نگرانی آمریکا از اتحاد چین با روسیه

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد: پکن مدعی بی طرفی است، اما رفتارش نشان می دهد که همچنان در حال توسعه روابط نزدیک با روسیه است.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: آمریکا و اروپا به چین درباره عواقب کمک های نظامی به روسیه در جنگ این کشور علیه اوکراین یا کمک به این کشور با دور زدن تحریم ها هشدار داده اند.

ایالات متحده با تاکید بر اینکه واشنگتن به دقت فعالیت های پکن را زیر نظر دارد، خاطرنشان کرد که کسانی که در این جنگ با مسکو طرف می شوند، به ناچار خود را در سمت اشتباه تاریخ خواهند دید.

نظام دیپلماتیک آمریکا مدعی است: جهان نظاره گر است که کدام کشورها از اصول اساسی آزادی، خودمختاری و حاکمیت دفاع می کنند و کدام کشورها به میل خود و بدون هیچ گونه تحریک اوکراین در جنگی از پیش طراحی شده علیه روسیه در کنار روسیه قرار می گیرند. آنها در کنار کشور راه اندازی شده قرار می گیرند یا در نتیجه به طور ضمنی از مسکو حمایت می کنند.

به گزارش ایرنا، این اظهارات در حالی مطرح شد که آمریکا و کشورهای غربی در واکنش به عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین تاکنون تحریم های گسترده ای را علیه مسکو اعمال کرده و میلیاردها دلار تسلیحات و تجهیزات نظامی به کیف ارسال کرده اند.

در 21 فوریه 2022 (2 مارس 1400)، رئیس جمهور روسیه استقلال جمهوری های خلق دونتسک و لوهانسک در منطقه دونباس را به رسمیت شناخت و از بی توجهی غرب به نگرانی های امنیتی مسکو انتقاد کرد.

پوتین سه روز بعد، در روز پنجشنبه 24 فوریه (5 مارس 1400) عملیات نظامی روسیه را علیه اوکراین آغاز کرد که آن را “عملیات ویژه” نامید و بدین ترتیب روابط تیره شده مسکو و کیف را به یک رویارویی نظامی تبدیل کرد.

دیدگاهتان را بنویسید