هجوم مغول ها به ساختمان های دولتی و اقامتگاه نخست وزیر

خارلباتور چیمد، وزیر توسعه اقتصادی مغولستان نیز در یک کنفرانس مطبوعاتی تخصیص بودجه عمومی را تایید کرد.

پس از تایید سوء استفاده، صدها تظاهرکننده روز دوشنبه در اعتراض به ناپدید شدن 12.8 میلیارد دلار از صندوق صادرات زغال سنگ به چین به یک ساختمان دولتی در اولان باتور مغولستان حمله کردند. چندین ویدئوی منتشر شده در شبکه های اجتماعی نشان می دهد که تظاهرکنندگان درختان کریسمس برپا شده در میدان سوخباتور را آتش زده و شلوغ ترین خیابان پایتخت، خیابان میر را مسدود کرده اند.

وزیر توسعه اقتصادی مغولستان در نشست خبری درباره تخلفات در این کشور گفت: مقامات و افراد ذی نفوذ در اتهامات مربوط به این پرونده دخالت دارند.

معترضان مغولستانی از اقتصاد بیمار کشور ناامید شده اند و از زمان حمله روسیه به اوکراین، تورم به 15.2 درصد رسیده است. پیشتر در اواسط نوامبر، حدود یک ماه پیش، سازمان مبارزه با فساد مغولستان اعلام کرد که بیش از 30 مقام از جمله مدیر عامل شرکت دولتی معدن زغال سنگ به دلیل اختلاس تحت بازجویی قرار دارند.

افشاگران فساد و سوء استفاده در مغولستان گفتند که مقامات دولتی و گمرکی کامیون های بارگیری شده با زغال سنگ را به عنوان کالای صادراتی ثبت نکردند، بلکه به عنوان خودروهای سواری معمولی هنگام عبور از مرز به چین و اختلاس پول زیادی از این طریق ثبت نام کردند. دورژند توگمید، نماینده مجلس مغولستان در نشست خبری در مجلس از میزان فساد در صادرات زغال سنگ این کشور خبر داد و گفت: 6.4 میلیون تن زغال سنگ صادراتی توسط گمرکات مغولستان ثبت نشده است، اما از سال 2013 چینی ها گمرک. ثبت شده است.”

مغولستان 86 درصد از صادرات خود را به چین می فرستد و زغال سنگ بیش از نیمی از کل صادرات را تشکیل می دهد. معدن نیز یک چهارم تولید ناخالص داخلی مغولستان را تشکیل می دهد.

اعتراضات گسترده در گذشته در فصل زمستان مغولستان نادر بوده است. حتی اگر برخی از این تظاهرات از سوی برخی احزاب مخالف دولت برای اهداف سیاسی تفسیر شود، اما در مجموع به نظر می‌رسد که اعتراضات بی‌سابقه در مغولستان بیان دیگری از ناامیدی مغول‌ها از دولت خود و ناتوانی دولت در عمل به وعده‌های خود است. و انتظارات برای مبارزه با فساد را نشان می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید