نگاه دغدغه مند نیازمندان جامعه به طرح نهضت مسکن


ساعت: 10:53
تاریخ انتشار: ۱۳۰۱/۰۵/۲۷
کد خبر: 1890778

پس از تلاش نمایندگان مجلس، با تصویب قانون نهضت ملی مسکن، دولت ملزم به ساخت یک میلیون واحد مسکونی در سال شد که متاسفانه اجرای این قانون از ابتدا با چالش هایی مواجه شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش مرصاد نیوز، یکی از مشکلاتی که عموم مردم به ویژه اقشار کم درآمد و جوانان با آن مواجه هستند، مقوله تامین مسکن است که متاسفانه در دولت قبل مورد بی توجهی قرار گرفت و این عدم توجه دولت قبل مردم را با مشکلات جدی مواجه کرده است. جامعه به جایی رسیده است که اکنون شاهد افزایش اجاره بهای مسکن و رکود بازار مسکن هستیم.

خوشبختانه یکی از اقدامات خوب نمایندگان مجلس تصویب قانون نهضت ملی مسکن است که پس از آن دولت موظف به ساخت سالانه یک میلیون واحد مسکونی است اما به دلایلی از جمله کمبود زمین و مشکلات موجود در آن. در برخی استان ها از جمله کرمانشاه و همچنین تامین اعتبارات شاهد پیشرفت این پروژه و اجرای قانون مذکور نبوده ایم.


بی پاسخی مسئولان راه و شهرسازی استان کرمانشاه

اگرچه اداره کل راه و شهرسازی مسئولیت اجرای قانون نهضت ملی مسکن در استان ها را برعهده دارد، اما پیگیری های مکرر خبرنگار مرصاد نیوز برای اطلاع از آخرین اجرای قانون نهضت ملی مسکن نتیجه ای نداشت. و مسئولان این اداره کل در استان کرمانشاه پاسخی ندادند، هرچند پیش از این معاون عمران و مسکن شهری اداره کل راه و شهرسازی استان از کمبود زمین در کرمانشاه صحبت کرده و سعی در پیگیری آن داشته است.


طرح نهضت مسکن در برخی استان های کشور فاقد پیشرفت فیزیکی است/نیاز به همکاری بانک ها در پرداخت تسهیلات مذکور

اسماعیل حسین زهی در گفتگو با خبرنگار مرصاد اظهار داشت: رئیس جمهور در دو تا سه هفته گذشته در خصوص اجرای قانون نهضت ملی مسکن به دستگاه های اجرایی هشدار داد که زمین های مازاد خود را در اختیار راه و شهرسازی قرار دهند.

وی افزود: در برخی استان ها پروژه های پیش بینی شده در قانون نهضت ملی مسکن پیشرفت خوبی دارد اما در برخی استان ها پیشرفت فیزیکی نداشته و یا حتی این طرح شروع نشده است.


452624de ffd5 43a3 a716 083b2e445196 خبر خاکستری

حسین زهی اظهار داشت: با توجه به ثبت نام بیش از پنج هزار متقاضی نهضت ملی مسکن، قرار بود تا پایان سال جاری حداقل دو میلیون و 500 هزار واحد مسکونی در قالب قانون مذکور تحویل داده شود.

یکی از اعضای کمیته ساختمان شورای اسلامی خاطرنشان کرد: متاسفانه برخی از پروژه های نهضت ملی مسکن حداکثر 30 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

حسین زهی اظهار داشت: امیدواریم قانون نهضت ملی مسکن که رئیس جمهور و وزیر راه و شهرسازی در حال انجام آن هستند به زودی اجرایی شود وگرنه همکاری بانک ها ضروری است و آنها نیز وارد این امر شوند. مسئله.

وی افزود: همچنین باید برای تامین مسکن متقاضیانی که تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند نیز اقداماتی انجام شود.


آغاز عملیات اجرایی 2 هزار واحد مسکونی در شهرهای زیر 100 هزار نفر در کرمانشاه

الا خدادادی در گفتگو با خبرنگار مرصاد شمس اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت به عنوان کارگزار وزارت راه و شهرسازی در اجرای پروژه های ملی فعال است. جنبش مسکن

وی افزود: در استان کرمانشاه در 31 شهر از بین داوطلبان طرح نهضت ملی مسکن، ثبت نام در هفت مرحله انجام شد که از این تعداد 30 شهر جزو شهرهای زیر 100 هزار نفر جمعیت هستند.

خدادادی بیان کرد: در مراحل ثبت نام یک تا پنج، پس از فیلتر شدن متقاضیان طی مرحله اول، در 9 شهر، زمینی به مساحت 9.1 هکتار از سوی اداره کل راه و شهرسازی تامین و در اختیار بنیاد مسکن قرار گرفت و طرح طراحی شد. محل اجرای پروژه ها در این زمین ها انجام می شود.


d4bc692f e9fa 48ea bf35 3158f98ef9cf خبر خاکستری

مدیرکل بنیاد مسکن استان کرمانشاه گفت: عملیات اجرایی دو هزار واحد مسکونی در اراضی مذکور آغاز شده و با توجه به شهرهای مختلف شامل آماده سازی محل، شمع بندی، پی سازی، ستون و سقف است.

خدادادی تصریح کرد: در فاز ششم و هفتم تعداد ثبت نام کنندگان در 30 شهرستان زیر 100 هزار نفر 62 هزار نفر است و ارسال و بارگذاری مدارک متقاضیان واجد شرایط به سامانه ها انجام شده و توسط بیست و چهارم این ماه بیش از 15 هزار متقاضی برای تایید نهایی درخواست ارسال می کنند.

وی افزود: مراحل واگذاری زمین برای متقاضیان برای تایید نهایی در شهرهای ثبت شده توسط اداره کل راه و شهرسازی در حال پیگیری است و همچنین مراحل طراحی پروژه در شهرهایی که زمین مناسب ایمن سازی و به بنیاد مسکن واگذار شده است در حال انجام است.

هدادی خاطرنشان کرد: میزان تسهیلات در نظر گرفته شده برای ساخت واحدهای مسکونی در قالب قانون نهضت ملی مسکن، پرداخت 300 میلیون تومان به ازای هر واحد است که در مراحل اجرای پروژه پس از انعقاد قرارداد تسهیلات قابل دریافت است. با بانک و مابقی هزینه ساخت باید توسط متقاضیان به صورت مرحله ای و در مدت زمان ساخت 24 ماهه تامین شود.

من گزارش میدم مرصادنیوزتصویب قانون ملی مسکن بارقه ای از امید را در دل نیازمندان و نیازمندان جامعه ایجاد کرد که پس از سال ها بی خانمانی صاحب خانه شوند. بر این اساس، متولیان امر باید برای تحقق این امید تلاش بیشتری کنند.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید