نگاهی به اشتراکات بعثت پیامبر و انقلاب اسلامی


ساعت: 15:49
تاریخ انتشار: 14/14/1400
کد خبر: 1813034

حجت الاسلام گوشول با یادآوری عبارت قرآنی «جاهلیه الاولی» به معنای جاهلیت اول، دلیل بر احتمال وجود جاهلیت در دوره های بعد می داند، چنان که در روایاتی که من دارم آمده است. جاهلیت الاولی -زمان(عج) با جاهلیت صنعتی و مدرن مبارزه خواهند کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ حجت الاسلام مجید گشول در گفتگو با خبرنگار صاحب نیوز اظهار داشت: همان گونه که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برای مبارزه با جهل، عبادت کتاب و حکمت، بیداری مردم و رهایی جامعه از ظلم و ستم به هیجان آمده بود، اسلام انقلابی نیز هست. بر اساس اهداف اسلامی و اهداف پیامبران برای مبارزه با ظلم و فساد و تباهی و پیروی از راه اسلامی شکل گرفته است.

این کارشناس مذهبی وجوه اشتراک بعثت پیامبر(ص) و انقلاب اسلامی را بیان می کند و می گوید: هر دو مخالف ظلم و فساد هستند و هر دو برای تحریک و بیداری مردم، رفع فساد و بیداری جامعه بشری طراحی شده اند. قیام، قیام، جنبش و مردم برای قیام علیه ظلم و فساد. انقلاب اسلامی هم همینطور.

وی گفت: هدف انقلاب اسلامی ایران ایجاد بیداری اسلامی در جهان اسلام و بیداری در جهان بشر در برابر قدرت های استعماری است که می خواهند ملت ها را بخوابانند و منافع آنها را غارت کنند.

حجت الاسلام گشول با اشاره به تاریخ اولیه اسلام می گوید: در زمان پیامبر(ص) سران مشرک مخالف اسلام بودند، زیرا می خواستند از منافع خود دفاع کنند و اسلام را مخالف منافع خود می دیدند. برای غارت منابع و ثروت کشورهای اسلامی، اما احیای اسلامی ایجاد شده توسط انقلاب اسلامی و جریان مقاومت در مقابل این جبهه است و می خواهد دست دزدان را قطع کند، لذا همان رویارویی پیامبر و جهل به آن روز انقلاب اسلامی در برابر استکبار و ظلم جهانی برپا شده است.

این کارشناس مذهبی با یادآوری عبارت قرآنی «جاهلیة الاولی» که به معنای جاهلیت اول است، دلیل بر این می داند که در دوره های بعد ممکن است جاهلی وجود داشته باشد، چنان که در داستان هایی آمده است که امام زمان (عج) عصر – عجل الله تعالی فرجه – با جهل صنعتی و مدرن می جنگند.

وی گفت: جاهلیت امروزی شیک، جذاب و مجلل است و در ظاهر با پیشرفت صنعتی و فناوری همراه است، اما در باطن فساد، تخریب و تجاوز اخلاقی وجود دارد.

حجت الاسلام گشول گفت: جاهلیت ابعاد مختلفی دارد به عنوان مثال عبارت «ظن جهل» در قرآن کریم به جهل عقلی اشاره دارد و عبارت «اهمیت جاهلیت» در قرآن به نابینایی اشاره دارد. تعصبات قومی و نژادی، ابعاد دیگری نیز از جاهلیت وجود دارد. نگاه انسان به رفتارهای عینی و عملی و هر آنچه که مبتنی بر ارزش‌ها و حکمت‌های اسلامی نباشد، آغاز می‌شود که نمونه‌های آن امروزه جهل در گفتار، رفتار، پوشش و… شخصیت، سبک زندگی، تعاملات بین المللی و غیره.

این کارشناس دینی تاکید کرد: اسلام می خواهد این جهل را در همه ابعاد آن ریشه کن کند و به جای آن علم، حکمت، دانش، بصیرت صحیح و رفتار صحیح را در همه زمان ها و دوره های زمان امام زمان(عج) جایگزین کند. هدف این است که مردم را از ظلمات جهل بیرون بیاوریم و به سوی نور و حکمت و علم و علم درست و عمل صالح سوق دهیم.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید