نهضت امام حسین (ع) در کربلا جنبه مذهبی، سیاسی و حماسی داشت


ساعت: 10:28
تاریخ ارسال: 06/10/1401
کد خبر: 1894021

رئیس کانون شعرای آئینی استان قم با اشاره به اینکه از مداحان می خواهیم شعری را که پیام ندارد نخوانند، گفت: نهضت امام حسین(ع) در کربلا جنبه مذهبی، سیاسی و حماسی داشت و اربعین. یک جنبش سیاسی کلی است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از فردا پدرخوانده، استاد غلامرضا فلاح با اشاره به هدف امام حسین (ع) از قیام عاشورا در میزگرد نهضت عاشورا و اجتماع میلیونی اربعین حسینی که در پایگاه خبری تحلیلی قم فردا برگزار شد، اظهار داشت: در خصوص امام حسین (ع) و نهضت سیدالشهدا. ساخته شده برای قیام آنها حرکت دقیق حساب شده ای دادند و ما نمی توانیم حرکت را فقط برای یک گزینه و هدف تعیین کنیم.

نهضت امام حسین (ع) در کربلا جنبه مذهبی، سیاسی و حماسی داشت
وی ادامه داد: نهضت امام حسین (ع) در کربلا یک حرکت مذهبی، سیاسی و حماسی بود.
رئیس انجمن شاعران آیینی استان قم افزود: این حرکت بر این باور است که امام حسین (ع) در جهت امر به معروف و نهی از منکر و اصلاح امور امت اسلام و به دلیل اینکه ایشان پیشوا بودند حرکت کردند. از مسلمانان و شیعیان.
وی افزود: این حرکت سیاسی بود زیرا بعد از پیامبر (صلی الله علیه و آله) وصیت ایشان نادیده گرفته شد و حق امیرالمومنین (علیه السلام) با سیاست مبتنی بر فریب و عوام فریبی از بین رفت و کسانی که بر مسلمانان حکومت کردند. برای حکومت اسلامی مناسب نبودند.
استاد فلاح ادامه داد: معاویه مرد زیرک بود و عوام فریبی می کرد، اما یزید این گونه نبود و مورد نفرت مردم بود. پس مردم نامه ای به امام حسین (ع) نوشتند و او را دعوت کردند. امام هم دید که اگر فعالیت های یزید ادامه پیدا کند چیزی از اسلام باقی نمی ماند. امام حسین علیه السلام با اهل بیتش آمدند تا نگویند برای جنگ و حکومت آمده ام.
وی تصریح کرد: این یک حرکت حماسی بود زیرا وقتی حرکتی انجام می شود و خانواده و دوستان تهدید می شوند، بدیهی است که یک حرکت حماسی اتفاق می افتد و مردم برای خونریزی متحد می شوند. وقتی امام حسین (ع) به شهادت رسید، کار تازه شروع شده بود و این نوع دستگاه یزیدی را از بین بردند.
رئیس انجمن شاعران آیینی استان قم با اشاره به نقش هنرمندان به ویژه شاعران در ماندگاری و رواج واقعه عاشورا گفت: شعر رسانه آمیخته با هنر است و این موضوع بارها توسط مردم مطرح شده است. رهبر معظم انقلاب».

ماندگاری عاشورا و کربلا با شور و شعور و شعار
وی خاطرنشان کرد: سه گزینه مذهبی، سیاسی و حماسی را برای بعد نهضت امام حسین(ع) ذکر کرده ام. پیش از امت اسلامی سه گزینه دیگر وجود دارد که باید بعد از عاشورا و کربلا دنبال می شد. سه گزینه اشتیاق، هوش و شعار هستند. هر سه گزینه یک حرکت ناگهانی و یک حماس پایدار پس از عاشورا ایجاد می کند.
فلاح ادامه داد: شور حرکتی برخاسته از تعاملات درونی فرد است. شور انقلاب درونی ایجاد می کند کسانی که پیرو عترت حضرت زینب (سلام الله علیها) بودند، پیامبر کربلا که پیام عاشورا و امام حسین را ابلاغ کرد، باید خودشان را شکل می دادند. کسانی که در این عرصه هستند باید پیام عاشورا را در قالب های مختلف برسانند.

شعار هماساز برخاسته از شور و شعور است
گفت: هوش باید همراه این شور باشد. وقتی این دو با هم مخلوط می شوند، شعار ایجاد می شود. شعاری که از این دو می آید قطعا شعار حماس خواهد بود و اثری ماندگار ایجاد خواهد کرد.
رئیس کانون شاعران آئینی استان قم با اشاره به اینکه این وظیفه شاعران است، گفت: شاعر باید اثر شاعر را بخواند. مدا باید شعر و حدیث بخواند. اما آنچه در سازماندهی افراد تأثیر فوری دارد برگرفته از این 6 گزینه است.

f4be50a7 d5b5 4548 864c b4a3d731ff49 خبر خاکستری

از مداحان می خواهیم شعری که پیام ندارد را نخوانند
وی گفت: از برخی شاعران و مداحان می خواهیم شعری که پیام ندارد نخوانند. ما مخالف شعر احساسی نیستیم، محرم و صفر مربوط به شعر احساسی است، باید خوانده شود اما شعر پیام داشته باشد. شعر باید به مسائل امروزی بپردازد. اگر اینطور نباشد، مدات سکولار می شود. سکولار یعنی ربطی به سیاست ندارد. ما نمی توانیم این سوالات را نادیده بگیریم.

شاعران با پیام اثری خلق می کنند/ شعر ابزاری قدرتمند اجتماعی، سیاسی و مذهبی است
استاد فلا گفت: شاعران آیینی باید شعرها و آثاری بسازند که پیام داشته باشد وگرنه فقط شعر شریفی نیست، مطمئن باشید این کار را کرده ایم چون این مدا شعر مرا خواهد خواند. شعر یک رسانه قدرتمند اجتماعی، سیاسی و مذهبی است و شعار، چارچوب این موضوع است.
رئیس انجمن شاعران آیینی استان قم با اشاره به اقداماتی که باید انجام شود تا نسل جوان اهداف فرهنگ عاشورا را بشناسند و در این مسیر ثابت قدم باشند، گفت: باید تفسیری از فرهنگ عاشورا انجام شود. رهبر معظم انقلاب به جهاد اشاره کردند تا توضیح دهند که در این راستا نیز باید اتفاق بیفتد.

فرهنگ عاشورا باید تبیین شود
وی افزود: برای اینکه جوانان در این مسیر قرار بگیرند و به سمت فرهنگ عاشورا هدایت شوند و در این مسیر موفق باشند باید فرهنگ عاشورا تبیین شود. به این ترتیب می‌توان با استفاده از فعالیت‌های هنری مانند شعر، عکاسی و… انقلابی در وجود یک جوان ایجاد کرد.
پروفسور فلاح گفت: فرهنگ عاشورا نیاز به تبیین دارد، این یک نوع جهاد است و هنر در این فرهنگ نقش اولیه را دارد. هنر می تواند شعر، سرود، عکاسی، فیلم و غیره باشد که این شکل فرهنگی را می سازند.

اربعین یک حرکت سیاسی فراگیر است
وی با اشاره به اینکه اربعین یک حرکت سیاسی فراگیر است، افزود: یک سال است که دشمنان تلاش می کنند بین شیعه و سنی شکاف ایجاد کنند اما با یک حرکت اربعین همه این نقش ها از بین می رود.

کوم پایگاهی جدی برای شعر آیینی کشور است
رئیس کانون شاعران آئینی استان قم با اشاره به اینکه قم پایگاه جدی شعر آئینی کشور است، گفت: استاد مجاهدی در این راستا تلاش زیادی کرده است. شعر آیینی کوم یک گل سرسبد در کشور است.
وی ادامه داد: شعر یک رسانه است و رسانه هر لحظه و هر حرفه ای را تحت تاثیر قرار می دهد.
پروفسور فلاح افزود: همه ما وظیفه ای داریم. امروز تکلیف و مسئولیت ما روشن است و هیچ عذری پذیرفته نیست. بهترین راه استفاده از پیام های هدایت و وصیت نامه شهدا و بزرگان دین است.»
وی گفت: بسیاری از حوادثی که در اربعین و مجالس اهل بیت (ع) رخ می دهد، به خاطر عشق به امام حسین و عشق به عاشورا است. که امیدواریم این بنر را به دست ملا صاحب الزمان (عج) برسانند.


انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید