 9427 87620d3987ce خبر خاکستری

محتوا هر کدام معنایی خاص و پیامی متفاوت داشت. شعارهایی در حمایت از رهبر معظم انقلاب و تبیین اهداف نهضت عمومی و ابراز انزجار و انتقاد از نمایش رژیم ستمشاهی پهلوی.

گاهی مردم از طریق این دیوارنویسی ها و یا نصب اعلامیه های مختلف (مانند دستورات امام خمینی، راهپیمایی ها و راهپیمایی ها و شهادت انقلابیون) از آخرین وقایع انقلاب مطلع شده اند.

انتقال متن و پیام گرافیتی توسط مردمی که با او در بین اقشار مختلف مردم ملاقات کردند، به عنوان حلقه مکمل این رسانه، نقش بسزایی در انتقال پیام انقلاب به مردم مناطق مختلف داشت. کشور.

نقاشی های دیواری در طول تاریخ در انقلاب اسلامی نقش داشته است. پیام های امام را روی دیوار می نوشتند و بعد مثل شعار بر سر زبان ها می افتاد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید