نگرش جدی به تغییر بی رویه کاربری اراضی کشاورزی


ساعت: 12:18
تاریخ انتشار: 24.04.1401
کد خبر: 1883285

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: سازمان امور اراضی با تغییرات بلاتکلیف کاربری اراضی کشاورزی با قوت و جدیت برخورد می کند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش سازمان امور اراضی کشور، صفدر نیازی با تاکید بر اینکه وزارت جهاد کشاورزی متولی تامین امنیت غذایی کشور است، اظهار داشت: یکی از مولفه های امنیت غذایی حفظ کاربری حدود 16 میلیون و 700 هزار هکتار است. اراضی کشاورزی موجود در کشور که در قانون پیش بینی شده است، حفظ کاربری نیز مورد تاکید است و وزارت جهاد کشاورزی مجری آن است. رسیدگی به تغییر کاربری های غیرمجاز و از سوی دیگر صدور مجوز تغییر کاربری های مجاز، هر دو به صورت همزمان اتفاق می افتد.

رئیس سازمان امور اراضی کشور افزود: در 7 سال گذشته حدود 80 هزار مجوز برای سرمایه گذاران در حوزه های کشاورزی، گردشگری، صنعت و … صادر شده است. برای توسعه کشور این اقدام بر اساس تعهدات و به درخواست سرمایه گذاران و متقاضیان کمیسیون تبصره 1 ماده 1 قانون حفاظت از اراضی انجام می شود.

وی با بیان اینکه وضعیت تغییر کاربری بی رویه نگران کننده است، گفت: با توجه به اینکه خود اراضی کشاورزی و تغییر کاربری ارزش افزوده بالایی ایجاد می کند، تولیدات کشاورزی آنچنان درآمدزایی ندارد.

معاون وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به افزایش نقدینگی در کشور ادامه داد: سودجویان از این موقعیت سوء استفاده کردند و زمین را از کشاورزان خریداری کردند و آن را گران فروختند.

وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست با قوت و جدیت نسبت به تغییر کاربری غیرمجاز اراضی کشاورزی اقدام می کند.

نیازی تصریح کرد: در سال گذشته 66 هزار مورد تغییر هدف غیرمجاز در کشور کشف شد که از این تعداد 22 هزار مورد در حین اجرا مورد بررسی قرار گرفت. دو هزار دستور قوه قضائیه نیز اجرا شده است.

وی تاکید کرد: هرگونه تغییر کاربری اراضی کشاورزی بدون مجوزهای لازم جرم بوده و ممنوع است.

رئیس سازمان امور اراضی کشور گفت: میانگین مالکیت باغداران در کشور به ازای هر باغدار حدود یک و نیم هکتار است، بنابراین با بررسی های انجام شده در اتاق کار، باغ های بزرگتر از یک هکتار می توانند اتاق کار داشته باشند. باغ هایی با اندازه معین اما کوچکتر از این مقدار می توانند از سوله برای نگهداری تجهیزات و لوازم استفاده کنند.

انتهای پیام/



دیدگاهتان را بنویسید