هادی آباد; محله بدون «آبادی» / نسیم پیشرفت روح در هادی آباد؟


ساعت: 10:06
تاریخ انتشار: 1401/02/04
کد خبر: 1834003

نام او «هادی آباد» است، اما «آبادی» را به کار نبرده است. محله‌ای در قلب قزوین با ویژگی‌های حاشیه‌نشینی یکی از چالش‌های اصلی مدیریت شهری سالهاست.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به نقل از صبح قزوین ؛ نام آن هادی آباد است اما از آبادی، محله ای در قلب قزوین اما با ویژگی های حاشیه ای که سال هاست به عنوان یکی از چالش های بزرگ مدیریت شهری معرفی می شود، درآمد چندانی نداشته است.

منطقه 58 هکتاری هادی آباد قزوین 2 جنب بلوار نواب صفوی و شهید بهشتی که با وجود بافت فرسوده و ناهماهنگی، آسیب های اجتماعی و مشکلات فراوان جمعیت زیادی را در دل خود جای داده است.

همان منطقه ای که به گفته دادستان و سپاه قزوین؛ به حیاط خلوت مجرمان تبدیل شده است و بیش از 30 تا 40 درصد جرایم استان در منطقه قدوین هادی آباد انجام می شود و با مشکلات زیرساختی بهداشتی مواجه است که باید بازآفرینی شود.

این محله با 33 هزار و 500 نفر جمعیت در مقایسه با سایر نقاط شهر دارای بیشترین تراکم جمعیت است به طوری که 11.5 درصد از جمعیت شهر را در خود جای داده است در حالی که تنها 4 درصد شهر را به خود اختصاص داده است تراکم بالای جمعیت در این محله منطقه منشأ بسیاری از مشکلات، نارسایی ها و تخلفات است.


جمعیت هادی آباد بیش از ظرفیت آن است

حجت الاسلام علی اصغر خلج، فعال فرهنگی و امام جماعت مسجد چهارده معصوم(ع) منطقه هادی آباد در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی صبح قزوین؛ وی گفت: در جامعه شناسی قرآن مقوله ای به نام فراز و نشیب، شهری و روستایی وجود ندارد، بلکه آنچه فرهنگ حاکم بر جامعه تلقی می شود.

وی ادامه داد: از نظر دین و قرآن، نوع سکونت انسان برای آنها هیچ مزیتی ندارد، اما توحید، دینداری و عمل مردم به آنها عزت می بخشد، چه بالای شهر باشند و چه پایین شهر. شهر.”

این فعال فرهنگی افزود: هادی آباد یکی از مناطق توسعه نیافته شهرستان قزوین است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که این منطقه قبل از تبدیل شدن به یک شهرک، یکی از باغ‌های بادام و انگور بوده است که ساخت و سازهای غیرقانونی در آن در دهه 1940 آغاز شد و با رشد سریع جمعیت، نبود اهرم‌هایی برای مدیریت ساخت و ساز، بدنه‌ای آشفته و نامتعارف به این منطقه داد.

خلج با بیان اینکه حدود 60 هکتار از باغات قزوین در کمتر از سه دهه از جمعیت بالایی برخوردار بوده است، گفت: رشد سریع جمعیت این منطقه ناهماهنگی و آسیب های اجتماعی زیادی را به همراه داشته است.

وی افزود: ساخت نامناسب منازل 20، 30 و 50 متری در این مکان و وجود کوچه ها و معابر باریک و فرسوده آن را از نظر شهری زشت کرده است. متأسفانه سال هاست که علیرغم وعده های متعدد اقدام موثری از سوی دستگاه های ذیربط تا عدم بهسازی و بازسازی آن انجام شده است.

امام جماعت مسجد چهارده معصوم گفت: منطقه هادی آباد با مشکلات زیادی از جمله جرم و جنایت، قاچاق و مصرف مواد مخدر و مشکلات اقتصادی مواجه است. من با وضعیت اسفناکی از مشکلات فرهنگی مواجه بودم.

7e1cf3fc a507 4c2b b49a 2ba9f4cecca2 خبر خاکستری

دلالان مرگ

وی ادامه داد: در ابتدای فعالیت خود بارها دیدم که فروشندگان مواد مخدر حتی در جلوی مسجد نیز خرید و فروش می کنند و یا گزارش هایی مبنی بر وجود مکانی برای خرید و فروش مواد در قسمتی از محله به من می رسد. پلیس را نیز در جریان گذاشت.» احساس می کردم گاهی به دلیل انبوه جنایت در این منطقه، تمایلی برای برخورد با این سوداگران مرگ از سوی ناجا وجود ندارد.

خلج گفت: احساس می کردم اکنون که قرار است به عنوان مبلغ در این زمینه فعالیت کنم، باید دست به کار شوم و با مشکلات مبارزه کنم. در آن زمان سردار هدایتی فرمانده وقت نیروی انتظامی قزوین در کنار مسجد دعوت شد و من با او مشکل داشتم، «گفتم برای رفع آن استقبال خوبی شد.

وی یادآور شد: یکی از پیشنهادات من پس از رایزنی با اهالی منطقه، درخواست ایجاد پادگان نیروی انتظامی برای تامین امنیت و برخورد سریع با اراذل و اوباش و فروشندگان مواد مخدر بود که متاسفانه با تغییر فرماندهی نیروهای انتظامی. ، کار متوقف شده است.”

این فعال فرهنگی با اشاره به زمان فرماندهی سردار جعفری نسب و استانداری مهندس طهایی گفت:

وی ادامه داد: از مسئولان، فرماندار و سردار جعفری نسب دعوت و نظر و خواست مردم را برای پاکسازی و ایجاد امنیت در منطقه هادی آباد یادآور شدم. منطقه ای که جولان در آن فروشنده مواد مخدر بود شناسایی شد.

خلج بیان کرد: نیروهای انتظامی عملیات پاکسازی، عبور از معابر و میدان را آغاز کردند و بسیاری از خرده فروشان دستگیر و متواری شدند که اقدام بسیار موثری بود.

وی خاطرنشان کرد: یکی دیگر از اقدامات موثر انجام شده با همکاری سرهنگ حیراندیش فرمانده دلسوز و توانمند پادگان، معرفی برخی معتادان و معتادان به کمپ های ترک اعتیاد بود که منجر به پاکسازی کامل و پاکسازی کامل تعداد زیادی از این شهروندان شد. به جامعه بازگشت.»

امام جماعت مسجد چهارده معصوم(ع) قزوین با بیان اینکه مردم این منطقه سال هاست سالگرد پاکسازی هادی آباد را جشن می گیرند، افزود.

وی ایجاد مسیر اتوبوس در منطقه را یکی دیگر از اقدامات رفاهی مردم دانست و گفت: به دلیل ترافیک سنگین و دو طرفه بودن مسیر اتوبوس قادر به انجام این کار نیست و باید حداقل در یک خیابان یک طرفه باشد. بسیار راضی بنابراین مردم و تجار را متقاعد کرد و مسیر اتوبوسرانی از بازار قزوین تا میدان گلها و برگشت ایجاد شد که توانست منطقه را از بن بست خارج کند.

پروژه های بازسازی و بهسازی هادی آباد هنوز محقق نشده است

خلج ادامه داد: اگر شهروندی در این منطقه که اکثراً فقیر و کم درآمد است قصد خرید از بازار را داشته باشد باید به خیابان های حیدری یا نواب برود که هم از نظر رونق و هم از نظر رونق صف ایجاد می کند. نگاه اقتصادی به شهروندان کمک کرد و از طرفی قرار گرفتن این منطقه در کنار خطوط اتوبوسرانی نیز باعث رونق اقتصادی آن شد.

این فرهنگی گفت: موضوع محوطه سازی و بازسازی این منطقه از دیرباز مورد توجه شهرداران بوده است اما با وجود تلاش های فراوان مدیریت شهری برای بهبود وضعیت نامطلوب هنوز نتوانسته گام موثر و قابل توجهی بردارد. لذا درخواست اینجانب به عنوان یک فعال فرهنگی و معنوی، مبلغ و متولی منطقه از شهردار انقلابی و جهادگر شهرمان رفع مشکلات منطقه هادی آباد با اجرای طرح های بازسازی و بهسازی جهت افزایش رفاه شهروندان و ایجاد مطلوب است. شرایط برای زندگی

خلج گفت: مناظر نقاشی شده در بعد ملی و بین المللی شهر قزوین به گونه ای است که اهمیت زیباسازی فضای شهری و آماده سازی آن برای ورود گردشگران داخلی و خارجی را دو چندان می کند. بنابراین در فرآیند نوسازی و بهسازی بافت فرسوده و کهنه باید تمامی این دلایل را در نظر گرفت.

امام جماعت مسجد چهارده معصوم(ع) قزوین، فعالیت های فرهنگی را اقدامات موثر در محله خواند و افزود: جلسات قرآن و محافل مذهبی در مساجد منطقه تاثیر بسزایی در ارتقای فرهنگ عمومی و کاهش آسیب های اجتماعی دارد. اقدامات خیرین و معتمدین در این مساجد تهیه بسته های غذایی و خانگی برای خانواده های نیازمند و کم بضاعت است.

وی در پایان گفت: با وجود اینکه منطقه هادی آباد و خیابان های اطراف آن از نظر موقعیت شهری پست تلقی می شود، اما افراد رده بالایی مانند شهید حسن پور به جامعه تحویل داده شده اند، این محله با وجود کمبود علما، شهدا و اندیشمندان فراوان. در قلب تو.


471602a6 f635 4f41 a90d 01f8a2abc998 خبر خاکستری


پلاک هادی آباد باید مونتاژ شود

مهری سادات تقوی، عضو و دبیر کمیته فرهنگی شورای شهر قزوین در خصوص برنامه های مدیریت محله های کم برخوردار از جمله هادی آباد به خبرنگار اجتماعی صبح قزوین گفت: با توجه به برنامه های مدیریت محله های کم برخوردار از جمله برنامه های مدیریت محله های کم برخوردار از جمله هادی آباد می توان گفت : وی گفت: مدیریت شهری در مقاطع مختلف به دلیل بافت متراکم، کوچه های باریک و ریزدانه بودن منطقه هادی آباد قزوین، چالش های زیادی برای بهسازی منطقه داشته و دارد، بنابراین یکی از بهترین راهکارها برای بهسازی آن، یکپارچه سازی آن است. پلاک های ریز دانه در پلاک های معمولی قابل بلند شدن هستند.

وی افزود: برای این کار مشارکت و رضایت مردم منطقه شرط اصلی بود که باید با شهرداری تفاهم نامه منعقد کنند. تفاهم نامه های زیادی توسط اهالی منطقه منعقد شده و با شهرداری تفاهم نامه منعقد کرده اند. من ملکم را گرفتم. «ترافیک و منظره شهری و بافت اولیه مؤثر است.

وی اقدامات معتمدین و ریش سفیدان این محله را برای توافق اهالی و شهرداری مفید دانست و افزود: در صورت همکاری و همفکری شهروندان شاهد تعریض خیابان مخناز و بهبود شرایط تردد در این محل خواهیم بود.

دبیر کمیته فرهنگی شورای شهر کاسین با اشاره به مشکلات فرهنگی منطقه هادی آباد گفت: احداث فرهنگسرا در این محله با بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی و راه اندازی آن می تواند نقش موثری در بحث و بررسی موضوع فرهنگی این منطقه داشته باشد.

وی یادآور شد: وجود فرهنگسرا در منطقه برای اهالی نیز شغل ایجاد می کند و از ظرفیت فرهنگی جوانان و نوجوانان بومی برای مدیریت آن استفاده می شود و اهالی از برنامه های تفریحی و فرهنگی بهره مند می شوند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی صبح قزوین ، در حال حاضر منطقه هادی آباد از نظر استانداردهای شهری در شرایط نامناسبی قرار دارد و سرانه (تفریح، آموزشی، بهداشتی و …) لازم است مدیران شهری نسبت به بهینه سازی و ارتقای کیفیت زندگی در سطح شهر اقدام کنند. محله، اقدامات لازم را انجام دهد، هرچند اقدامات مختلفی برای بهسازی این محله انجام شده است، اما این با نقطه مطلوب فاصله دارد، اگر قرار است قزوین به عنوان یک مقصد گردشگری با استفاده از ظرفیت محله های کم برخوردار در دل معرفی شود. این شهر می تواند پاشنه آشیل برای توسعه این صنعت باشد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید