نمایش «چپ-راست» مجوز مشمول اصلاحات/ چرا غلات درشت قانون را رعایت نمی کنند؟

ساعت: 13:19
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۰۹/۲۹
کد خبر: 1793615

گزارش دانا به بهانه حواشی پیش از اکران «چپ راست»؛

فیلم «چپ راست» به تهیه کنندگی منوچهر محمدی با اصلاحاتی از سوی دولت قبل پروانه نمایش دریافت کرد و حالا بدون پیروی از هیچ یک از این تغییرات، قصد اکران این فیلم را دارد.

به گزارش خبرنگار فرهنگی شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ اکران فیلم چپ راست بدون اصلاح ممنوع است. محمدرضا فرج، مدیرکل فیلم و نظارت بر اکران سازمان سینمایی توضیح می دهد که این فیلم توسط شورای پروانه نمایش در دولت قبل اصلاح شد که برخی از آن پس از آن اصلاح نشده است. در صورت عدم انجام این تعدیل ها، مجوز معافیت صادر نخواهد شد.

فرجی می گوید: در جلسه روز شنبه 27 آذرماه با حضور منوچهر محمدی تهیه کننده این فیلم در دفتر معاونت نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی نیز به وی اعلام شد که تا زمان تصحیح فیلم. ، سازمان سینمایی پذیرفته نشده است و باید برای نمایش آن پس از اصلاحات اعلام شده برنامه ریزی شود، بنابراین تا زمانی که فیلم در شورای پروانه نمایش تصحیح و بررسی نشود، امکان نمایش این فیلم وجود ندارد.. »

پس از این دیدار بود که منوچهر محمدی تهیه کننده فیلم چپ راست در نامه ای کوبنده و پر از توهین و تهدید به وزیر ارشاد از وی خواست که حاضر به پرداخت هر گونه پولی در این زمینه باشد. در متن این نامه آمده است: آقای. دکتر اسماعیلی

من منوچهر محمدی با کارنامه روشن در سینمای ایران می گویم با اینکه مجوز اکران فیلم «چپ، راست» از وزارتخانه تحت امر شما را دارم اما جز دروغ و جعل چیزی برای جلوگیری از اکران ندیده ام. این فیلم به مدت دو هفته شواهد معتبری برای تایید این ادعا وجود دارد.

من و همکارانم چنین مدیریتی را جز در روزهای تلخ و غم انگیز سینمای ایران تصور نمی کنیم..

آنقدر شأن وزارت فرهنگ و ارشاد را تحقیر کردید که با آب هفت دریا پاک نمی شود..

بحث بر سر ناتوانی رهبری شما برای من تمام شد.

من از پرداخت نمی ترسم. امیدوارم شما که با زبان و پرچم داغ با اهل فرهنگ در را باز کرده اید آماده پرداخت باشید.»

فیلم “چپ راست” به کارگردانی حامد محمدی و تهیه کنندگی آقای پدر در روزهای پایانی پروانه نمایش توسط دولت اکران می شود. چرا که طبق مصوبه شورا وقت، بسیاری از نسخه نهایی و آماده اکران این فیلم با متن فیلمنامه همخوانی نداشت و نیاز به اصلاحاتی داشت و همان شورا مجوز نمایش را مشروط به اصلاحات داد.

حالا با گذشت دو سال از این جلسه و بدون هیچ اصلاحی، تهیه کننده مدعی است پروانه نمایش معتبر دارد و سازمان سینمایی وقت قانون شکنی می کند. به نظر می رسد آقای محمدی فراموش کرده است که این مجوز نمایش به شرط اصلاحات به او داده شده است و اتفاقاً فردی که این قانون را زیر پا گذاشته توصیه مجوز نمایش نیست.

اتفاقی که افتاده این است که برای افرادی مثل آقای محمدی سخت است که همه خانواده فیلم روال قانونی را طی کنند؟

چرا آقای منوچهر محمدی که زمانی مدیر نظارت و ارزیابی فیلم بود و بسیاری از آثار را تصحیح، ممیزی و توقیف کرده بود، حالا از فیلم پسرش ناراحت است؟ چرا برای برخی که گاه بر یک قاعده سینمایی تکیه کرده اند تصحیح و مصادره آثار دیگران – اطاعت و احترام به قانون و احترام به حیثیت دیگران و ادب در گفتار – اینقدر سخت و دشوار است؟

به نظر می رسد شورای 3 نفره سازمان سینمایی به تماشای مجدد فیلم هایی که قبل از اکران نیاز به اصلاح داشتند نشستند و در صورت عدم اصلاح، اجازه اکران داده نمی شد و اصلاحات را نپذیرفت.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید