نوسانات قیمت خدمات مدرسه باعث نگرانی والدین/درد دریافت هزینه های اضافی در زمینه آموزش است


ساعت: 11:03
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۸/۱۵
کد خبر: 1908879

افزایش نرخ برخی از سرویس های مدارس در شهر کرمان گلایه والدین را در پی داشته است و در همین زمینه، مسئول مربوطه با بیان اینکه والدینی که از سرویس مدارس استفاده می کنند، اظهار داشت: این امر موجب شده است تا والدینی که از سرویس مدارس استفاده می کنند. در صورت داشتن شکایت می توانند از طریق کارگروه مربوطه اقدام کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از آرماند; با گذشت دو سال از شیوع بیماری کرونا، شاهد فعالیت مراکز آموزشی در سراسر کشور هستیم. در این شرایط یکی از دغدغه های والدین فرستادن فرزندانشان به مدرسه است و در این بین اکثر خانواده ها از سرویس مدارس استفاده می کنند.

اما باید فکر کنیم که علیرغم اعلام نرخنامه مصوب سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان، برخی از والدین گلایه داشتند که بر خلاف قیمت درج شده باید دو برابر قیمت خدمات را پرداخت کنند.

امینی یکی از مادران شاغل و دارای دو دانش آموز دختر در گفتگو با خبرنگار ما گفت: امروزه استفاده از سرویس مدارس برای خانواده ها مهم شده است.




شرکت های خدمات مدرسه باید لیست قیمت تعیین شده را رعایت کنند

وی بیان کرد: طبق تعرفه نامه مصوب برای هر یک از فرزندانم با احتساب مسافت تا 20 کیلومتر باید 484 هزار و 880 تومان بپردازم اما در عمل برای هر فرزند باید ماهانه 800 هزار تومان بپردازم.

امینی خاطرنشان کرد: دلیل این هزینه اضافی بر عهده هیچکس نیست و وقتی به آن اشاره می کنیم می گویند به دلیل دور بودن خانه از مدرسه است. آیا مسافت و مبالغ برای این منظور در لیست قیمت مصوب لحاظ نشده است؟

رضا میرزایی مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان در گفتگو با راه آرمان؛ وی در این خصوص با تاکید بر اینکه شرکت هایی که برای مدارس کار می کنند باید به نرخ اعلام شده احترام بگذارند، گفت: زمانی که شرکت ها با مدارس قرارداد می بندند مدرسه از اولیا پول می گیرد و طبق فهرست بها به شرکت پرداخت می کند.


مبالغ اضافی به شرکت ها نمی رسد. شرکت ها درصد معینی از هر دانش آموز دریافت می کنند

مدیرعامل سازمان مدیریت حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان ادامه داد: برخی از اولیا و شاید مدیران و مدیران مدارس با والدین هم عقیده هستند که با گرفتن قیمت بیشتر، دانش آموز را نزدیکتر می کنند؛ اما در این راستا با توجه به هزینه های بیشتر، دانش آموز را نزدیک تر می کنند. بنابراین اگر درصدی خارج از معیارهای مشخص شده به دست بیاورند از تعامل خودشان است.

وی با اشاره به ماده فوق تصریح کرد: از آنجایی که شرکتی که با مدرسه قرارداد می بندد و مدرسه وجه را از اولیا دریافت می کند و به حساب شرکت واریز می کند، باید طبق فهرست بها عمل کند و نمی تواند از فهرست بها خارج شود. تصمیم گرفت ببندد.

میرزایی با بیان اینکه ما نهاد نظارتی هستیم و مدارس و آموزش و پرورش کارفرما هستند، اظهار داشت: اگر مبلغی بالاتر از نرخ اعلامی اولیا پرداخت شود، آن مبلغ اضافی به دست شرکت نمی رسد. زیرا شرکت برای هر دانش آموز درصد مشخصی را می گیرد.


پیگیری افزایش قیمت سرویس مدارس در کارگروه مربوطه

همچنین محمد مهدی نژاد نایب رئیس سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان در گفتگو با راه آرمان; وی در این خصوص گفت: بر اساس تبصره 1 ماده 18 آیین نامه حمل و نقل دانش آموزی، نظارت بر عملکرد شرکت ها و دانش آموز رانندگان بر عهده کارفرما است. .

معاون تعمیر و نگهداری سازمان بار و مسافر شهرداری کرمان با اشاره به اینکه تاکنون گزارش های متعددی در خصوص افزایش قیمت سرویس مدارس دریافت کرده ایم و این گزارش ها را به کارفرما ارسال کرده ایم، گفت: در مدارس یک کارگروه متشکل از نماینده یا مدیر عامل شرکت، مجری مدرسه و نماینده انجمن اولیا و مربیان در این حوزه فعالیت می کند و در این زمینه با رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان نیز جلساتی داشتیم.

وی گفت: متأسفانه از سال 1397 سرویس مدارس رسمی وجود ندارد و به همین دلیل بسیاری از رانندگانی که مسئولیت سرویس مدارس را بر عهده داشتند برای جابجایی نیرو به شرکت های خصوصی در شهرک حضراء، کارخانه لاستیک بارز و … مراجعه می کنند. «آنها رانده شدند.




بیش از هفتاد درصد والدین خارج از قوانین با رانندگان مذاکره کرده اند

مهدی نژاد تصریح کرد: متاسفانه سه سال از شیوع بیماری کرونا می گذرد و بازگشایی مراکز آموزش و پرورش با مشکلاتی مواجه شده و این موضوع برای شهرداری، اولیای دانش آموزان و آموزش و پرورش سخت شده است.

معاون تعمیر و نگهداری سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان گفت: کارگروه ماده 18 بر اساس آیین نامه دانش آموزی است که بین وزارت آموزش و پرورش و وزارت کشور تهیه شده و دستورالعمل اجرایی به آموزش و پرورش پیشنهادهایی دادیم تا حل بحران سرویس مدارس مثلا خرید وانت با تخصیص اعتبار از موسسات و پیگیری برای گرفتن سهمیه از تهران اما این پیشنهاد تاکنون اجرایی نشده است.

وی گفت: مشکلی که وجود دارد این است که برخی والدین خارج از مقررات و چارچوب قوانین با رانندگان مذاکره کرده اند و وقتی این اقدام انجام می شود راننده قیمت بالایی می دهد که اگر شرایط را بررسی کنیم بیش از این است. 70 درصد والدین این مسیر را طی کرده‌اند و قطعاً هیچ کاری نمی‌توانیم برای افرادی که این کار را انجام داده‌اند انجام دهیم.




نقض خدمات مدارس شرکتی ممکن است پیگرد قانونی داشته باشد

مهدی نژاد تصریح کرد: والدینی که با شرکت های ما آمدند؛ اگر شکایتی داشته باشند می توانند از طریق کارگروه فوق اقدام کنند و اگر تخلفی رخ داده است خود مدرسه باید آن تخلف را کتباً به مرجع صدور مجوز و کارگروه ماده 18 ارسال کند تا ما بتوانیم موضوع را بررسی کنیم و ما ما با قانون و مقررات سازمان سر و کار داریم و اگر کارگروه تصمیم به ابطال مجوز یک فرد بگیرد، قطعا این اتفاق خواهد افتاد.

معاون پشتیبانی سازمان حمل و نقل بار و مسافر شهرداری کرمان گفت: موضوع دیگری که اولیا باید در نظر داشته باشند این است که دانش آموزانی که تا 24 شهریور ثبت نام کرده اند از شرایط فهرست بها اعلام شده و حتی در آخرین جلسه کارگروه بهره مند شوند. گروه ماده 18 تصویب و تاریخ تعیین شده تا 30 شهریور تمدید شد.

وی گفت: فکر می کنم دانشجویانی که دچار مشکل شده اند کسانی هستند که تصمیم گرفته اند بعد از 30 شهریور سرویس بگیرند و به دلیل نبود خودرو راننده قیمت گذاری شده است.

مهدی نژاد خاطرنشان کرد: برخی از شرکت های سرویس مدارس بیش از 25 هزار دانش آموز را ساماندهی کرده اند و البته تعدادی خودرو آزاد سواری و آزاد نیز هستند که مجوز ندارند و از تعداد چرخ آزاد اطلاعی نداریم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید