نگاهی دیگر به میانجیگری ترکیه در جنگ اوکراین


ساعت: 14:23
تاریخ انتشار: 1401/01/10
کد خبر: 1818504

اگرچه اعضای هیئت های دیپلماتیک روسیه و اوکراین در سطح بالایی نیستند، اما اردوغان شخصا برای تایید نقش خود به عنوان آغازگر مذاکرات حضور دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش آناج-گروه ترکیه و قفقاز؛ هیئت های مسکو و کیف بار دیگر به ترکیه سفر کردند تا بنشینند و درباره پایان جنگ مذاکره کنند.

رسانه های تحت پوشش حزب عدالت و توسعه اردوغان و دولت اردوغان طبق معمول تصویری اغراق آمیز از این رویداد به تصویر کشیدند و وانمود کردند که به دلیل نقش مهم تیم اردوغان همه چیز در کوتاه مدت به خوبی و خوشی پیش می رود. برای به پایان رساندن. اگرچه اعضای هیئت های دیپلماتیک روسیه و اوکراین در سطح بالایی نیستند، اما اردوغان شخصا برای تایید نقش خود به عنوان آغازگر مذاکرات حضور دارد.

اردوغان در آغاز مذاکرات بین هیئت های روسیه و اوکراین درباره آتش بس در کاخ دالما استانبول گفت: ما معتقدیم که دستیابی به صلح عادلانه بازنده نخواهد بود و همه برنده خواهند شد. ادامه درگیری به نفع کسی نیست.»


ترکیه، اوکراین، روسیه،

اردوغان افزود: ما با رویکردی منصفانه نشان دادیم که از حقوق، قوانین و حساسیت های روسیه و اوکراین در همه زمینه های بین المللی دفاع می کنیم. وی افزود: ترکیه به عنوان کشوری که شاهد حوادث تلخ و نگران‌کننده متعددی در منطقه بوده، تلاش می‌کند از وقوع چنین حادثه‌ای در دریای سیاه شمالی جلوگیری کند.

رئیس جمهور ترکیه همچنین ابراز امیدواری کرد که هیئت های دو کشور امروز در استانبول به توافق اولیه ای دست یابند که زمینه را برای گفت وگو بین سران روسیه و اوکراین فراهم کند.

اردوغان گفت که آماده میزبانی این نشست است و از پوتین و زلنسکی خواست تا در ترکیه برای نهایی کردن توافق با یکدیگر دیدار کنند.


سخنرانی معنادار لاوروف

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای پایان دادن به جنگ بین روسیه و اوکراین ابراز امیدواری کرده است، اما به نظر نمی رسد مسکو امید زیادی به موفقیت مذاکرات استانبول نداشته باشد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه دیروز درباره مذاکرات آتش بس با اوکراین گفت: امیدواریم مذاکرات رو در رو بین روسیه و اوکراین در استانبول موفقیت آمیز باشد. قبلاً توافق شده بود که در استانبول ملاقات کنیم. این یک موقعیت جغرافیایی مناسب برای هر دو طرف است. اما من می خواهم تکرار کنم، البته، ما آماده خواهیم بود تا مکان های دیگر، از جمله بلگراد را کشف کنیم.


ترکیه، اوکراین، روسیه،

وی افزود: روسیه آماده است تا شهرهای دیگر از جمله بلگراد را برای گفتگوهای آتی با اوکراین در نظر بگیرد. مذاکرات باید مورد قبول هر دو هیأت باشد، سه دور اول گفتگوهای حضوری در بلاروس انجام شد و سپس دیدارهای حضوری از نظر فنی به حالت تعلیق درآمد. “مشکلات زیادی در طول سال ها انباشته شده است، بنابراین فقط با هم ملاقات کنید و درباره آنچه فکر می کنید صحبت کنید و آنچه فکر می کنم نتیجه معکوس خواهد داشت.”


موضع قاطع اوکراین

لاوروف در حالی صحبت کرد که ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین خواستار تحریم های بیشتر علیه روسیه شد.

دیمیتری کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین نیز اعلام کرد که در نشست استانبول حداقل خواسته های آنها راه حلی برای مشکلات بشردوستانه و حداکثر آن آتش بس و توافق پایدار خواهد بود.

وی افزود: «رئیس جمهور ما دستورات بسیار روشنی به هیئت داده است. ما برای مردم، زمین و دولت معامله نخواهیم کرد. موضع ما محکم است و این قدرت ناشی از قوانین بین‌المللی، ارتش اوکراین، تحریم‌های بین‌المللی علیه روسیه و سلاح‌هایی است که برای محافظت از ما به اوکراین منتقل می‌شود.

کولبا همچنین تاکید کرد که موضوع همه پرسی در مذاکرات ترکیه مطرح نخواهد شد و برگزاری همه پرسی درباره سرنوشت مناطق مختلف یک موضوع داخلی اوکراین است.


منافع مشترک ترکیه

ماجرای حمله روسیه به اوکراین به یکی از موضوعات مهم در سیاست خارجی ترکیه تبدیل شده است و مجموعه ای ترکیبی از منافع در این مورد برای ترکیه مهم بوده است.

عضویت ترکیه در ناتو و فروش 18 هواپیمای بدون سرنشین ساخت ترکیه به اوکراین، تلاش برای تبدیل کریمه و تاتارها به موضوع هویتی بسیار مهم در کنار مسائل مهمی مانند جغرافیای دریای سیاه و کشف چندین میدان گازی در استان های ساحلی ترکیه. . او بیش از هر زمان دیگری مسئله اوکراین را برای ترکیه مطرح کرد.


ترکیه، اوکراین، روسیه،

حساسیت ویژه روابط ترکیه و روسیه در زمینه هایی مانند انرژی (ترکیش استریم و نیروگاه هسته ای آکویو)، صنایع دفاعی (اس 400 و امکان خرید تجهیزات هوایی)، درآمد بالای گردشگری ترکیه از سفر 4 میلیون گردشگر روسی، فعالیت ده ها پیمانکار عقب نشینی از روسیه و همچنین اهمیت نقش پوتین در پیروزی های مشترک اردوغان و علی اف، تیم اردوغان را بر آن داشت تا گام های دقیقی برای حفظ تعادل بین روسیه و غرب بردارد.

در نهایت، اختلافات جدی روسیه و اوکراین نشان می دهد که امکان دستیابی به توافق کامل در میان مدت وجود ندارد و نتیجه نهایی احتمالا چیزی در سطح آتش بس اولیه خواهد بود.

اما واقعیت این است که روح مذاکره در استانبول و آنکارا برای تیم اردوغان بسیار مهم است و فارغ از اینکه چه دستاوردها و نتایجی حاصل شود، دستگاه دیپلماسی ترکیه به دنبال این نوع ورود و خروج دیپلماتیک است. به ایفای نقش میانجی در مناقشات منطقه ای و بین المللی، علاوه بر منافع مشخص شده در این گزارش، ادامه دهید.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید