هدایت، اطمینان بخشی، روشنگری و الهام بخشیدن به وظیفه دانشگاهیان امروزی

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ به گزارش صاحب نیوز؛ نشست مجازی «نقش اساتید، دانشجویان و نخبگان در مبارزه با استکبار» به مناسبت روز دانشجو سه شنبه شب با سخنرانی محمد باقری رئیس سازمان بسیج مستضعفین استان اصفهان برگزار شد.

سخنگوی این جلسه در مراسم شهادت سه تن از دانشجویان دانشگاه تهران در 16 آذر 1332 در اعتراض به جنبش استکباری آمریکا، از جنایات استکبار جهانی به ویژه در آمریکا در کشورهای مختلف به ویژه در 100 سال گذشته ایران دانشجویان دانشگاه تهران در سال 1332 را سرآغاز حرکت علیه استکبار در دانشگاه ها می داند.

* توان اقتصادی ایران دلیل روی آوردن استعمارگران به ایران است

حفاری افزود: پس از سال 1332، سالروز حادثه 16 خطر، دانش آموزان دست به تحرکات ضد استکباری از جمله تعطیلی کلاس ها زدند و این سیاست در بین جنبش های دانشجویی نهادینه شد. امروز که بیش از 65 سال از کشتار دانش آموزان می گذرد، خاطره ای باقی مانده است: «این شهدا جاویدان هستند.

وی حرکت آن روز علیه استکبار دانشجویی را نشان دهنده ظرفیت جنبش دانشجویی از یک سو و بیداری و درک بدنه دانشجویی از سوی دیگر عنوان کرد.

رئیس بسیج اساتید استان اصفهان گفت: جنبش دانشجویی در ایران در دهه 40 و در سال های منتهی به انقلاب با تعامل و هدایت شخصیت های برجسته انقلاب مانند شهید مطهری رنگ و بوی دینی پیدا کرد. راه رسیدن به انقلاب فوریه 1978 نقش کلیدی ایفا کرد.

سخنران این نشست تسخیر لانه جاسوسی توسط دانشجویان در 13 آبان 1358 را ادامه راه انقلابی جنبش های دانشجویی دانست و دلیل این حرکت را روحیه استکبار ستیزی دانشجویان و جنبش های دانشجویی دانست.

حفاری، بصیرت و بیداری دانش آموزان را بعد از انقلاب در عرصه های مختلف و در شورش های تحمیلی به کشور از جمله جنگ یا اغتشاشات سال های 78 و 1388 موثر دانست و با ذکر نمونه ای از این فعالیت ها، علم ال هدی در هویسه به دانش آموزان شهیدی که در عملیات های سخت دفاع مقدس نقش آفرینی کردند، اشاره کرد.

وی با یادآوری سخنان شهید بهشتی درباره طلاب که فرمودند: طلبه مؤذن جامعه است، اگر بخوابد دعای امت اختراع می شود، انقلاب و پیشرفت. او هر ساله با استفاده از عباراتی مانند «دانشجویان افسران جوان جنگ نرم و اساتید فرماندهان نظامی نرم» این موضوع را با دانشجویان و نخبگان تأیید می کند.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان اصفهان با اشاره به اینکه امروز ایران اسلامی در جنگ همه جانبه با دشمن قرار گرفته است، هدف استکبار در مرحله اول را سلب روحیه امید از دانش آموزان دانست و گفت: عوامل داخل دانشگاه ها تلاش می کنند این اقدام را انجام دهند. وظیفه اساتید و دانشجویان انقلابی است که با این حربه مقابله کنند و باید جلوی این اقدام دشمن را بگیرند.

وی گفت: جامعه نخبگان ما باید چهار ویژگی رهبری، آرامش، بصیرت و اخلاق را داشته باشند و تلاش کنند تا دانشگاه ها را به سمت دانشگاهی اجتماعی، مسئله محور و متمدن سوق دهند.

باقری با الگوبرداری از شهدا همواره آنان را در میانه میدان می دانست و از اساتید، نخبگان و دانشجویان می خواست که در همه عرصه های جامعه اعم از علمی، فرهنگی، سیاسی و… در میانه میدان باشند. اخلاق جامعه در برابر دشمن و هدایت کشور در مسیر دستیابی به اهداف عالیه انقلاب.

وی گفت: یکی از حربه های دشمن و استکبار جهانی در مبارزه با ایران، ایجاد مشکل در کشور و ایجاد مشکل است. دانشگاه های مسئله محور می توانند این توطئه دشمنان را خنثی کنند و با چاره اندیشی برای مشکلاتی مانند مشکلات آب، مشکلات جامعه را حل کنند.

رئیس سازمان بسیج اساتید استان اصفهان گفت: به همین منظور سازمان بسیج اساتید استان اعلام آمادگی کرده است که از ظرفیت اساتید و نخبگان خود برای حل مشکلات جامعه استفاده کند. اساتید ما روی مسائلی مثل آب در اصفهان کار علمی می کنند.

سخنران این نشست مجازی، توجه معلمان به ایجاد فضای معنوی و تربیتی در دانشگاه ها و همچنین تقویت وحدت حوزه و دانشگاه را خواستار شد و گفت: در مبارزه با استکبار جهانی باید جبهه ای واحد بسازیم.

حفاری افزود: تاریخ نشان داده است که ملت ما بالقوه نخبه است و عامل توجه آمریکا به کشورمان در کنار سرمایه های طبیعی خدا و کشورمان این است که می خواهد ایرانیان را از ایفای نقش و تسلط بر جهان باز دارد. “

این نشست به همت دفتر بسیج دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد میمه و با همکاری سازمان بسیج اساتید و نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه های آزاد اسلامی استان اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید