هدف؛ جرم انگاری مردم یک روز جدید

هدف؛  جرم انگاری مردم یک روز جدید

بر اساس این لایحه، اگر فرد بی حجابی کارمند یا معلم باشد، علاوه بر کسر از دستمزد، از شغل خود نیز محروم می شود.

لایحه «حمایت از فرهنگ عفاف و حجاب» قرار است از سوی نیروی هوایی به دولت ارائه شود. هیئت دولت با ایراداتی که داشت و البته این لایحه را تغییر داد و تبدیل به 15 ماده کرد، آن را در جایگاهی به مجلس تحویل داد تا روال لازم را طی کند تا به قانونی تبدیل شود که ایرادات قانونی زیادی دارد.

یکی از اصول اصلی در نگارش قوانین، پرهیز از به کار بردن واژه های کلی و بدون تعاریف روشن است، اما در لایحه سه قوه عفاف و حجاب جمهوری اسلامی، چنین واژه هایی به وفور یافت می شود. برای مثال در این لایحه هیچ تعریف قانونی از «حجاب» ارائه نشده است. همچنین نویسندگان با استفاده از واژه «افراد» و جرم انگاری «نقض هنجارهای اجتماعی و افشای حجاب» در بند (الف) ماده 1، عموم مردم (زن و مرد، پیر و جوان) را به طور موثر هدف قرار داده اند. بنابراین با نگاهی به قسمت (ب) همین ماده می توان گفت که در صورت تصویب، پوشیدن شلوار جین زیپ دار توسط خانم ها و آقایان مصداق نشان دادن “جنسی از بدن” و جریمه نقدی خواهد بود. حداقل 3 تا 6 میلیون تومان.

1 اخطار، 3 جریمه

لایحه عفاف و حجاب در بند (الف) ماده یک، نیروی انتظامی را مسئول برخورد با «بی حجابی» معرفی و تأکید کرد که این نهاد با شناسایی «بی حجابی» در خیابان و انظار عمومی. اماکن و در فضای مجازی، اول از همه به مردم «اخطار» داده خواهد شد. این اطلاع رسانی یا از طریق پیامک خواهد بود یا از طریق روش های جدیدی که هنوز مشخص نشده است. در صورت تکرار مکرر «نافرمانی» مرتکب برای بار دوم 500 هزار تومان و بار سوم یک میلیون تومان جریمه نقدی محکوم می شود. اگر عمل برای بار چهارم تکرار شود، مجازات شدیدتر است. نویسندگان این لایحه حق برخورد و دستگیری «افراد بی حجاب» را جز در بند (ج) ماده 1 ندانسته اند، بنابراین زن و مرد به 2 سال حبس یا 8 میلیون تومان جزای نقدی محکوم خواهند شد. اگر در فضای عمومی و مجازی “برهنه” باشند.

2 بار مجازات برای یک عمل

اقدام عجیب دیگری که در لایحه عفاف و حجاب انجام شده مربوط به بند (الف) ماده 1 است که در این بند مجازات تکرار «بی حجابی» برای بار چهارم و سپس شدیدتر شده و فرد باید جریمه نقدی بپردازد. از 1.5 میلیون تومان به پلیس و از 3 تا 6 میلیون تومان به «دادگاه یا دادسرای مرکز» استان (ماده 14)». به بیان ساده، برای یک عمل از نظر این لایحه کیفری، یک نفر با دو مجازات هم نوع مواجه می شود و این در تاریخ جمهوری اسلامی ایران بی سابقه است. عجیب است که در این لایحه در شرایط ماده 14 آمده است که دادسرا و دادگاه استان صلاحیت رسیدگی به این گونه جرایم را دارند، مثلاً در استان سیستان و بلوچستان فاصله چابهار تا مرکز استان است. 7 ساعت!

نقض “اصل مجازات شخصی”

یکی از اصول مسلم حقوقی، اصل «شخصیت مجازات ها» است به این معنا که فقط مرتکب عمل مجرمانه قابل مجازات است، این قاعده در شرع نیز تحت عنوان «وزیر» پذیرفته شده است. اما لایحه «عفاف و حجاب» اعتقادی به این موضوع ندارد چرا که نیروی انتظامی در تبصره 1 ماده 1 دو بار به صاحب خودرو به دلیل عدم رعایت حجاب توسط «مسافران» تذکر داده است. در صورت عدم تمکین برای بار سوم، خودروی فرد به مدت یک هفته توقیف و فرد به پرداخت 7 میلیون تومان جریمه محکوم می شود. برای بار چهارم و بیشتر، خودروی فرد به مدت 10 روز توقیف و جریمه آن به 10 میلیون تومان افزایش می یابد. این یادداشت در واقع رانندگان تاکسی، اسنپ، تپسی و غیره را هدف قرار داده است.

قرار دادن مردم در برابر مردم

مصداق دیگر نقض «اصل مجازات شخصی» در تبصره ماده 3 رخ داده است. بر اساس این یادداشت، صاحبان مغازه ها موظف به نصب تابلوها و بنرهای «احترام به حجاب» و جلوگیری از ورود «افراد بی حجاب» هستند. اگر این موارد اتفاق افتاده اما موثر واقع نشده است، پلیس برای ابطال پروانه کسب این فرد اقدام می کند. همچنین این مغازه دار به «حبس تعزیری از ۵ تا ۱۰ سال»، «جزای نقدی از ۱۸ تا ۳۶ میلیون تومان» و «انفصال دائم از خدمات دولتی و عمومی» محکوم می شود. در این ماده علاوه بر این مجازات ها، ممنوعیت اخذ مجدد جواز کسب نیز پیش بینی شده است. با تصویب این لایحه و قانونی شدن آن، تجار و صاحبان تالارها و مغازه ها موظفند مردم را به حجاب اجبار کنند، در غیر این صورت باید مجازات های سنگینی در نظر گرفته شود.

تلاش برای بیکار ساختن «بی حجابی ها».

یکی از تلاش های مشخص «لایحه عفاف و حجاب» بیکار شدن «بی حجاب ها» است. بر اساس اصل ۲ قانون اساسی، کلیه مسئولان و کارمندان، مدارس، بیمارستان ها، متروها و ادارات و مؤسساتی که کمترین ارتباطی با دولت و سایر نهادهای جمهوری اسلامی دارند موظف به رعایت حجاب هستند، در غیر این صورت در مرحله اول به آنها تذکر داده می شود. برای بار دوم و سوم به ترتیب یک پنجم و یک سوم حقوق کسر می شود و برای بار چهارم 2 تا 6 ماه از کار محروم و به دادگاه معرفی می شوند. و دادستانی ماده 4 نیز مشاهیر را در مورد «بی حجابی» به 3 ماه تا یک سال محرومیت از «فعالیت حرفه ای» محکوم کرده است. این افراد در صورت تکرار «بی حجابی» به «حبس از ۶ ماه تا ۲ سال»، «جزای نقدی از ۲ تا ۸ میلیون تومان»، «شلاق» و «ممنوعیت از اشتغال تا ۵ سال» محکوم خواهند شد.

“حجاب”؛ پیش نیاز ایفای تعهدات!

ارائه خدمات اجتماعی به شهروندان در یک جامعه دموکراتیک وظیفه نهادهای حاکمیتی است و بدون شک باید انجام شود، اما لایحه عفاف و حجاب در تبصره 1 ماده 2، «حجاب» را به عنوان پیش نیاز این قانون مشخص کرده است. ارائه خدمات. این تبصره در کلیه موسساتی که کمترین ارتباط را با دولت و نهادهای حاکمیتی دارند (از جمله بیمارستان ها، دانشگاه ها، آتش نشانی ها، مترو و … موضوع ماده 29 قانون برنامه ریزی ششم) به مشتریان خصوصی و خارجی ارائه می شود. “حجاب”. با این تبصره و تبصره یک ماده یک، حتی رانندگان آمبولانس نیز از ارائه خدمات به «بی حجابی ها» منع می شوند! این تا زمانی است که قانون مجازات اسلامی مرتکبان قتل، تجاوز، اختلاس و… را منع کند. برای دریافت خدماتی مانند درمان.

با حجاب و بی حجاب; شهروندان درجه یک و دو؟!

تنها نقطه قوت لایحه عفاف و حجاب، ماده 8 آن است که هر گونه «توهین، افترا، تهدید، تعرض و نقض حریم خصوصی زنان بی حجاب» را ممنوع و جرم انگاری می کند، اما همین ماده در مقایسه با ماده 7 نشان می دهد. تبعیض آشکار بین زنان با حجاب و زنان بی حجاب. بر اساس ماده 7 این لایحه، «اشخاصی که به نحوی به حجاب زنان اعتراض کنند» از 2 تا 6 ماه حبس، 74 ضربه شلاق، از «8 تا 18 میلیون تومان» جریمه نقدی و ممنوعیت از فعالیت محکوم خواهند شد. ترک یا اقامت در محل معین یا معافیت از خدمات عمومی یا… (ماده 23 ق.م.ا) محکوم خواهد شد.

هم نگاه محافظ و هم تشخیص!

لایحه عفاف و حجاب عملاً دیدگاه امنیتی این مقوله را گسترش داد. این لایحه در ماده 5 و تبصره آن در واقع برخی از «نافرمانی ها» را «سازمان یافته» و وابسته به «دستگاه های امنیتی و اطلاعاتی بیگانه» و مرتکبین «در صورتی که جرایم دیگری نداشته باشند» از جمله ارتباطات نامیده است. با کشورهای متخاصم به 2 سال حبس تعزیری از 2 تا 5 سال و مجازات های تکمیلی ماده 23 قانون مجازات اسلامی محکوم شد. این لایحه خواسته یا ناخواسته همچنین تشخیص می دهد که آنچه امروز تحت عنوان توقیف خودروهای افراد بی حجاب، عدم ورود آنها به مترو و اقداماتی از این دست انجام شد، فاقد هرگونه مستندات قانونی است که در صورت وجود بود، نویسندگان این لایحه باید به آن مراجعه می کردند

دیدگاهتان را بنویسید