نظام بخشیدن به زندگی نوجوانان برای رسیدن به شادی باید یکی از اهداف اوقات فراغت باشد


ساعت: 10:22
تاریخ انتشار: 1401/05/14
کد خبر: 1887976

حجت الاسلام تاج آبادی گفت: هدف از اوقات فراغت، نظام بخشیدن به زندگی افراد به ویژه نوجوانان برای رسیدن به کمال و سعادت است و نباید برای افراط و تفریط برای نوجوانان برنامه ریزی کرد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا ؛ خجت الاسلام تاج آبادی، کارشناس فرهنگی در گفتگو با دیار آفتاب؛ وی با اشاره به اهمیت اوقات فراغت در زندگی جوانان گفت: در مورد اوقات فراغت دو دیدگاه می توانیم داشته باشیم، اولین مسئله معنای واقعی اوقات فراغت از کار است که در قرآن به آن وقف می گوییم وقف با توقف فرق می کند، زیرا وقف به معنای نفس کشیدن است و نشاط آور است و در روایات داریم که می گویند مقداری از وقت خود را به استراحت و تفریح ​​اختصاص دهید و آن هم برای شارژ و تنفس.

وی افزود: قلب و روح انسان گاهی به دلیل فعالیت ها و موانعی که در مقابل مسیر انسان به سمت هدف قرار می گیرد خسته می شود و با توجه به اینکه قلب و روح محور انسان است و باید ما را به هدف نهایی برساند نیاز به شارژهای او وجود دارد، این استراحت نفس را تکان می دهد و به تعبیری منطقی است.

تاج آبادی ادامه داد: رمز موفقیت انسان استراحت و شارژ به موقع روح و قلب است و می توان در قافله دنیا به سرعت حرکت کرد تا به موقع به دل و جان خود رسید و بنابراین باید همیشه حواسمان به نفس باشد.

وی افزود: تعبیر ما از اوقات فراغت نفس کشیدن، سرگرمی و تزریق نشاط و نشاط است و لذا فراغت جزء ضروری بندگی هر انسانی است و اگر اینگونه نباشد زندگی انسان با بی نظمی مواجه خواهد شد.

این فرهنگ شناس گفت: تعبیر دیگری از اوقات فراغت به نام بیکاری وجود دارد که همان از دست دادن فرصت و از همه مهمتر فرصت زندگی است که هدر رفته است و اگر خدای ناکرده اوقات فراغت را اینگونه تفسیر کنیم باعث می شویم. صدمات جبران ناپذیری به خود زد و جز آه کوسران ما را شامل نمی شود.

وی با اشاره به نقش مساجد در اوقات فراغت گفت: عبادتگاه ها که مهمترین آنها مساجد، هیئت های مذهبی، حسینیه و تقیه است، در صورت داشتن برنامه و نقش تربیتی نقش بسیار مهمی در اوقات فراغت دارند. فقط به عنوان سرگرمی عمل نکنید .

تاج آبادی افزود: در رعایت حرمت مساجد و اماکن مذهبی باید مراقب باشیم. باید بدانیم که هدف از گذراندن اوقات فراغت در محافل مذهبی و به ویژه در مساجد باید نقش تربیتی داشته باشد و مهم ترین هدف آموزش باشد.

یک کارشناس فرهنگی گفت: وسیله سرگرمی و بازی در مساجد نباید هدف باشد، زیرا اصل بندگی و عبودیت را زیر پا می گذارد، زیرا کودکان چیز خاصی از مساجد دریافت نمی کنند و نگاه کودکان به مساجد نباید سرگرمی محض باشد. اما برنامه های سرگرمی را می توان در حاشیه انجام داد

وی با اشاره به اینکه متاسفانه امروزه نگاه عده ای به مساجد فقط برای اقامه نماز است که نباید چنین باشد، افزود: مساجد مهد انقلاب و محل حل مشکلات و مسائل مردم است و امروز باید کارکرد مساجد را احیا کنیم تا در نظر گرفته شود.

تاج آبادی تصریح کرد: حق شناسی و پرداخت از دیگر کارکردهای مساجد است و ما این را از آموزه های دینی آموخته ایم و این موضوع پیشبرد اهداف در مساجد باید برای تشکل ها در مساجد اهمیت زیادی داشته باشد.

وی در خصوص سبک زندگی اسلامی و نقش آن در اوقات فراغت گفت: هدف از اوقات فراغت سامان دادن به زندگی مردم به ویژه نوجوانان برای رسیدن به کمال و سعادت است و نباید برای نوجوانان به گونه ای برنامه ریزی شود که افراط می کنم..

انتهای پیام/

دیدگاهتان را بنویسید