نگاهمان به تولید و صادرات باید تغییر کند/ شایسته سالاری و نخبه گرایی باید در دولت نهادینه شود

ساعت: 20:56
تاریخ انتشار: ۱۳۰۰/۱۰/۰۴
کد خبر: 1794958

این استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه نیازمند مدیران نخبه و توانمند هستیم، گفت: در حوزه تولید و صادرات باید نگاه خود را تغییر دهیم و بر اساس منویات رهبری عمل کنیم.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ شاهین صادقی نسب در گفت و گو با خبرنگار کوم فردا با اشاره به اهمیت شایسته سالاری در کشور اظهار داشت: در حوزه شایسته سالاری باید به این سوال پاسخ دهیم که چرا همیشه حامیان نظام در این زمینه صحبت و اظهار نظر می کنند. حوزه؟
وی ادامه داد: برای درک بهتر این موضوع نگاهی به شرایط کنونی کشور بیندازیم. اما در شرایط کنونی کشورمان به دلیل مشکلاتی که در دولت قبل وجود داشت، سختی ها و مشکلاتی انباشته شده ایم که دولت قصد دارد آنها را حل کند.
صادقی نسب با بیان اینکه بحث اقتصاد و سیاست خارجی سرلوحه قرار دارد، تاکید کرد: رهبر معظم انقلاب سال هاست در سخنان خود بر موضوع تولید ملی و اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و دلیل آن هم این است که ما متوجه این موضوع شده ایم. مسئله. ما دیگر نمی توانیم با خام فروشی کشور را اداره کنیم و نیازمند اقتصاد مولد و جهش اساسی برای توسعه و پیشرفت هستیم.

نگاه به تولید داخلی و صادرات باید تعدیل شود

وی گفت: اقتصاد مقاومتی که رهبر انقلاب از آن صحبت می کنند، اقتصاد مقاومتی در صادرات است، باید از ظرفیت تولیدی کشور استفاده کرد تا بتوانیم صادرات گسترده ای به دنیا داشته باشیم.
این استاد دانشگاه تهران افزود: در این زمینه برخی مسئولان معتقدند صادرات به معنای صادرات محصول نهایی است در حالی که موضوع بسیار بزرگتر از این نگاه است.
کشورهای توسعه یافته بر اساس مزیت های رقابتی خود که از تحقیقات کاربری اراضی و نگاه عمیق به منابع کشور ناشی می شود، قابلیت ها را شناسایی می کنند و در این زمینه ها به طور هدفمند تولید را تحریک می کنند، اما اینها تنها محصولات نهایی و واسطه ای نیستند.
وی افزود: به عنوان مثال در صنعت خودروسازی قطعات مختلف خودرو را از نقاط مختلف تامین می کنند و اینطور نیست که این شرکت ها 100 درصد تولید خود را استفاده کنند، بنابراین کشورهای مختلف بر اساس توانمندی های خود بر تولید قطعات خودروهای مختلف تمرکز می کنند. “
صادقی نسب گفت: اگر مجموعه خوبی از شرکت های لاستیک و قطعه سازی داشته باشیم، صادرات ما به صنعت خودرو بسیار بیشتر از گذشته می شود و عملا باید به گونه ای تولید کنیم که دنیا بدون تولیدات کشورمان معیوب باشد.
وی ادامه داد: رهبر معظم انقلاب به این مهم توجه خوبی دارند و همواره بر این تولید تاکید زیادی دارند.
این استاد دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: این نگاه و آمادگی کشور برای گذار به تولید قطعا نیازمند یک بخش عمومی و دولتی قوی است. در واقع، این بخش دولتی قوی یک بخش خصوصی قوی می سازد.

شایسته سالاری و نخبه گرایی باید در حکومت نهادینه شود

وی با بیان اینکه توسعه و پیشرفت کشور در سایه شایسته سالاری محقق می شود و این موضوع را در کشورهای پیشرفته به خوبی می بینیم، گفت: اساساً به سمت شایسته سالاری و نخبه گرایی حرکت کرده ایم.

صادقی نسب گفت: در بخش دولتی و دولتی این موضوع جدی گرفته نمی شود، به عبارتی در بسیاری از موارد رعایت نمی شود زیرا دلیل اصلی آن درآمدهای نفتی بود و در واقع ناکارآمدی ها را با فروش نفت جبران کردیم. “
وی ادامه داد: یکی از دلایلی که کشور در سال های اخیر دچار آسیب های اقتصادی شده این بوده است که کشور صادرات نفت و پتروشیمی زیادی نداشته و درآمدی برای پوشش این ناکارآمدی نداشته است.
استاد دانشگاه تهران با بیان اینکه نفت دیگر جایی در جهان پیشرو نخواهد داشت و باید با شایسته سالاری به سمت نفت حرکت کنیم، گفت: در این مسیر باید منویات رهبری را دنبال کنیم و به اوج تولید برسیم. بخشی که می تواند توسط افراد ماهر اداره شود.
وی ادامه داد: دولت انقلابی آیت الله رئیسی امیدهای بسیاری را در دل مردم ایجاد کرده است و بسیاری از مردم معتقدند آیت الله رئیسی می تواند کارهای خوبی برای کشور انجام دهد. علاوه بر این، جبهه انقلاب از این دولت حمایت می کند، اما این نباید باعث شود: «اینکه ما انتقاد نکنیم، چون نقد دلسوزانه ما بهترین پشتوانه است.
صادقی نسب تاکید کرد: نمی توان با شعار کشور را اداره کرد و باید از افراد عمل گرا و تحول گرا استفاده کرد. نقدی که امروز به دولت داریم این است که موفقیت دولت، موفقیت نظام است و تا زمانی که شایسته سالاری در کشور نباشد، این امکان پذیر نیست. کشور باید نهادینه شود.
وی خاطرنشان کرد: انتقادهایی به کیفیت مدیران اقتصادی دولت وجود دارد و در این زمینه دولت باید اقدامات اساسی را انجام دهد چرا که بسته اقتصادی که برای بورس تهیه شده یک بسته سیاسی و نمایشی است و به ضرر اقتصاد کشور است؛ بنابراین باید در این زمینه اقدامات اساسی انجام شود. از طرفی با کسری بودجه ای که ایجاد می شود دو برابر از جیب مردم برداشته می شود اما باید جلوی این ناکارآمدی گرفته شود و به انتخاب افراد بیشتر توجه شود.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید